کد خبر: 32016
A

لزوم راه اندازی موسسه آموزشی صادرات و مجمع صادرکنندگان نمونه در خوزستان

استاندار خوزستان بر لزوم راه اندازی موسسه آموزشی صادرات و مجمع صادرکنندگان نمونه در استان تاکید کرد.

لزوم راه اندازی موسسه آموزشی صادرات و مجمع صادرکنندگان نمونه در خوزستان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر غلامرضا شریعتی سه شنبه در همایش روزملی صادرات و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان در سرسرای اداری سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان اظهار کرد: با توجه به اعلام آمادگی برای تاسیس اولین موسسه آموزشی صادرات در استان، لازم است معاونت اقتصادی استانداری و سازمان صنعت و معدن و تجارت همکاری های لازم را داشته باشند تا به صادرات به عنوان یک صنعت تخصصی بپردازیم.
وی افزود: بنابراین راه انداری این موسسه در راستای توسعه مراکز آموزشی و تحقیقاتی نیاز به تا هر چه زودتر مجوز صادر شود.
شریعتی بیان کرد: پیشنهاد می کنم مجمع صادرکنندگان نمونه استان نیز راه اندازی شود در صورت تقاضا حمایت های لازم برای صدرو مجوز انجام می شود و راه اندازی آن به ارتقای وضعیت موجود می انجامد و حوزه معاونت سیاسی و اجتماعی باید در این خصوص همراهی کند.

**پایین بودن ارزش افزوده برخی اقلام از مشکلات اصلی صادرات
استاندار خوزستان ادامه داد: عملکرد بانکهای استان در بخش های مختلف صادراتی ناچیز است و برنامه منسجم و قوی در این خصوص وجود ندارد.
وی اظهار کرد: از مشکلات اصلی صادرات استان و کشور، پایین بودن ارزش افزوده برخی از اقلام صادراتی است که البته رو به رشد است و عدم وجود امکانات کافی، تشویقات، تسهیلات و ناچیز بودن سرمایه گذاری در این حوزه از مشکلات صادرات است.
شریعتی ادامه داد: از جمله راه های پیشنهادی برای تسهیل در امر صادرات، معافیت های مالیاتی اعطای اعتبارات بانکی به صورت کوتاه مدت و بلند مدت، اجباری کردن استانداردهای بین المللی و ایجاد مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در صادرات و حذف کارهای اضافی اداری است.
استاندار خوزستان اضافه کرد: خوزستان بعد از تهران مقام دوم در تولید ناخالص ملی و در صادرات بعد از تهران و هرمزگان مقام سوم را دارد بنابراین با توجه به صادرات قابل ملاحظه در استان پسندیده نیست که مقام های ملی را کسب کنیم و ساز و کارهای لازم برای برندسازی در استان فراهم شود.
وی گفت: در دوره دولت یازدهم توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان راهکار اصلی مطرح بود و بعد از برجام برای تحقق این هدف شرایط بهتری فراهم شد و همچنین بسته حمایت از صادرات در دولت دوزادهم تدوین و ابلاغ شده و انتظار می رود دستگاه‌های مربوطه نسبت به اجرای تکالیف این بسته متعهد باشند و شرایط صادرات را تسهیل کنند.
شریعتی ادامه داد: از کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان تقاضا داریم به نحوه اجرای این بسته نظارت کند.
رییس مجمع نمایندگان خوزستان نیز اظهار کرد: قانون کسب و کار و رفع موانع تولید از جمله مثال های موفق قوانین خوب مصوب شده است.
عباس پاپی زاده افزود: این 2 قانون در کمیسیون ویژه تولید ملی بعد از 5 سال بازنگری شد و با بررسی های مرکز پژوهش ها و این کمیسیون مشخص شد تنها 15 درصد احکام ذکر شده در این قوانین عملیاتی شده و برای رفع این مشکل، کمیسیون هایی تشکیل شده است.
وی بیان کرد: اخیرا بحث تفکیک وزارت صنعت و معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی مطرح بود که ما مخالفت کردیم چون تشکیل وزارت بازرگانی زمینه ورود انواع کالاهایی که تولید کننده داخلی را به زمین می زند ایجاد می کند.

**منطقه آزاد اروند، سوپرمارکت محصولات نامرغوب چینی
پایی زاده اظهار کرد: پیشنهاد جایگزین و تشکیل وزارت توسعه صادرات را نیز مطرح کردیم.
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مناطق آزاد تجاری اضافه کرد: منطقه آزاد اروند در خوزستان تبدیل به سوپرمارکت برای محصولات نامرغوب چینی شده و هیچ اتفاق دیگری رخ نداده است.

**باید به جایی برسیم که خود تولید کننده به دنبال تهیه مجوز نرود
امام جمعه موقت اهواز نیز بیان کرد: از صادرکنندگان انتظار می‌رود در کیفیت بخشی، زیبا سازی و بسته بندی و نیازسنجی محصولات در نقاط هدف فعال‌تر عمل کنند.
حجت الاسلام سید ابوالحسن حسن زاده افزود: باید بخش خصوصی را تشویق کنیم و مشوق هایی در راستای ایجاد اشتغال فراهم شود چون امروز در جامعه ما ایجاد شغل، از مهمترین و ارزشمندترین عبادات است.
وی گفت: منکر در جامعه ما فقط بد حجابی نیست بزرگترین منکر جامعه بیکاری است و اگر امروز حل نشود به بحران تبدیل خواهد شد و بخش زیادی از اشتغال در اختیار صادرات است.
حجت الاسلام حسن زاده ادامه داد: صادرکنندگان باید منافع میان مدت و بلند مدت نیز توجه کرده و ما باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم چون این بخش با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را دارد.
امام جمعه موقت اهواز بیان کرد: باید به نقطه‌ای برسیم که خود تولید کننده به دنبال تهیه مجوز نرود و مسئولان به آنها کمک کنند.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز گفت:مذاکرات تجاری و مشاوره به کار صادرات کمک می کنند چون باید زبان مشترک و نحوه فروش و راهکارها را بدانند.
بیژن پناهی زاده گفت: مسئولین باید برای استان مشوق های ملموسی را در نظر بگیرند و انتظار می رود همه دست اندرکاران برای تولید کالای با کیفیت به تولید کنندگان کمک کنند.
در این برنامه با حضور مجتبی خسرو تاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت، 17 صادر کننده نمونه استانی شامل شرکت های فولاد خوزستان، پتروشیمی مارون، خمیر مایه و الکل رازی، کوثران نوین آبادان، پتروشیمی رازی، شرکت بازرگانی بین المللی عدنان، سیمان خوزستان، شرکت نوید کرخه، شرکت سیمان بهبهان، بازرگانی سرادی پور، شیر پاستورزه پگاه خوزستان ، خمیرمایه خوزستان، پتروشیمی امیرکبیر، تجارت راه عالی اروند، سریر پلاس، شرکت بازرگانی چلداوی و رضا زاده کاوری مورد تقدیر قرار گرفتند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر