کد خبر: 33361
A

مقام صادراتی: ایران بزرگ ترین اقتصادغیرعضو در سازمان جهانی تجارت است

رییس کنفدراسیون صادرات ایران کشور ما را بزرگ ترین اقتصاد غیرعضو در سازمان جهانی تجارت دانست و گفت: مخالفت ها با عضویت کشور ما در این سازمان، سیاسی است.

مقام صادراتی: ایران بزرگ ترین اقتصادغیرعضو در سازمان جهانی تجارت است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، «محمد لاهوتی» عصر سه شنبه در جلسه هم اندیشی تشکل های صادراتی حوزه صنایع غذایی با مسوولان وزارتخانه های جهاد کشاوزی و صنعت، معدن و تجارت افزود: پارسال افغانستان به عضویت سازمان جهانی تجارت درآمد و توانست تعرفه های خود را با سطح جهانی متعادل کند.
لاهوتی ادامه داد: یکی از مشکلات صادرات، تعرفه های متفاوت افغانستان برای واردات کالاهای ایرانی و ترکیه ای است که باید از راه های دیگر، خلاء نبود ایران در سازمان جهانی تجارت را پر کرد.
وی اضافه کرد: چین زمانی که عضو سازمان جهانی تجارت نبود، این مساله را با انعقاد تعرفه های ترجیحی خنثی کرد و میزان حجم تجارت خود را به تعادل رساند.
«پس قبل از اینکه بازارها به روی کالاهای ایرانی بسته شود، باید مشکلات را برطرف کنیم و انعقاد قراردادهای تعرفه ترجیحی می تواند راهگشا باشد».
به گفته وی، امروز به بازار عراق صادرات داریم اما اگر این کشور به عضویت سازمان جهانی تجارت درآید به طور حتم برای صادرات با مشکلات جدی روبرو می شویم.
لاهوتی یادآوری کرد: امروز در برخی بازارهای در اختیار کالاهای ایرانی، رقیبان براحتی چیره می شوند که این به ضعف دیپلماسی و نبود رایزنان قوی در بازارهای هدف برمی گردد که باید برای آن چاره اندیشید.
به گزارش ایرنا، جلسه هم‌اندیشی تشکل‌های صادراتی حوزه صنایع غذایی با مسوولان وزارتخانه های جهاد کشاوزی و صنعت، معدن و تجارت عصر سه شنبه از سوی کنفدراسیون صادرات ایران برگزار شد.
ساماندهی واردات و صادرات و حمایت از خودکفایی در تولید کالاها بویژه محصولات غذایی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر