کد خبر: 32320
A
سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس :

ساخت مسکن مهر تصمیم شخصی احمدی نژاد بود /مجلس به زودی برای بررسی میزان خسارات ورود می کند

انتقادات از مسکن های مهر ساخته شده در کرمانشاه که در نتیجه وقوع زلزله ویران شدند همچنان ادامه دارد.

 ساخت مسکن مهر تصمیم شخصی احمدی نژاد بود /مجلس به زودی  برای بررسی میزان خسارات ورود می کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،  اصغر سلیمی نماینده سمیرم در خصوص وضعیت مسکن مهر گفت: متأسفانه در کشور ما و به خصوص افرادی که مسئولیت‌هایی در سطح اجرایی دارند تصمیماتی را که به صورت شخصی می‌گیرند و همان تصمیمات را به اجرا در می‌آورند. یکی از این مسائل هم مسکن مهر است که اعتقاد دارم رییس جمهور وقت این تصمیم را به صورت شخصی اتخاذ کرد و اجرا هم شد.

نماینده مردم سمیرم افزود: هم‌اکنون در مکان‌هایی پروژه‌های مسکن مهر اجرا می‌شوند کهاصلاً برای زندگی مناسب نیستند. این منازل به دور از امکانات شهری ساخته می‌شوند ودر این مکان‌ها به هیچ وجه امکانات آموزشی، بهداشتی و فرهنگی وجود ندارد. ورزشگاه یا مکان تفریحی مناسب برای مردم این مناطق در نظر گرفته نشده است و همین طوری طرحی را اجرا کرده‌اند.

سخنگوی کمیسیون شوراها گفت: در زمان ساخت این منازل ظاهراً هیچ نظارت مهندسی روی ساخت انجام نشده است که آیا مثلاً این مصالحی که به کار برده می‌شود ،مناسب هستند و می‌توانندایمنی منازل را تأمین کنند یا خیر؟ بنابراین تصمیماتی که در سطح کلان برای این پروژه‌ها گرفته می‌شود تصمیمات کارشناسانه و منطقی نیست. اعتقاد دارم دولت نبایدخودش وارد بسیاری از مسائل عمرانی و اجرایی شود. در بحث مسکن‌سازی خود دولت نباید شخصاً به این موضوع ورود پیدا می‌کرد بلکه باید دولت در این امور نقش نظارتی داشته باشد و فقط با دادن تسهیلاتی به بخش خصوصی، ساخت مسکن را به این بخش واگذار می‌کردند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، یادآور شد: متأسفانه دولتتمام کارهای مسکن مهر را خودش انجام داد و جانمایی ساختمان‌های این پروژه در مکان‌هایمناسبی انجام نشد و بسیاری از بدیهیات و نیازهای اولیه مردم در مناطق احداث مسکن مهر در نظر گرفته نشده است. پس باید با افراد متخلف و مهندسانی که نظارت کافی برساخت این منازل نداشته‌اند برخورد قانونی شود تا در آینده این مسائل تکرار نشود وتصمیمات عجولانه گرفته نشود. باید به گونه‌ای عمل کرد که منافع کلی کشور تأمین شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین نتیجه می‌گیریم نظارت کافی بر ساخت وسازها وجود ندارد و وقتی یک حادثه‌ای مانند زلزله اخیر در غرب کشور رخ می‌دهد عمقفاجعه مشخص می‌شود. اگر سیستم نظام مهندسی قوی باشد نباید به چنین ساختمان‌های غیرایمنی پایان کار دهد. معلوم است که در این میان یک زد و بندهایی صورت گرفته است وبرخی از رانت استفاده کرده‌اند. به هر حال پروژه مسکن مهر باید ادامه یابد چون نمی‌شودنیمه‌تمام رها شود. فقط باید نظارت کافی بر ساخت مسکن در این پروژه وجود داشتهباشد تا مصالح با کیفیت در آن استفاده و روی مسائل فنی نیز کار کارشناسی انجام شود.

انتقاد از مسکن مهر ممنوع

 محمدزارع فومنی که در دسته بندی آرایش‌های سیاسی اصرار دارد خود را اصلاح طلب معرفی کند درباره انتقادات به مسکن مهر به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  با اشاره به خط خبری رسانه های بیگانه و معاند جمهوری اسلامی مبنی برتمرکز بر روی چند واحد مسکن مهر که درزلزله اخیر آسیب دیده بودند گفت: اینکه رسانه های مخالف از این مسائل سوءاستفادهمی کنند عادی است چون دشمن هستند و دشمن هم هرگز از ما تعریف نمی کند.

وی درباره افراد و مسئولانی که در داخل کشور در این مسئله با بیگانگانهم صدا شده اند، گفت: نباید در این شرایط  به خاطر تسویه حساب های سیاسیمنافع نظام را زیر سوال ببریم و با این گونه اظهارات آب در آسیاب دشمن بریزیم.

فومنی با تاکید بر اینکه مسئولان و دست اندرکاران نباید از روی بیاطلاعی سخنانی بگویند که دشمنان سوءاستفاده کنند، اظهار کرد: در این شرایط به جایمچ‌گیری های سیاسی باید به زلزله زدگان کمک کنیم زیرا نیاز مردم در این شرایط غذا،چادر و پوشاک است و ما با تأمین این اقلام می توانیم مرحمی بر دل سوخته باشیم.

وی با بیان اینکه در این شرایط هر گونه اظهار نظری که به دشمن کمک کندخیانت بزرگ و نابخشودنی است، تاکید کرد: کسانی که از خرابی های این زلزله سوءاستفادههای سیاسی می کنند بدانند که این کارها درست نبوده، محکوم و نهایت بی اخلاقی است.

فومنی گفت: اینکه بخواهیم درکنار امدادرسانی به آسیبدیدگان زلزله غرب کشور ازیکدیگر انتقام سیاسی بگیریم، این کار نه انسانی و نه اسلامی است و اقدامی ناشایستبه شمار می رود.

ورود مجلس به موضوع ساخت وسازهای بی کیفیت در زلزله کرمانشاه

حمید بنایی عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در این رابطه به مهر گفت: تیم های کارشناسی از طرف کمیسیون عمران به مناطق زلزله زده اعزام شده اند که بزودی گزارش این بازدید تهیه و در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

وی افزود: دو هفته دیگر اعضای کمیسیون عمران مجدد از مناطق زلزله زده جهت بررسی وضعیت امدادرسانی و عملکرد دستگاه ها بازدید خواهند کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص مسکن های مهر که در برخی رسانه ها به آن انتقاد شده بود ابراز کرد: بررسی های اولیه ما نشان می دهد شاکله و سازه اصلی این مسکن ها آسیب ندیده و فقط در و دیوار ها مشکل داشته ایم که معمولا در این نوع سازه ها طبیعی است ولی می توانستند با استفاده از مهار هایی این مشکل را نیز مرتفع کنند.

بنایی با اشاره به دستور مقام های قضایی درخصوص بازداشت پیمانکار بیمارستان هایی که حدود ۶ ماه گذشته افتتاح شده و امروز قابل استفاده نیست نیز افزود: برای ما قابل قبول نیست که پیمانکار و یا دستگاهی از بیت المال استفاده کند ولی رعایت اصول اولیه انجام نشود که کمیسیون عمران در بازدید از مناطق زلزله زده به این موضوع نگاه ویژه ای خواهد داشت.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر