کد خبر: 33370
A

بیش از یکهزار تن کود شیمیایی بین کشاورزان سرایان توزیع شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان با اشاره به تامین انواع کودهای شیمیایی مورد نیاز کشاورزان همزمان با کشت پاییزه گفت: در سال زراعی جاری یکهزار و 60 تن انواع کودهای شیمیایی از طریق عاملان توزیع کود بین کشاورزان این شهرستان توزیع شد.

بیش از یکهزار تن کود شیمیایی بین کشاورزان سرایان توزیع شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، موسی سلیمانی روز سه شنبه در بازدید از مزارع زیر کشت پاییزه این شهرستان افزود: این مقدار کود شامل 585 تن اوره، 280 تن فسفات، 115 تن کود پتاس و 80 تن کود کامل بوده و تامین به موقع کودهای شیمیایی در بخش زراعت و باغبانی یکی از مولفه های اساسی تضمینی تولید بهینه محصولات کشاورزی است.
وی درباره مقدار مصرف کود شیمیایی در کشاورزی بیان کرد: بین میزان تولید و عناصر خاک رابطه مستقیم وجود دارد و برای اینکه داشتن تولید خوب باید مصرف کود شیمیایی به حد ایده ال برسد.
به گزارش ایرنا سلیمانی ادامه داد: به اندازه ای کود باید مصرف کنیم که سبب ایجاد کشاورزی پایدار شود چرا که مصرف بی اندازه کود باعث اتلاف منابع و به مخاطره انداختن جامعه می شود.
وی گفت: همچنین مصرف بی اندازه کود شیمیایی تبعات منفی فراوانی در پی دارد برعکس اگر میزان مصرف خیلی کم باشد تولید واقعی حاصل نمی شود.
مدیر جهادکشاورزی سرایان با تاکید بر به کارگیری کودهای آلی در کشاورزی یادآور شد: استفاده از کودهای آلی زمینه ساز کاهش مصرف کودهای شیمیایی و تولید محصول ارگانیک و سالم می شود که ارتقای سلامت جامعه را به همراه دارد.
وی توجه به تاریخ تولید، انقضای کود و گواهی ثبت از موسسه خاک و آب را ضروری دانست و افزود: نام شرکت سازنده و توزیع کننده داخلی و خارجی نیز باید به طور مشخص روی برچسب بسته بندی کود ثبت و قابل رویت باشد.
وی از کشاورزان خواست از کودهای شیمیایی که مورد تایید وزرات جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقات است استفاده کنند.
شهر سرایان در 165 کیلومتری شمال غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
شهرستان سرایان یکی از قطب های تولیدی کشاورزی استان است که براساس آمار سال 1394 با دارا بودن 155 حلقه چاه عمیق و 210 رشته قنات و چشمه سار با سطح زیر کشت 16 هزار و 45 هکتار و تولید سالانه 94 هزار و 54 تن محصولات زراعی و سطح زیر کشت پنج هزار و 216 هکتار محصولات باغی با تولید سالانه 13 هزار و 767 تن در اشتغالزایی منطقه نقش بسزایی داشته است.
فاصله شهر سرایان تا بیرجند مرکز خراسان جنوبی 160 کیلومتر است، این شهرستان دارای دو بخش آیسک و سه قلعه و چهار دهستان آیسک، سه قلعه، مصعبی و دوکوهه و 36 روستاست.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
**خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار- رسول محمدحسنی
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر