کد خبر: 31537
A

مقام صنفی: 30هزار نانوایی مازاد داریم/ اختلاط گندم دامی و خوراکی

رییس اتحادیه نانوایان سنتی کشور از وجود نزدیک به 30 هزار نانوایی مازاد خبر داد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت بتازگی بخشنامه ای برای ایجاد نانوایی های جدید ابلاغ کرده که در شرایط کنونی به جای اشتغالزایی موجب اتلاف سرمایه می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، «قاسم زراعت کار» امروز (یکشنبه) در نشست «زنجیره گندم، آرد و نان» تاکید کرد وزارت صنعت این تصمیم را برای اشتغالزایی گرفته است اما چنین اقداماتی فقط موجب از بین بردن سرمایه می شود.
زراعت کار یادآوری کرد: تا سال 1395 72 هزار واحد نانوایی در کشور داشتیم و با مازاد تا 30 هزار واحدی روبرو بودیم اما در یازدهم مرداد پارسال با بخشنامه وزارت صنعت 13 هزار واحد به نانوایی های کشور افزوده شد و شمار آنها به 85 هزار رسید که اکنون برخی از آنها تعطیل شده یا نیمه فعالند.
وی اضافه کرد: وزارت صنعت باید بر صنعت آرد و نان نظارت داشته باشد و وضعیت این بخش را به طور مستمر رصد کند.

** مخلوط کردن گندم دامی و خوراکی
رییس اتحادیه نانوایان سنتی تاکید کرد ما برنامه خودکفایی گندم داریم اما روی کیفیت گندم مصرفی کار نکرده ایم.
وی گفت: اکنون گندم دامی وارد می کنیم اما متاسفانه در چرخه تولید با گندم خوراکی تولید داخلی مخلوط می‌شود و گلوتن آن را از 19 به 27 افزایش می دهد.
به گفته وی، می‌توانیم به‌ جای واردات این نوع گندم،‌ از گندم‌های ضعیف داخلی برای خوراک دام استفاده کنیم.
وی ادامه داد: اکنون 35 درصد گندم تولیدی کشور درجه یک، 35 درصد درجه دو و 30 درصد درجه سه است.

** رضایت 85 درصدی مردم از نمک نان
زارعت‌کار در واکنش به سخنان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره بالا بودن میزان نمک در نان‌های سنتی گفت: پیش از این گزارش‌های واحد سلامت وزارت بهداشت حاکی از رضایت 85 درصدی مردم از نمک نان بود اما نمی دانیم سخنان جدید وزیر بهداشت بر چه اساسی اعلام شده است.

** بازنگری در قیمت کنونی نان سنتی
رییس هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی ایران اعلام کرد: نرخ نان واحدهای نانوایی یارانه بگیر هنوز براساس نرخ سال 1395 محاسبه می شود که همین امر در کیفیت و نحوه پخت نان تاثیرگذار است.
«سیدمحمدرضا مرتضوی» افزود: با توجه به هزینه های تمام شده تولید و افزایش هزینه های زندگی، نرخ کنونی کفاف زندگی نانوایان را نمی دهد؛ بنابراین باید در نرخ نان بازنگری شود.
وی تاکید کرد برخی در زمان برداشت گندم هوای کمباین‌ها را نمی‌بندند و اجازه می‌دهند در زمان برداشت خاک بیشتری وارد این محصول شود.
«با این همه، این حجم اختلاط خاک در گندم ممکن نیست. این نشان می دهد برخی دلالان و کشاورزان گندم باکیفیت را با خاک، شن و ماسه و دیگر ضایعات مخلوط می کنند تا پول بیشتری از دولت دریافت کنند».
مرتضوی تصریح کرد: طبق بررسی ها اکنون هفت درصد گندم خاک و 10 درصد افت غیرمفید است که در مجموع 17 درصد ضایعات گندم را نشان می دهد؛ درحالی که کارخانه های تولید آرد حق هیچ اعتراضی را ندارند و باید گندم را با خاک بخرند.
وی اضافه کرد: اکنون هر کیلوگرم ضایعات گندم به قیمت یک هزار ریال (100 تومان) است که سودجویان، گندم مخلوط را با قیمتی بیش از 130 هزارریال به دولت می فروشند و دولت نیز چاره ای جز تحویل گرفتن محصول غیرکیفی ندارد.
مرتضوی با انتقاد از نسخه پیچی های دولت در ارایه جدول پاکی گندم برای بخش خصوصی گفت: نرخگذاری بالای گندم 2برابر نرخ جهانی و فقدان تجهیزات لازم برای ارزیابی این محصول هنگام خرید، دست سودجویان را در بی کیفیت کردن گندم و آرد باز گذاشته است.
به گفته وی، طبق نظر سازمان ملی استاندارد باید برای تشخیص خلوص گندم هنگام خرید از توری های 2 در 10 استفاده شود؛ درحالی که دولت به دلیل فقدان امکانات لازم از توری های 2 در 2 استفاده می کند که پر از خاک و گندم شکسته است.

** کیفیت مطلوب گندم تولیدی کشور
رییس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی ایران کیفیت گندم تولیدی کشور را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: انواع گندم نرم، گندم با گلوتن بالا و گلوتن پایین برای مصارف مختلف نان، ماکارونی و شیرینی و بیسکوئیت درکشور تولید می شود و بی کیفیت خواندن آن بی انصافی است.
به گفته وی، نان های تخت تولیدی ایران مانند تافتون و سنگک جزو بهترین نان‌های دنیا به حساب می‌آیند.
وی ادامه داد: وقتی هنگام خرید ماشین آلات خواستار دستگاهی برای افت 17 درصدی می شویم کشورهای پیشرفته تعجب می کنند که آیا این دستگاه را برای خرید گندم می خواهید؟
رییس هیات مدیره کانون انجمن صنفی صنایع غذایی برای حفظ کیفیت گندم تولید داخل و جلوگیری از شوری نان، کاهش تنوع کشت واریته های گندم را پیشنهاد کرد.
به گزارش ایرنا، امسال نزدیک 9 میلیون تن گندم براساس مصوبه شورای اقتصاد هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید 2 درصد به مبلغ 13 هزار ریال (1300 تومان) و گندم دوروم 13 هزار و 300ریال (1330 تومان) خریداری شد.
پارسال نیز 14 میلیون و 590 هزارتن گندم تولید و 11 میلیون و 525 هزارتن به ارزش بیش از 145 هزار میلیارد ریال خریداری شد که قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم 13هزار و 68 ریال بود.
یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آرد و نان با حضور 177 شرکت داخلی و خارجی از دوم تا پنجم آذرماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.
آخرین مصوبه شورای آرد و نان برای نرخگذاری این محصول اساسی که یکی از مهمترین کالاها در سبد خانوار به شمار می رود، به آذرماه سال 1393 برمی گردد.
البته براساس بند 20 تبصره پنج قانون هدفمندسازی یارانه ها در سال 1394 باید یارانه نان حذف می شد اما دولت به جای این امر، پارسال اجازه داد بخشی از نانوایی های یارانه بگیر به نانوایی های سنتی تبدیل شوند.
در کشور ما نان به شکل سنتی و حجیم تهیه می شود که نان سنتی شامل تافتون، لواش، بربری، سنگک، گلک، گلاج، روغنی و شیرمال است که در مناطق سردسیر در ترکیب آرد و خمیر نان از چاشنی‌های گرم مانند زنجبیل و فلفل و در مناطق استوایی از خرما استفاده می شود.
نمونه نان های حجیم نیز باگت یا فرانسوی است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام:
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر