کد خبر: 33284
A

'احمدفداله' و 'دره کاید' مناطقی محروم در دل رشته کوه زاگرس

دهستان های 'احمد فداله' و 'دره کاید' واقع در دل رشته کوه زاگرس در بخش کوهستانی شهیون دزفول ، مناطقی بکر و سرشار از ظرفیت های طبیعی می باشند که دسترسی به آنها به دلیل نبود جاده مناسب به سختی امکانپذیر است.

'احمدفداله' و 'دره کاید' مناطقی محروم در دل رشته کوه زاگرس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، فاصله شهر دزفول تا دهستانهای احمد فداله و دره کاید 120 کیلومتر بر روی تابلویی در ابتدای این جاده حک شده اما برای دسترسی به عشایر ساکن در این مناطق و بررسی مشکلات آنها باید حدود 200 کیلومتر با خودرویی کمک دار در جاده ای کم عرض ، ناهموار و سنگلاخ با پرتگاه های خطرناک بیش از هشت ساعت رانندگی کرد.

جاده 120 کیلومتری دزفول تا دهستان های احمدفداله و دره کاید با وجود سخت گذر و سنگلاخی بودن در هر بارندگی در فصل پاییز و زمستان مسدود شده و عملا ارتباط زمینی این مناطق با یکهزار و 200 خانوار پراکنده روستایی و عشایری برای چند روز قطع می شود به طوریکه تنها از طریق بالگرد می توان به این مناطق دسترسی پیدا کرد.

پراکندگی جمعیت شش هزار و 500 نفره روستایی و عشایری در وسعتی معادل یکهزار و 364 کیلومتر مربع تامین زیر ساخت هایی چون آب ، برق ، مدرسه ، خدمات بهداشتی و درمانی را به دلیل نبود جاده مناسب بسیار سخت و هزینه بر کرده است.

اهالی این مناطق در حالی از جاده به عنوان ضروری ترین نیاز خود نام می برند که به دلیل سخت گذر و مسیر سنگلاخی احمدفداله و دره کاید که بیشتر به مسیری مالرو شبیه است تا جاده کوهستانی ، برای انتقال یک کیسه آرد از شهر دزفول به این منطقه باید حداقل 150 هزار ریال کرایه پرداخت کنند ضمن اینکه کرایه هر نفر از دهستان های احمدفداله و دره کاید تا شهر دزفول حداقل 500 هزار ریال است.این در حالی است که اهالی محروم این مناطق در آمد ناچیزی از دامداری سنتی و صنایع دستی اندک عایدشان می شود.

مشاهده کودکان و بانوان در قسمت بار ، وانت نیسان در جاده ای سنگلاخ و سخت گذر 

در حالیکه مدت زمان 10 ساعت را باید در وضعیتی سخت در خودرو بسر برند تا به روستا یا محل سکونت خود برسند ، ضرورت ساماندهی جاده مالرو این دهستان های محروم را دو چندان کرده است.

محرومیت در دهستان های احمدفداله و دره کاید که 28 درصد مساحت شهرستان دزفول را شامل می شود به حدی است که عباس پاپی زاده رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان و نیز حبیب اله آصفی فرماندار ویژه دزفول ، ‌استاندار خوزستان و جمعی از مدیران اجرایی این استان را برای بازدیدی میدانی به این مناطق محروم دعوت کنند.

**شریعتی اولین استانداری که به مناطق احمدفداله و دره کاید سفر کرد

اهالی دهستان های احمدفداله و دره کاید که از چندی پیش در پی باخبر شدن از سفر استاندار خوزستان و هیات همراه و نیز رئیس مجمع نمایندگان خوزستان خود را برای استقبالی گرم از آنها آماده کرده بودند از 'غلامرضا شریعتی' به عنوان اولین مقام عالی دولت در استان خوزستان نام بردند که شخصا راهی این مناطق شده است. 

به گفته اهالی این مناطق محروم ، از بدو شکل گیری دهستان های احمدفداله و دره کاید با قدمتی چند صد ساله این نخستین بار است که استاندار خوزستان به عنوان مقام عالی دولت در این استان شخصا راهی این مناطق شده و از نزدیک چهره محرومیت در این مناطق را مشاهده کرده است. 

حضور شبانه استاندار خوزستان در جمع اهالی دهستان های احمدفداله و دره کاید باعث شد تا روستائیان و عشایر منطقه تا پاسی از بامداد همچنان با استاندار ، مدیران کل هیات همراه و رئیس مجمع نمایندگان خوزستان به گفت و گو نشسته و مشکلات خود را به صورت چهره به چهره با آنها در میان بگذارند.

احداث جاده به عنوان ضروری ترین نیاز از سوی همه اهالی روستاها و عشایر احمدفداله و دره کاید مطرح شد ، ضمن اینکه آبرسانی ، برق رسانی ، ارتباطات مخابراتی ، مدرسه ، خانه بهداشت ، افزایش سهمیه آرد ، وام کم بهره برای مشاغل خانگی و صنایع دستی و رفع موانع پرداخت وام مقاوم سازی منازل روستایی از دیگر مطالبات اهالی این مناطق است که در گفت و گو با استاندار خوزستان خواستار توجه و رسیدگی به این نیازهای ضروری شدند.

اهالی دهستان های احمد فداله و دره کاید بخش شهیون دزفول در حالی مسایل و مشکلات این منطقه محروم را با استاندار خوزستان در میان گذاشتند که در ابتدا بارها از خدمات ارائه شده از سوی نظام اسلامی به این مناطق به ویژه راه اندازی اورژانس هوایی 115 که نقش مهمی در جلوگیری از مرگ و میر مادران باردار و افراد مصدوم داشته قدردانی کرده و ارادت خود را نسبت به نظام اسلامی و دولتمردان ابراز داشتند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در بازدید میدانی که 2شبانه روز به طول انجامید از 50 کانون روستایی و عشایری در دهستان های احمدفداله و دره کاید دیدن کرد و ضمن مشاهده محرومیت این مناطق با ساکنان و اهالی محلی چهره به چهره گفت و گو کرد.

استاندار خوزستان در جمع اهالی منطقه دارخلک احمد فداله با تاکید بر پیگیری مطالبات اهالی منطقه گفت:اولویت دولت تدبیر و امید برای کمک به رفع محرومیت از مناطق احمدفداله و دره کاید ، ایجاد جاده مناسب است.

شریعتی اظهار داشت:با تامین جاده مناسب و سهولت دسترسی به این مناطق سایر امکانات و زیر ساخت ها نیز راهی این مناطق می شوند لذا با رویکرد ویژه مشکل جاده دسترسی به مناطق احمد فداله و دره کاید در کارگروهی در استانداری خوزستان پیگیری می شود چرا که جاده زیر ساخت اصلی توسعه است.

نماینده عالی دولت در خوزستان که در این سفر مورد استقبال اهالی محروم این مناطق قرار گرفت در خصوص مطالبه اهالی منطقه دارخلک مبنی بر احداث جاده بین این منطقه و باباروزبان در شهرستان لالی که اداره منابع طبیعی مانع احداث آن شده گفت:احداث جاده دارخلک به باباروزبان شهرستان لالی یکی از مطالبات عمومی اهالی این منطقه است که با ساخت آن اهالی این منطقه به جای طی مسیر 120 کیلومتری تا شهر دزفول ، با طی مسیری کوتاه می توانند خود را به مرکز شهرستان لالی برسانند.

استاندار خوزستان با بیان این نکته که 'با حفظ منابع طبیعی باید موانع توسعه را از پیش رو برداشت ' گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان برای حل مشکل تردد اهالی این منطقه باید راهکار صحیح و درست را برای احداث جاده دارخلک - باباروزبان ارائه کند.

شریعتی بیان داشت: علاوه بر جاده دارخلک - باباروزبان لالی ، احداث جاده مناسب در مسیر دهستان های احمدفداله و دره کاید به شهر دزفول نیز پیگیری می شود تا دسترسی اهالی به شهر دزفول برای تامین امکانات و مایحتاج ضروری تسهیل شود.

شریعتی همچنین شنبه شب در جمع اهالی روستای مازوپاریاب گفت: حل مشکل جاده دهستان های احمدفداله و دره کاید با مشارکت بنیاد برکت پیگیری می شود ضمن اینکه 

در نخستین گام تلاش می شود تا جاده کوهستانی فعلی ساماندهی و مرمت شود تا تردد هالی با سهولت بیشتری انجام گیرد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه باید مناطق محروم احمدفداله و دره کاید از محرومیت خارج شوند گفت:با تامین جاده مناسب سایر زیرساخت ها و امکانات نیز بتدریج راهی این مناطق خواهند شد.

** پرداخت وام اشتغال به ساکنان اهالی احمدفداله و دره کاید 

وی به رویکرد دولت تدبیر و امید در راستای اشتغالزایی به ویژه اشتغال روستایی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه به منظور پرداخت تسهیلات اشتغالزا با بهره کم به مناطق روستایی ، اعتبار قابل توجهی اختصاص داده شده از بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) خواست تا طرح های اشتغالزا با اولویت اشتغال روستایی و نگاه ویژه به مناطق محروم احمدفداله و دره کاید را معرفی و پیگیری کنند. 

استاندار خوزستان افزود:با پرداخت تسهیلات چهار درصد به ساکنان مناطق روستایی باید تلاش کرد تا روستاها و عشایر به عنوان نخستین حلقه در چرخه کار و تولید به جایگاه اصلی خود در اقتصاد کشور بازگردند و این مهم با جدیت در مناطق احمدفداله و دره کاید پیگیری خواهد شد.

عباس پاپی زاده رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان نیز که بارها محرومیت 2 بخش کوهستانی شهیون و سردشت دزفول را بیان کرده در جمع اهالی دهستان های احمدفداله و دره کاید گفت: دولت و مجلس برای کمک به رفع مسایل و مشکلات مناطق محروم کشور همگام بوده و در تعاملی سازنده وارد عمل شده اند.

وی بر رسیدگی فوری به مسایل و مشکلات ساکنان دهستان های احمدفداله و دره کاید به دلیل عمق محرومیت و دوری از شهر دزفول تاکید کرد و گفت: برخی ساکنان این مناطق از کمترین امکانات و زیر ساخت ها محروم بوده و در فقر و محرومیت مطلق بسر می برند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان ، سفر استاندار خوزستان به عنوان اولین استانداری که شخصا راهی این مناطق محروم شده و از نزدیک چهره فقر و محرومیت اهالی را مشاهده کرده ستود و گفت: این سفر مقدمه ای برای کمک به رفع محرومیت از چهره این دهستان های محروم است. 

معاون امور عمرانی فرمانداری دزفول نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از 2 بخش شهیون و سردشت با سه هزار و 700 کیلومتر مربع و 73 درصد مساحت شهرستان دزفول به عنوان مناطقی محروم نام برد و گفت:بیش از 300 روستای بالای 30 خانوار در این 2 بخش وجود دارد.

عبدالحسین پوررکنی افزود:با توجه به پراکندگی روستاها در مناطق احمدفداله و دره کاید در نخستین گام با پیشنهاد استاندار خوزستان مقرر شده تا در کارگروهی تخصصی طرح 'تجمیع روستاهای پراکنده ' این مناطق پیگیری و در دستور کار قرار گیرد تا بتوان امکانات و زیر ساخت ها را به سرعت به این مناطق رساند و اهالی نیز با سهولت به امکانات دسترسی داشته باشند.

وی بیان داشت:غیر از اعتبارات استانی که از قبل برای مناطق محروم احمدفداله و دره کاید مصوب شده نیاز است تا با مساعدت استاندار خوزستان اعتبار دیگری نیز به صورت ویژه به این مناطق اختصاص یابد تا بتوان با سرعت بیشتری به این مناطق محروم کمک کرد.

پوررکنی گفت:بازدید میدانی سفر 2 روزه استاندار خوزستان و هیات همراه به این مناطق به صورت کارشناسی جمع بندی شده تا در نشستی در استانداری خوزستان تصمیم مقتضی برای تسریع در حل مشکلات این مناطق با اولویت جاده گرفته شود.

محمدحسین خجسته کیا بخشدار شهیون دزفول نیز گفت:به دلیل محرومیت حاکم بر مناطق احمدفداله و دره کاید بسیاری از اهالی از این مناطق راهی شهر دزفول شده و یا یا قصد مهاجرت به دیگر مناطق برخوردار دارند.

وی سفر شخص استاندار خوزستان به این مناطق و دیدار چهره به چهره با اهالی را حرکتی ارزشمند در راستای تسریع در رفع فقر و محرومیت از این مناطق دانست و گفت:

با احداث جاده از دزفول به دهستان های مذکور خانواده های روستایی که از منطقه مهاجرت کرده اند بار دیگر به این مناطق بازخواهند گشت و شاهد مهاجرت معکوس از شهر به روستا خواهیم بود.

بخش کوهستانی شهیون دزفول 2 هزار و 892 کیلومتر مربع وسعت دارد.بیش از 70 درصد روستاهای بخش شهیون دزفول فاقد جاده مناسب است.

در بخش شهیون با پنج دهستان سه نوع جاده از جمله جاده آسفالته مرکز بخش تا روستای لیوس به طول 35 کیلومتر وجود دارد که جاده مذکور نیز به دلیل کوهستانی بودن منطقه در هر بار بارندگی تخریب شده و نیاز به بهسازی دارد.

مابقی جاده های بخش شهیون کامل جاده دهستان سیدمحمود ،دهستان احمد فداله و دهستان دره کاید جاده شوسه و سخت گذری است که رفت و آمد در آنها به سختی انجام می شود. در بخش شهیون دزفول 372 روستا و آبادی وجود دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • عباس

    من دانش آموز این معلم بوده ام ودرمنطقه ی احمد فداله درس خوانده ام ونیز شماره تلفن این معلم را میخواهم

  • عباس

    من دانش آموز این معلم بوده ام ودرمنطقه ی احمد فداله درس خوانده ام ونیز شماره تلفن این معلم را میخواهم

  • عباس

    من دانش آموز این معلم بوده ام ودرمنطقه ی احمد فداله درس خوانده ام ونیز شماره تلفن این معلم را میخواهم

ارسال نظر