کد خبر: 30950
A

دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه گذار در آزادراه‌ها: یک پنجم قیمت جهانی عوارضی می گیریم /درخواست افزایش 15 درصدی نرخ عوارض آزادراهی

دبیر انجمن شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها با بیان اینکه تمایل سرمایه گذاران برای ورود به پروژه های سرمایه گذاری کاهش پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر در ایران یک پنجم قیمت جهانی عوارضی دریافت می شود که سرمایه گذاران درخواست افزایش 15 درصدی نرخ عوارض آزادراهی را دارند.

دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه گذار در آزادراه‌ها: یک پنجم قیمت جهانی عوارضی می گیریم /درخواست افزایش 15 درصدی نرخ عوارض آزادراهی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، خدایار خاشع با اشاره به کاهش تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بخش راهسازی اظهار داشت: در حال حاضر در اقتصاد ایران بازارهای جذاب تری برای سرمایه گذاران وجود دارد که می توانند با حداقل ریسک سرمایه خود را به آن بازار انتقال دهند.

وی افزود: سرمایه گذاری در بازار رسمی مانند بانک بدون پذیرش هیچ ریسکی به صورت قانونی تا 15 درصد سوددهی دارد و این رقم با سپرده گذاری در صندوق های بانکی حتی به 20 درصد هم می رسد بنابراین سود سرمایه گذاری در بانک‌ها و سایر بازارهای غیر رسمی مانند ارز، طلا و ... بیشتر از سرمایه گذاری در احداث زیرساخت ها است ضمن اینکه بازگشت سرمایه در این حوزه طولانی مدت و با ریسک همراه است.

دبیر انجمن شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها تاکید کرد: از سوی دیگر سرمایه گذاران پروژه های عمرانی بابت استفاده از تسهیلات بانکی بهره 18 درصدی را می پردازند. با وجود این شرایط طبیعی است که حوزه هایی مانند پروژه های عمرانی و زیرساختی توان رقابت با سایر بازارها برای جذب سرمایه گذاری را نداشته باشد.

خاشع ادامه داد: سرمایه گذاران و شرکت های سرمایه گذاری در حوزه پروژه های عمرانی ملزم به پرداخت مالیات های سنگین هستند این در حالی است که طبق قانون سرمایه گذاران حوزه زیرساخت ها نباید این مقدار مالیات بپردازند. البته انتظار معافیت از مالیات را هم نداریم چرا که این موضوع در اقتصاد منطقی نیست. در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی با شورای اقتصاد برای کاهش میزان مالیات سرمایه گذاران حوزه زیرساخت ها و شرکت های راهسازی در حال مذاکره و رایزنی هستند.    

وی با بیان اینکه میزان سرمایه گذاری در پروژه های راهسازی و آزادراهی در ایران معادل میزان سرمایه گذاری در دنیا است، گفت: سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها در کشورمان مزیت و معایبی دارد. برای مثال گرچه هزینه سوخت و نیروی انسانی در کشور پایین است و می تواند عامل کاهش هزینه ها باشد اما از سوی دیگر ناوگان راهسازی بسیار قدیمی هستند که بهره وری را پایین می آورد.

دبیر انجمن شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها از درخواست شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها برای افزایش قیمت عوارضی ها خبر داد و گفت:  طبق قانون از فروردین ماه دولت باید نسبت به افزایش نرخ عوارضی آزادراه ها اقدام می کرد تا کنون پس از گذشت 7 ماه هنوز اصلاح قیمت ها اعمال نشده است.

خاشع ادامه داد: درخواست سرمایه گذاران افزایش نرخ 10 تا 15 درصدی عوارضی ها است البته باید توجه داشته باشیم که 7 ماه از سال گذشته است و با توجه به اینکه پیک تردد از آزادراه ها در نیمه اول سال یعنی در سفرهای نوروزی و سفرهای تابستانی است، 60 درصد ترددها در 7 ماه گذشته انجام شده و تنها 40 درصد تردد ها تا پیان سال باقی مانده است.

دبیر انجمن شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها با اشاره به تفاوت نرخ عوارضی آزادراه ها در ایران و سایر کشورها اظهار داشت:  در حالی که در کشورهای خارجی نرخ عوارضی به ازای هر کیلومتر آزادراه 5 تا 8 سنت است این رقم در ایران به طور متوسط به 1.2 سنت می رسد یعنی نرخ عوارضی در ایران معادل یک پنجم قیمت های جهانی است و معتقدم این مابه تفاوت قیمت را باید دولت بپردازد.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر