کد خبر: 32652
A

منطقه اقتصادی نمین و گام های شتابان استان اردبیل برای توسعه اقتصادی

ساعت 6 صبح ، خورشید ندمیده جلسه ویژه پیگیری تسریع در عملیات منطقه ویژه اقتصادی نمین با حضور استاندار جدید اردبیل؛ گویا قرار است پس از یک دهه در تداوم اقدام های نخستین دولت یازدهم گام ها برای نهایی کردن عملیات این منطقه و روان کردن چرخ های توسعه استان در دولت دوازدهم سریع تر برداشته شود.

منطقه اقتصادی نمین و گام های شتابان استان اردبیل برای توسعه اقتصادی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در دهه های گذشته طرح های بزرگی به هر هدف در استان مصوب اما اجرایی نشد و شهروندان استان از آن جز خاطره ای تلخ به یاد ندارند و در بخشی نیز هنوز چشم امید به اراده و همت مسوولان دارند ، راه آهن اردبیل ، امتداد راه آهن به پارس آباد و اتصال به خط آهن جمهوری آذربایجان، پتروشیمی اردبیل ، کارخانه مس مشگین شهر و ..
منطقه ویژه اقتصادی نمین نیز یکی از آن طرح ها بود، طرحی که پس از حدود یک دهه سکوت عملیاتی در دولت یازدهم نخستین گام های اجرایی آن برداشته شد و دولت دوازدهم مصمم است بعنوان یکی از نخستین اقدامات ضربتی خود آن را به سرمنزل مقصود و فعال شدن برساند.
'منطقه ویژه اقتصادی نمین با فاز بندی تکمیل و به بهره برداری برسد، یکصد هکتار فاز اول آن باید سال آینده تکمیل شود، اداره کل راه و شهرسازی استان حداکثر تا تیرماه سال آینده با اعتبارات استانی جاده ورودی منطقه ویژه را طراحی و اجرا کند، شرکت های توزیع گاز و برق استان تا اردیبهشت ماه سال آینده گاز و برق مورد نیاز ۱۰۰ هکتار فاز اول را تامین کنند'. اینها دستورهای اکید اکبر بهنام جو استاندار جدید اردبیل است که روز شنبه در جلسه ویژه پیگیری منطقه اقتصادی نمین با حضور 2 تن از نمایندگان استان صادر شد.

** منطقه ویژه اقتصادی نمین، دورازه ورود به بازارهای جهانی
مناطق آزاد و نیز ویژه اقتصادی بویژه برای استان های مرزی در واقع بعنوان دروازه هایی برای ورود به اقتصاد جهانی و حضور موفق دست کم در بخشی از آن در کنار مرزهای خود می باشد.
اقتصاد در حال سکون و بعضا در بن بست استان های مرزی از فرصت مناطق ویژه اقتصادی می توانند بهترین بهره را در جهت گذر از اقتصاد سنتی و بسته خود و ورود به بازارهای جهانی استفاده کنند چرا که مشوق های خاص در این مناطق قابلیت های ویژه ای در جهش اقتصادی و رقابت در بازار جهانی برای آنها فراهم می کند.
سرمایه گذاری همیشه دغدغه ای بوده که استان های کم برخوردار از جمله استان اردبیل همیشه آن را داشته اند، سرمایه گذاران بزرگ به سختی از امتیازهای مناطق برخوردار کشور صرف نظر کرده و متوجه مناطق محروم می شوند مگر اینکه امتیازهای خاصی در اختیار آنها گذاشته شوند که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بسیاری از این امتیازها را در اختیار آنها قرار می دهد.
به گفته کارشناسان ، برای پشتیبانی از فعالیت­های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین المللی و تحرک در اقتصاد منطقه‌ای و تولید و پردازش کالا، انتقال فن ­آوری، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد و جلب و تشویق سرمایه­ گذاری داخلی و خارجی ، صادرات ، عبور خارجی (ترانزیت) و انتقال کالا (ترانشیت) به دولت اجازه داده شد تا در شهرستان‌هایی که استعداد و توان لازم برای تحقق اهداف مذکور را دارند مناطقی را به عنوان منطقه ویژه اقتصادی ایجاد کنند.
جایگاه مناطق ویژه اقتصادی درتوسعه کشور بر کسی پوشیده نیست و تحقق هدف های آن با رویکرد توسعه صنعت و صادرات ، پیشران ترقی و پیشرفت کشور محسوب می شود و فعالیت آن به لحاظ معافیت ها و مزیت های قانونی با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی ، توانمندی اقتصاد بومی و تولید ملی را شکوفا می کند.
استان مرزی اردبیل که از حدود 380 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان برخوردار است به عنوان دروازه تجارت بین المللی با کشورهای حوزه قفقاز ، آسیای میانه و روسیه از اهمیت و موقعیت خاصی برخوردار است و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نمین (اردبیل) با 2 هزار و 55 هکتار مساحت در این استان در سال 85 در هیات دولت و در سال 89 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و تحقق آن از مطالبات جدی مردم این استان محسوب می شود.
با وجود گذشت مدت زمان تصویب این منطقه ویژه تا نیمه های دولت یازدهم هیچگونه عملیات مطالعاتی و اجرایی در مورد این منطقه نشده بود و دولت تدبیر و امید کلید فعال کردن آن را زده و اقدام های مهمی در این راستا صورت داد.
پس از سال ها خاک خوردن این طرح مهم اقتصادی بلاخره شرکت بزرگ سرمایه گذاری شاهد مجری این طرح شده و کارها برای فعال شدن آن آغاز گشت ، کارهایی که از همان ابتدا سختی آن برای همه عیان گشت اما دولت تدبیر و امید مصمم به اجرایی کردن آن شده و به هر صورت دولت دوازدهم قصد دارد آن را به مرحله عمل برساند.

** اعلام آمادگی 180 سرمایه گذار نوید آینده ای خوش برای منطقه ویژه اقتصادی نمین
مدیر منطقه ویژه اقتصادی نمین با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای منطقه ویژه اقتصادی نمین از اعلام آمادگی بیش از 180 سرمایه گذار داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در این منطقه خبر می دهد.
محمد شهباز علیزاده به ایرنا گفت: منطقه ویژه اقتصادی نمین با وسعت 2 هزار و 55 هکتار در چهار پلاک ثبتی در پشت فرودگاه اردبیل در حوزه استحفاظی شهرستان نمین واقع شده است.
او گفت: پس از کناره گیری چند شرکت در نهایت با پیگیری استانداری اردبیل در دولت یازدهم و مطابق تصویب هیات وزیران شرکت سرمایه گذاری شاهد زیر مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران متشکل از بیش از 180 هزار نفر از خانواده های شاهد به عنوان مسوول اجرا و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نمین معرفی و تعیین شدند.
وی اظهار کرد: شرکت یاد شده تاکنون 30 میلیارد ریال به عنوان حقوق بهره برداران اراضی واگذار شده برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بالغ بر 10 میلیارد ریال به شرکت مشاور طرح ، پنج میلیارد ریال برای نقشه برداری و پنج میلیارد ریال برای آزمایش های مکانیک خاک منطقه ویژه اقتصادی نمین هزینه کرده است.
او افزود: در بخش اجرایی منطقه ویژه اقتصادی 100 هکتار از مجموع محدوده به بخش خدمات شامل فنس کشی محدوده ، ساختمان های اداری ، گمرک ، بانک ها ، بیمه ها و انبارهای مرکزی اختصاص یافته که برای احداث ابنیه های مذکور یک هزار و 500 میلیارد ریال هزینه خواهد شد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی نمین گفت: بعد از تکمیل بخش خدمات عملیات احداث بخش صنعت با ملاحظه های زیست محیطی آغاز و در سایت منطقه بر اساس نوع فعالیت سرمایه گذاران قطعات متعددی برای واگذاری به سرمایه گذاران در نظر گرفته خواهد شد.
او افزود: قیمت اراضی واگذاری به سرمایه گذاران بخش خصوصی بر اساس تصمیم کمیسیون های تخصصی و بر اساس معیارهای قانونی در زمان واگذاری مشخص و اعلام خواهد شد.
وی اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی نمین به لحاظ نزدیکی به فرودگاه و جاده های اصلی قابلیت ایجاد توریسم سلامت را نیز داراست و برای تحقق آن در منطقه ویژه اقتصادی تلاش خواهد شد.
وی بیان کرد: پیش بینی می شود کل طرح منطقه ویژه اقتصادی نمین با حدود 15 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در مدت سه سال آینده تکمیل شود.
شهباز علیزاده ادامه داد: سرمایه گذاران متعدد ترکیه ای نیز برای فعالیت اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی نمین اعلام آمادگی کرده اند و این منطقه بعد از تکمیل زمینه اشتغال مستقیم 2 هزار و اشتغال غیر مستقیم 20 هزار نفر را فراهم خواهد کرد.
وی ورود کالای مصرف داخلی مطابق مقررات صادرات و واردات ، صدور بدون تشریفات کالا ، ورود کالا از مناطق آزاد تجاری و صنعتی با کمترین تشریفات گمرکی ، خروج بدون تشریفات کالاهای وارده از مناطق آزاد به منطقه ویژه اقتصادی و امکان واگذاری استفاده از بخش های مختلف منطقه ویژه اقتصادی به اشخاص حقیقی و حقوقی توسط مدیر منطقه را از مشوق های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی نمین برشمرد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی نمین تسهیل واردات و صادرات کالا ، حمایت از صنایع داخلی ، جذب فناوری های نوین ، سرمایه گذاری در تولید و توسعه منطقه ای ، پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی ، ارتباط تجاری بین المللی ، تحرک بخشی به اقتصاد منطقه ای ، صادرات غیرنفتی ، ایجاد اشتغال مولد ، جذب سرمایه گذاری ، معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده ، ورود ماشین آلات خط تولید ، ابزار و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی و اشتغالزایی را از اهداف و مزایای منطقه ویژه اقتصادی در استان اعلام کرد.

** شتاب بخشی در اجرای منطقه ویژه اقتصادی نمین
فرماندار شهرستان نمین نیز گفت: عملیات اجرایی فاز اول منطقه ویژه اقتصادی نمین با سرمایه گذاری شرکت شاهد شتاب گرفته و در صورت تکمیل تحول عظیمی را در منطقه ایجاد می کند.
فرهاد عبدالعلی پور به ایرنا گفت: تاکنون برای اجرای این طرح 110 میلیارد ریال هزینه شده و به محض اتمام فاز اول ،فاز دوم آن شروع خواهد شد.
وی بیان کرد: مشکل راه این طرح هم از مسیر آبی بیگلو حل شده و از مسیر فرودگاه و شهرک صنعتی شماره 2 اردبیل نیز در حال حل شدن است.
عبدالعلی پور با بیان اینکه کل منطقه ویژه اقتصادی نمین 2 هزار و 55 هکتار است افزود: این طرح در پنج فاز قابل اجراست و فاز اول آن به مساحت 450 هکتار در قالب ساختمان های اداری، گمرک ، راه ورودی، صنایع و انبار طراحی شده است.
وی گفت: این طرح در سال 85 مصوب و تا سال 94 عملا در مورد آن هیچ اقدامی صورت نگرفته بود که در اسفند 94 مصوبه هیات دولت برای اجرایی شدن این طرح مهم اقتصادی ابلاغ شد.
فرماندار نمین میزان اشتغالزایی این طرح را قابل توجه دانست و افزود: این منطقه ظرفیت اشتغال 2 هزار نفر به صورت مستقیم و 20 هزار نفر به صورت غیر مستقیم را دارد که با توجه به رقم بالای بیکاری در استان بویژه بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی راه اندازی آن علاوه بر افزایش سطح تولید، نرخ بیکاری را در استان اردبیل کاهش می دهد.
عبدالعلی پور با بیان اینکه این طرح باعث رفع موانع تولید در استان می شود، افزود: راه اندازی این طرح بسیاری از موانع تولید را کاهش داده و در راستای حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی ، مشکل خام فروشی را برطرف خواهد کرد.

** استاندار: مرحله (فاز) اول منطقه ویژه اقتصادی نمین تیرماه سال آینده تکمیل و آماده واگذاری می شود.
اکبر بهنام جو استاندار اردبیل با بیان اینکه فاز اول منطقه ویژه اقتصادی نمین سال آینده آماده واگذاری می شود گفت: یکصد هکتار فاز اول این منطقه سال آینده تکمیل و برای واگذاری به سرمایه گذاران آماده می شود.
وی در خصوص تامین جاده دسترسی این منطقه نیز افزود: اداره کل راه و شهرسازی استان حداکثر تا تیرماه سال آینده با اعتبارات استانی ، جاده ورودی منطقه ویژه را طراحی و اجرا خواهد کرد.
استاندار اردبیل اظهار کرد: شرکت های توزیع گاز و نیروی برق استان تا اردیبهشت ماه سال آینده گاز و برق مورد نیاز 100 هکتار فاز اول را تامین می نمایند.
بهنام جو اظهار داشت: برای حل موانع موجود بر سر راه این طرح اقتصادی از حداکثر اختیارات استان استفاده می شود و اگر نیاز به پیگیری و مصوبه کشوری باشد نمایندگان استان در مجلس و استانداری اردبیل اقدام لازم را انجام می دهند.
وی ادامه داد: استانداری اردبیل در صورت کمبود نقدینگی سرمایه گذاران، تامین و تکمیل سرمایه در مراحل مختلف را بر عهده خواهد گرفت.
استاندار اردبیل با اشاره به اینکه شرکت سرمایه گذاری و پیمانکار مربوطه نسبت به تامین و دپوی مصالح مرغوب در فصل کاری اقدام نماید افزود: فرمانداری نمین نیز مشکلات محلی و معارضین احتمالی را مرتفع خواهد کرد.
منطقه ویژه اقتصادی نمین (اردبیل ) با 2 هزار و 55 هکتار مساحت در سال 85 در هیات دولت و در سال 89 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده اما هنوز عملیاتی نشده است .

** درونمای اقتصاد استان اردبیل با بهره برداری از منطه ویژه اقتصادی نمین
راه اندازی فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی نمین در این استان می تواند آرزوی دیرینه اهالی را مبنی بر رونق صادرات و تجارت برون مرزی در این استان مرزی تحقق بخشد و با رویکرد تقویت تولید بومی و صادرات، توجه بازارهای جهانی را به محصولات و تولیدات خود جلب کند.
به لحاظ استقبال سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای مشارکت اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی نمین، دور از انتظار نیست که با آغاز فعالیت آن و وجود فرودگاه در شهرستان های اردبیل و پارس آباد مغان و فعال بودن گمرک بیله سوار مغان، دروازه تجارت برون مرزی اردبیل به کشورهای همسایه گشوده شود و چرخش چرخ اقتصادی در رونق و رفاه این استان تحول چشم گیر ایجاد کند.
در صورت تصویب لایحه دولت درباره ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی استان اردبیل در مجلس که در کناره های مرز جمهوری آذربایجان در سه شهر مرزی استان اجرایی می شود می تواند در کنار فعال شدن منطقه ویژه اقتصادی نمین تحول اساسی در اقتصاد استان ایجاد کند.
بازار بزرگ قفقاز و روسیه با جمعیتی بیش از 400 میلیون نفر در انتظار محصولات تولیدی بویژه محصولات کشاوری و غذایی استان اردبیل است و 2 منطقه اقتصادی در نمین و شمال استان اردبیل می توانند بعنوان مکمل حضور پررنگ اقتصاد استان اردبیل را در بازار بزرگ شمال به ارمغان آورده و به توسعه استان کمک شایانی بکند.
گزارش: ساسان رحمتی / سیفعلی موسی زاده

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر