کد خبر: 32184
A

ورود لرزان شاخص بورس به کانال 88 هزار واحدی/ فرابورس رکورد زد

شاخص بورس امروز (چهارشنبه) تحت تاثیر نمادهای فلزی و معدنی، با 56 واحد رشد در جایگاه 88 هزار و پنج واحدی ایستاد. شاخص فرابورس (آیفکس) نیز با بر جای گذاشتن یک رکورد تاریخی در جایگاه 997 واحدی قرار گرفت.

ورود لرزان شاخص بورس به کانال 88 هزار واحدی/ فرابورس رکورد زد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، شاخص بورس پس از مدت ها توانست از مرز کانال 88 هزار واحدی عبور کرده و رکورد جدیدی را پس از گذشت 2 سال به ثبت برساند اما به نظر می رسد این رشد بسیار کم حجم و محتاطانه بوده است.
سهم اصلی را در رشد امروز شاخص، نمادهای فلزی و معدنی داشتند، بر این اساس، نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، فملی (فملی)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، فخوز (فولاد خوزستان ) و وامید (گروه مدیریت سرمایه گذاری امید) در معاملات امروز بیشترین تاثیر را بر شاخص داشتند اما خساپا (سایپا) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین تاثیر منفی را بر جای گذاشتند.
در معاملات امروز 761 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 445 میلیارد ریال در 48 و 638 نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 18 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، هفت واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، پنج واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 103 واحد رشد کرد.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 96 واحد بالا رفت اما شاخص بازار دوم بورس 178 واحد کاهش یافت.

**رکورد شکنی فرابورس
مبادلات فرابورس ایران در آخرین روز کاری هفته با خرید و فروش بیش از 306 میلیون ورقه به ارزش بالغ بر یک‌هزار 546 میلیارد ریال پایان یافت.
شاخص کل نیز هفت واحد رشد کرد و در جایگاه 997 واحدی قرار گرفت که رکوردی تاریخی برای فرابورس به شمار می رود.
نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، میدکو (هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه) و زاگرس (پتروشیمی زاگرس) بیشترین سهم را در رشد آیفکس داشتند.
امروز همچنین شاهد بازگشایی چند نماد بودیم. به این ترتیب نماد معاملاتی شرکت‌های صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران، فرآورده‌های غذایی و قند تربت جام و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان بازگشایی شدند.
از سوی دیگر در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز اساد خزانه اسلامی در نماد سخاب7 در صدر این بازار ایستاد. در این نماد 221 هزار ورقه به ارزش 184 میلیارد ریال دادوستد شد.
همچنین امروز شرکت کشت و دام قیام اصفهان با نماد «زقیام» در فرابورس ثبت شد. این شرکت به عنوان یکصد و شصت و هفتمین نماد معاملاتی در فرابورس به شمار می رود.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر