کد خبر: 32819
A

درآمدهای گمرکی به کمک سامانه جامع گمرکی سه برابر شد

گمرک ایران از افزایش سه برابری درآمدهای گمرکی با اجرای سامانه جامع گمرکی خبر داد و اعلام کرد: امکان جعل اسناد در گمرک هوشمند وجود ندارد.

درآمدهای گمرکی به کمک سامانه جامع گمرکی سه برابر شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، به نقل از گمرک ایران، با هوشمند سازی مراحل تشریفات گمرکی از ابتدای امسال تطبیق اطلاعات بارنامه، ثبت سفارش و همه اسناد و مدارک ترخیص با اظهار صاحب کالا به صورت الکترونیکی و هوشمند انجام می شود و امکان جعل اسناد وجود ندارد.
با همکاری و مساعدت سازمان بنادر و دریانوردی از اواخر سال گذشته تبادل اطلاعات میان گمرک و بندر به صورت الکترونیکی انجام و همه عملیات با اتصال سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی به بندر به صورت الکترونیکی ثبت می شود.
بارگذاری اسناد به صورت الکترونیکی در سامانه جامع گمرکی انجام می شود و با هوشمند سازی تمامی مراحل ورود و تطبیق اطلاعات با بارنامه الکترونیک، مانیفست الکترونیک، اسناد الکترونیک، عدل بندی الکترونیک، اظهار الکترونیک، گواهی مبدا، قبض انبار الکترونیک و مجوزهای الکترونیکی سازمان های همکار گمرک امکان بارگذاری اسناد مجعول وجود ندارد و در صورت هرگونه مغایرت سامانه جامع گمرکی به صورت خودکار از ادامه مراحل انجام تشریفات گمرکی جلوگیری می کند.

با ارتقای سامانه جامع گمرکی از ابتدای سال کنترل های گمرکی به صورت سیستمی انجام و تطبیق اطلاعات در همه مراحل ترخیص کاملا الکترونیکی و هوشمند انجام می شود که دستاورد بزرگی در گمرک الکترونیک به شمار می رود.
گمرک ایران با الکترونیکی کردن همه رویه های گمرکی موفق شد درآمدهای خود را نسبت به زمان قبل از پیاده سازی سامانه جامع گمرکی به سه برابر افزایش دهد و سال گذشته با کسب 33 هزار میلیارد تومان مجموع درآمدهای وصولی بهترین رکورد را در کسب درآمدها کسب کند؛ این در حالی است که واردات کالا به کشور در سال گذشته نسبت به مدت زمانی قبل از پیاده سازی سامانه جامع گمرکی کاهش داشت.
همچنین مجموع درآمدهای گمرکی در 6 ماه امسال به 16 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال 37 درصد رشد نشان می دهد و عمده ترین دلیل آن هم گمرک الکترونیک بوده است.
دبیر کل سازمان جهانی گمرک نیز هفته گذشته پس از بازدید از سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک اعلام کرد که تحت تاثیر اصلاحات گمرکی ایران قرار گرفتم و بارها در تهران دستاوردهای گمرک جمهوری اسلامی ایران را در گمرک الکترونیک تحسین و موفقیت جوانان ایرانی را در بومی سازی گمرک دیجیتال تمجید کرد.
گمرک با تحولاتی که ایجاد کرد، توانست سال گذشته در دولت الکترونیک در میان سازمان های دولتی ، رتبه اول را از آن خود کند و به عنوان دستگاه برتر در اقتصاد مقاومتی معرفی شد.
سامانه های الکترونیکی گمرک ایران یک فن آوری دانش بنیان است که همه با تکیه بر دانش بومی و به دست دانش پژوهان جوان داخلی طراحی و راه اندازی شده است.
به گزارش ایرنا، بزرگترین دستاورد گمرک در دولت یازدهم راه اندازی گمرک الکترونیک در ایران بود که با استفاده از دانش پژوهان داخلی، موفق به راه اندازی و اجرای سامانه جامع گمرکی شد و توانست 34 عملیات گمرکی را الکترونیکی کند.
کامل ترین بسته حمایتی گمرک از تولید و صادرات نیز در دولت یازدهم اجرایی شد و برای نخستین بار ارایه خدمات و تسهیلات به تولیدکنندگان و صادرکنندگان با کمک سامانه جامع گمرکی هوشمند شد.
دیپلماسی گمرکی ایران در دولت یازدهم بسیار فعال بود و علاوه بر توسعه همکاری ها با سازمان جهانی گمرک و امضای پنج موافقت نامه همکاری های گمرکی با کشورهای چین، ترکیه، کره جنوبی، آذربایجان و روسیه، شاهد فصل جدیدی از روابط گمرکی با روسیه از طریق امضای کریدور سبز گمرکی و چین از طریق موافقت نامه مشارکت راهبردی بودیم و علاوه بر مذاکرات فنی با سفرای دهها کشور طرف معامله، شاهد آغاز گفت وگوهای ایران و اتحادیه اروپا درباره مسائل گمرکی بوده ایم.
این موضوع همزمان با افزایش 35 درصدی صادرات غیرنفتی ایران به اروپا در سال جاری بسیار حایز اهمیت است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر