کد خبر: 33653
A

بورس انرژی در آبان؛ از رکوردزنی واحد تا عرضه محصول نخستین صندوق پروژه

همزمان با رکوردشکنی بازار فیزیکی بورس انرژی برای معامله بیش از 243 هزار تن انواع فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی به ارزش بیش از 200 میلیارد ریال در آبان ماه، محصول نخستین صندوق پروژه کشور نیز وارد مدار شد.

بورس انرژی در آبان؛ از رکوردزنی واحد تا عرضه محصول نخستین صندوق پروژه
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، به گزارش چهارشنبه سازمان بورس و اوراق بهادار، معامله بیش از 243 هزار تن انواع فرآورده‌ها در بازار فیزیکی آبان ماه بورس انرژی، رکوردی جدیدی در ارزش معاملات ماهانه بازار فیزیکی این بورس است.
بورس انرژی در آخرین روز معاملاتی هفته، عرصه داد و ستد میعانات گازی پالایشگاه های گاز ایلام و خانگیران بود.
از سوی دیگر، بازار فیزیکی بورس انرژی دیروز میزبان عرضه کالاهای پروپیلن پالایش نفت شازند و متانول پتروشیمی شیراز در تالار داخلی و «حلال 402» پالایش نفت تبریز و اصفهان در تالار بین‌الملل شد.
حجم کل معاملات انجام شده نیز به پنج هزار و 952 با ارزش بیش از 110 میلیارد و 996 میلیون ریال رسید.

** بازار برق بورس انرژی
بازار برق بورس انرژی شاهد معامله یک میلیون و 768 هزار قرارداد معادل 28 میلیون و 122 هزار کیلووات ساعت به ارزش هفت میلیارد و 683 میلیون ریال بود.
مجموع ارزش برق معامله شده در بازار برق بورس انرژی از ابتدای آبان ماه 517 میلیارد و 940 میلیون ریال برآورد شد.
برق معامله شده در تابلو فیزیکی بورس انرژی در این ماه 26 میلیارد و 837 میلیون ریال سهم داشت.

**آغاز بهره برداری از محصول نخستین صندوق پروژه کشور
تازه ترین دستاورد ابزارهای جدید مالی در بازار سرمایه، بهره برداری از محصول نخستین صندوق پروژه کشور است که چندی پیش پذیره نویسی آن در بورس انرژی انجام شد.
بر این اساس، نخستین واحد بخش بخار نیروگاه پرند مپنا تامین مالی از طریق انتشار واحدهای «صندوق پروژه» در بورس انرژی انجام شده بود، هفته گذشته وارد مدار شد.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری و تعمیراتی مپنا با بیان اینکه نیروگاه پرند به عنوان اولین و جدی‌ترین پروژه بخش بخار بیع متقابل بر اساس تبصره 19 قانون بودجه در کشور در دستور کار شرکت تولید برق پرند مپنا قرار گرفته است، از وارد مدار شدن واحدهای دوم و سوم این پروژه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
«محمد رضا شریفی» درباره طرح سیکل ترکیبی پرند گفت: به منظور ساخت بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند، حجم سرمایه گذاری مورد نیاز در حدود 420 میلیون یورو در نظر گرفته شده که 407 میلیون یورو مربوط به بخش بخار نیروگاه است.
به گفته وی، واحد اول نیروگاه پرند آبان ماه امسال وارد مدار شد.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری و تعمیراتی مپنا اضافه کرد: در صورت تحقق کامل هدف های این طرح، 554 میلیون و 121 هزار و 66 لیتر سوخت گازوییل به ارزش 10هزار و 787 هزار میلیارد و 191 میلیون و 157 هزار و 246 ریال صرفه جویی می شود.
وی ادامه داد: وزارت نفت موظف است از طریق شرکت‌های تابع، یک ماه پس از اعلام شرکت مادرتخصصی و تایید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوی، سوخت صرفه جویی شده یا معادل ارزش روز در زمان تحویل را به صورت نفت خام به شرکت تولید برق پرند مپنا تحویل دهد.
از کارکردها و وظایف اصلی بازار سرمایه فراهم کردن شرایط برای تامین مالی پروژه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است. بر این اساس ابزارهای مالی مختلفی برای تحقق این هدف تهیه و عرضه شده است.
از جمله این ابزارها «صندوق پروژه» است که می تواند نقش بسیار زیادی در تامین مالی شرکت‌ها بویژه طرح‌ها داشته باشد.
پذیره نویسی گواهی های (واحدهای) سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری این طرح اواسط مهرماه در بورس انرژی ایران انجام شد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر