کد خبر: 33556
A

برداشت سالانه 20 میلیون مترمکعب از دشت فردوس منابع آبی را دچار می کند

فرماندار فردوس گفت: برداشت سالانه 20 میلیون متر معکب آب از دشت فردوس نشانه بحران است که اگر برای آن فکری نشود در آینده نزدیک منابع آبی آن تمام می شود.

برداشت سالانه 20 میلیون مترمکعب از دشت فردوس منابع آبی را دچار می کند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، مهدی ابراهیمی روز چهارشنبه در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان خراسان جنوبی که با حضور استاندار در فردوس برگزار شد، افزود: متوسط بارندگی این شهرستان سالانه کمتر از 100 میلیمتر است.
وی با اشاره به وجود 200 حلقه چاه کشاورزی، 351 رشته قنات و 444 دهنه چشمه در فردوس اظهار کرد: با توجه به مصرف 98 درصد منابع آب در بخش کشاورزی، باید تغییر شیوه کشاورزی از سنتی به صنعتی در این شهرستان عملیاتی شود که این امر از برنامه های مهم و حیاتی است.
فرماندار فردوس یادآور شد: با اجرای طرح فاضلاب شهری و تصفیه خانه می توانیم 120 لیتر در ثانیه پساب تصیفه خانه را داشته باشیم که معادل 6 موتور کشاورزی آب تولید می کند.
ابراهیمی گفت: احداث گلخانه های محصولات کشاورزی به میزان 210 هکتار می تواند برای 2 هزار و 500 نفر بطور مستقیم شغل ایجاد می کند و موجب افزایش تولید محصولات کشاورزی تا 10 برابر شیوه سنتی شود و از طرفی نیز این کار موجب رفع بحران فرونشست زمین در دشت سرند خواهد شد.
وی با اشاره به مدیریت در زمان وقوع بحران افزود: مدیر موفق، مدیری است که بتواند در زمان بحران با فکر و همکاری نیروهای تاثیر گذار برای مشکلات راهکار پیدا کند.
به گفته وی، معضلی که امروز ما را دچار مشکل می کند سرمایه نیست بلکه مدیریت اقتصادی است که در جامعه ما کمرنگ بودن آن ظهور و بروز پیدا می کند، امروز نه تنها مدیران بخش دولتی حتی بخش خصوصی هم دربحث مفهوم اقتصاد مقاومتی عقب هستند.
ابراهیمی با تاکید بر اینکه آمورش و پرورش باید برای فرزندان ما از سنین ابتدایی تا پایان دوران دانشگاهی آموزش های اقتصادی ارائه دهد، گفت: امروز اگر یک شهروند نتواند خانواده اش را به لحاظ اقتصادی مدیریت کند، جامعه ما دچار مشکل خواهد شد.
فرماندار فردوس ادامه داد: واگذاری سرمایه گذاری های کلان ملی از طریق وام با سود کم در دست افرادی است که اطلاعات کافی در زمینه اقتصادی ندارد که این مساله اقتصاد ما را با مشکل مواجه کرده و امیدوارم دولت تدبیر و امید موفق شود این بحران اقتصادی که گریبانگیر کشور شده را با موفق پشت سربگذارد که تحقق این مهم نیز نیاز به عزم همگانی دارد.
وی با اشاره به ظرفیت های فردوس در بخش فرهنکی و گردشگری گفت: تکمیل پروژه بازارچه دائمی صنایع دستی این شهرستان که در سال 1394 با اعتبار 7.5 میلیارد ریال آغاز شده و 25 درصد پیشرفت فیریکی دارد زمینه اشتغال مستقیم 36 نفر را فراهم می کند.
فرماندار فردوس به طرح های قابل سرمایه گذاری در فردوس اشاره کرد و افزود: سنگ های قیمتی در دشت های این شهرستان پراکنده و استحصال آن ساده است از این رو می توانیم دبیرخانه دائمی سنگ های قیمتی را داشته باشیم که اعتبار مورد نیاز آن 500 میلیون تومان با اشتغالزایی برای 150 نفر است.
وی ادامه داد: احداث مجموعه گردشکری اقامتی و تجاری فردوس هم می تواند برای 20 نفر اشتغال مستقیم و 100 اشتغال غیر مستقیم ایجاد کند که هزینه آن سه میلیارد تومان و محل آن ورودی شهر فردوس و زمین آن متعلق به شهرداری است.
به گفته ابراهیمی، مجموعه اقامتی تجاری سه راه آبگرم فردوس از دیگر پروژه های سرمایه گذاری این شهرستان است که می تواند زمینه اشتغال مستقیم 20 نفر و غیر مستقیم 100 نفر را با هزینه سه میلیارد تومان فراهم کند.
وی اضافه کرد: در بحث بوم گردی و پیست کویر فرودس هم می توانیم اشتغال 20 نفر مستقیم و 50 نفر غیر مستقیم با برآورد هزینه 2 میلیارد تومان را در محل روستای گلاند و همچنین ایجاد سفره خانه سنتی با ایجاد اشتغال برای 30 نفر با هزینه یک میلیارد ریال را در محل باغستان سفلی فردوس داشته باشیم.
استاندار خراسان جنوبی امروز (چهارشنبه) وارد شهرستان فردوس شد و در بدو ورود با حضور در مزار شهدای فردوس به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.
شرکت در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان، دیدار با خانواده شهدا، کلنگ زنی مدرسه شهدای بانک ملی، دیدار با حامیان دولت و بازدید از مجموعه گردشگری آبگرم معدنی فردوس از برنامه های سفر یکروزه استاندار خراسان جنوبی به فردوس است.
محمدمهدی مروج الشریعه از تابستان امسال تاکنون به شهرستان های طبس، نهبندان، قاین، درمیان، سربیشه و دومین بار به شهرستان فردوس سفر کرده است.
شهرستان فردوس با پنج هزار و 100 کیلومتر مربع مساحت و بیش از 42 هزار نفر جمعیت در شمال غربی خراسان جنوبی و فاصله 195 کیلومتری بیرجند قرار دارد.
فردوس پل ارتباطی شمال و جنوب محسوب می شود و هر سال میلیون ها زائر رضوی و مسافر و گردشگر خارجی از همین جاده به شمال و جنوب تردد می کنند.
وجود معادن فراوان، صنایع و آثار تاریخی متعدد از دیگر قابلیت های این شهرستان خراسان جنوبی است و سومین قطب تولید انار کشور به شمار می رود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
** خبرنگار-امیرشاهین نایبی فر * انتشار- مریم پنجابی
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر