کد خبر: 34134
A
مدیر عامل فروشگاه رفاه به دیده بان ایران خبر داد؛

"رفاه" به سمت گسترش کسب و کار در فضای اینترنتی حرکت می کند/ تا پایان سال یک شرکت اینترنتی در حوزه خواروبارفروشی راه اندازی می کنیم/برند جدیدی به نام “RHC”را با شراکت یک شرکت مالزیایی-استرالیایی راه اندازی کرده ایم که در تامین جامع لوازم خانه فعالیت می کند

برند جدیدی به نام “RHC”را با شراکت یک شرکت مالزیایی-استرالیایی راه اندازی کرده ایم که در تامین جامع لوازم خانه فعالیت می کند و تا پایان سال 5 فروشگاه در این سبک راه اندازی خواهیم کرد. در این شرکت تمام خدمات و کالاهای لوازم خانگی اعم از خدمات مشاوره، طراحی داخلی و تامین لوازم داخلی منزل به قیمت مناسب ارائه می شود. اولین شعبه این شرکت تا یک ماه آینده در منطقه شیان لویزان افتتاح خواهد شد.

"رفاه" به سمت گسترش کسب و کار در فضای اینترنتی حرکت می کند/ تا پایان سال یک شرکت اینترنتی در حوزه خواروبارفروشی راه اندازی می کنیم/برند جدیدی به نام “RHC”را با شراکت یک شرکت مالزیایی-استرالیایی راه اندازی کرده ایم که در تامین جامع لوازم خانه فعالیت می کند

دیده بان ایران:  وقتی با افرادی که حوزه فعالیت آنها  تجارت و اقتصاد است مصاحبه می کنید باید سعی کنید به این نکته پی ببرید که "آیا این مدیر، برند شرکت تحت نظارتش را دوست دارد یا خیر؟! " بله! دوست داشتن "برند و مجموعه" روند گفت و گو را برای مصاحبه کننده روشن می کند. اگر موضوع را از همان سوال اول متوجه شوید می توانید سوال ها را ذهن خود پالایش و سپس گزینش کنید اینکه کدام سوال ها را برگزینید و کدام سوال ها را ذهن حذف کنید از ویژگی های همان برخورد اول و سوال اول است!  اگر در مصاحبه با فردی که چنین ویژگی هایی را دارد روبرو شوید پس می توانید امیدوار باشید که او پاسخ شما را درباره وضعیت شرکت و آینده آن در ذهن خود  به تصویر کشیده است. درباره "دکتر فرشید گلزاده کرمانی" دقیقا چنین اتفاقی افتاد. مدیر عامل رفاه شرکتش را دوست دارد،نا امید نشده و برای "توسعه کسب و کار " هیجان زده است. معمولا مدیران در گفت و گوهایی که در آغاز راه  دارند خود را مشتاق نشان می دهند اینکه مدیری چند سال پس از آغاز فعالیت نسبت به آینده "امیدوار و مشتاق" باشد نقطه کانونی یک گفت و گو در باره " آینده " است .

درباره مجموعه "رفاه"، آینده و استراتژی های توسعه یک مجموعه تجاری و اقتصادی با مدیر عامل رفاه دکتر فرشید گلزاده کرمانی گفت و گو کردیم 

مشروح گفت و گوی دیده بان ایران با مدیر عامل فروشگاه های زنجیره ای رفاه در ذیل آمده است: 

 

 

 آقای گل زاده کرمانی، ارزیابی شما از عملکرد فروشگاه های زنجیره ای رفاه چیست؟ آیا این فروشگاه امروز روند مطلوبی را طی می کند؟

 

3 سال پیش بنده مدیریت این شرکت را پذیرفتم در آن زمان شرکت شرایط خوبی نداشت. تقریبا همه  کسانی کهمن را می شناختند یا با این شرکت آشنایی داشتند به بنده توصیه می کردند که این مسئولیت را قبول نکنم.  حتی سهام داران این مجموعه، سعی در منصرف  کردن من جهت پذیرفتن این سمت را داشتند چراکه باور داشتند مجموعه رفاه به زودی با شکست مواجه خواهد شد و  در نهایت صرفا فروش املاک آن می تواند بدهی ها و یا سرمایه سهامداران را جبران کند. اما من و همکارانم از تصمیم خود برای احیای مجموعه رفاه منصرف نشدیم و طی جلساتی که با مجموعه مدیران و سهام داران گذاشته شد، عهد بستیم که این شرکت بازسازی شود.

با این هدف، پروژه ای را تحت عنوان تحول راهبردی رفاه آغاز کردیم که شامل ده ها پروژه استراتژیک بود و هدف آن بازسازی برند و شرکت رفاه بود که طی چند سال قبل از آن دچار فراموشی و یا افول برند در ذهن مردم شده بود. همزمان با اقداماتی در جهت اصلاح تصویر نشان تجاری شرکت نظییر ایجاد و توسعه فروشگاه های نسل جدید، پروژه های زیرساختی چون اصلاح نطام مالی، بازطراحی نظام تامین و بازرگانی، توسعه زیرساخت های IT، استقرار نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی حرفه ای، توسعه نظام استعدادیابی و اعتماد به مدیران جوان، استقرار باشگاه مشتریان و ...را دنبال کردیم. توجه یکپارچه به همه حوزه های زیرساختی اگرچه کار سختی بود ولی موجب شد که طرح تحول راهبردی که در ادبیات اقتصادی به Change management مطرح است، با موفقیت پیش رود.

جالب است بدانید از همان ابتدا بخشی از سهامداران که آینده روشنی برای این مجموعه تصور نمی کردند سعی داشتند سهام خود را بفروشند. از اواسط سال 93 سهام داران قصد فروش سهام خود را داشتند قیمتی که سهامداران برای فروش گذاشته بودند 450 تومان به ازای هر سهم بود که البته کسی حاضر نشد این سهام را خریداری کند. پس از دو سال و نیم، یعنی در اسفند ماه سال گذشته سهامداران رفاه، سهام خود را با قیمت 950 تومان عرضه کردند کهبا رقابتی که در بخش خصوصی برای خرید سهام روی داد، هر سهم به قیمت 1660 تومان خریداری شد. یعنی ارزش سهام مدیریتی شرکت ظرف دو سال 270 رشد کرد و این نشان از موفقیت پروژه های تغییر و تحول رفاه بود.

وضعیت کنونی شرکت رفاه نیز در مقایسه با سه سال پیش، در شرایط مطلوبی قرار دارد به طوری که هدف امروز ما توسعه شتابان شرکت در تمامی نواحی کشور و همچنین توسعه کسب و کارهای جدید خرده فروشی است. ما مطابق با برنامه ده ساله 1404 که در سال 94 برای شرکت طراحی کردیم، امسال توانستیم جلوتر از زمانبندی انجام شده، برنامه های استراتژیک اول را محقق کنیم و علاوه بر این دورنمای خوبی را از آینده "رفاه " ارائه کردیم. این چشم انداز، آینده امیدوار کننده ای را برای سهامداران، شرکاء تجاری، مشتریان و همکاران ما نوید می دهد.

به عنوان مثال،برند جدیدی به نام “RHC”را با شراکت یک شرکت مالزیایی-استرالیایی راه اندازی کرده ایم که در تامین جامع لوازم خانه فعالیت می کند و تا پایان سال 5 فروشگاه در این سبک راه اندازی خواهیم کرد. در این شرکت تمام خدمات و کالاهای لوازم خانگی اعم از خدمات مشاوره، طراحی داخلی و تامین لوازم داخلی منزل به قیمت مناسب ارائه می شود. اولین شعبه این شرکت تا یک ماه آینده در منطقه شیان لویزان افتتاح خواهد شد.

 

آیا در حوزه IT و یا فروشگاه های اینترنتی و نوآوری های فروش اینترنتی نیز فعالیتی خواهید داشت؟

بله .در حوزه توسعه زیرساخت های خرده فروشی، محصول ERP شرکت SAP را انتخاب و در حال پیاده سازی داریم. در حوزه فروش الکترونیکی هم سرمایه گذاری خوبی انجام شده و طراحی یک شرکت خرده فروشی اینترنتی در حوزه خواروبارفروشی را انجام داده ایم که انشاءالله تا پایان سال ارائه خدمات به مردم را شروع خواهیم کرد.

در توسعه شرکت به خصوص در حوزه رویکردهای جدید، از نیورهای جوان تحصیل کرده بهره مند شده ایم و توانسته ایم در کنار سایر اهداف خود، برخی نیروهای جوان که جهت تحصیل و کار ایران را ترک کرده بودند،به کشور بازگردند و در همین شرکت ها و فروشگاه ها مشغول به کار شدوند. در این مسیر بر مدیریت جوانان و زنان هم تاکید کرده ایم و با فراهم کردن شرایط برابر، برخی مدیریت ها را به جوانان و زنانی که توانمندی خود را اثبات کرده اند، واگذار نماییم.

به عنوان مثال، سه سال پیش که به شرکت آمدم، از میان 60 مدیر ارشد شرکت در سطح مدیران استانی و ستادی، هیچ مدیری از زنان وجود نداشت. هم اکنون، نزدیک به 7 مدیر زن، پست های مدیریتی را در رقابت با دیگر کاندیداها کسب کنند و متوسط سن مدیران شرکت نیز حدود 8سال کاهش پیدا کرده است.

 

آیا مجموعه رفاه تاکنون به فکر متحول کردن صنعت بسته بندی ایران که  از صنایع بسیار ضعیف است، افتاده است یا برنامه ایی دارد؟

 

یکی از ایده ها و برنامه های فروشگاه رفاه این است که محصولات ایرانی نظیر چای، برنج، روغن، وسایل بهداشتی، لوازم التحریر و سایر اجناس را با برند اختصاصی خود بسته بندی و توزیعنماید. در حال حاضر نزدیک به 100 قلم کالا را با نشان تجاری رفاه از طریق ظرفیت خالی تولیدکنندگان با کیفیت، تولید می کنیم.

یکی از برنامه هایمان این است که تا سال 1400 بیش از 20 درصد از کالاهایمان را از طریق Private labeling تولید و عرضه نماییم البته با کیفیت و قیمت مناسب.

 

آیا برنامه های دیگری در راستای بهبود تولید و توسعه محصولات ایرانی دارید؟

 

بله. یکی دیگر از برنامه های ما طرحیاست به نام " تولید بومی، فروش ملی". به این صورت که تولید کنندگانی که تولید و کیفیت محصولاتشان مناسب است اما در بسته بندی، برندینگ، بازاریابی، توزیع، تبلیغات و فروش ضعیف هستند، با تمرکز بر تولید با کیفیت، بخش های فوق الذکر را به ما واگذار نمایند که البته این طرح عمدتا با تمرکز بر تولیدکنندگان در مناطق محروم کشور برنامه ریزی شده است و مزیت های منطقه ای در تولید محصولات بومی، مدنظر قرار می گیرد.

 

آیا قصد توسعه فروشگاه های زنجیره ای رفاه در سایر کشورها و کشورهای همسایه را دارید؟

 

این مسئله نیازمند توسعه و برطرف نمودن ایرادهای خود فروشگاه در داخل کشور است. امروزه شرکت فروشگاه های زنجیره ای رفاه در جایگاه مناسبی قرار دارد اما بازهم نیازمند برطرف نمودن ضعف ها و یا گسترش ایده هایجدید است.

درحال حاضر معتقدیم که پس از 3 سال کسب و کار موفق، توان رقابت با رقبای بین المللی را دارا هستیم. از کشورهایی نظیر قطر، عمان، افغانستان و ترکیه نیز دعوت به همکاری شده ایم و هم اکنون تیم توسعه شرکت در حال بررسی و مطالعه پیشنهادات ارائه شده است. هدف هم لزوما کسب سودآوری بیشتر نیست،بلکه کسب تجارب بین المللی و آشنایی سایر کشورها با  محصولات ایرانی است که هدفمان را این قرار داده ایم که ویترین محصولات ایرانی در دیگر کشورها باشیم.

 

آیا دولت به شما کمکی در خصوص توسعه و بسط این شرکت کرده است؟

قطعا بر روی این موضوع در بین سیاست گذاران، مدیران ارشد کشور و کارشناسان اتفاق نظر است که رشد اقتصادی ایران، لازمه کوچک شدن دولت و واگذاری بنگاه ها به بخش خصوصی واقعی است. یکی از اقدامات بسیار مثبتی که در رفاه انجام شد، بعد از بازسازی و احیاء در سه سال گذشته، فرآیند خصوصی سازی رفاه از طریق ارائه سهام در بورس بود. پنج بانک بزرگ کشور که مجموعا 63 درصد از سهام شرکت را در اختیار داشتند، به مرور و از بهمن ماه 95 تا فروردین 96، سهام خود را در بازار بورس عرضه کردند. خوشبختانه با اقبال بخش خصوصی و حتی رقابت بین آن ها جهت خرید سهام رفاه، هم شرکت کاملا خصوصی شد و بانک ها هم از فروش سهام رفاه سود خیلی خوبی کسب کردند.

 

بنده معتقدم شرایط اقتصادی کشور اصلاح نخواهد شد مگر این که دولت،در واگذاری شرکت ها و بنگاه های وابسته به خود بسیار جدی تر باشد. نگاه اصلی در این رویکرد باید، ارتقاء بنگاه های واگذارشده و تضمین کافی از رشد آنها باشد، نه کسب سود برای دولت از محل فروش بنگاه ها. مثلا باید چهارچوب واگذاری به گونه ای باشد که مالکین بنگاه های واگذار شده در قبال بازسازی، توسعه و کارآفرینی متعهد گردند. این قطعا منجر به رشد اقتصادی کشور و منتفع شدن همه بازیگران اقتصاد از دولت و بنگاه ها گرفته تا مردم خواهد شد.

آیا ایده و نظری جهت خرد نمودن فروشگاه های کلان و یا منطقه به منطقه نمودن فروشگاه دارید؟

مادر رفاه داری 3 نوع فروشگاه هستیم که اینتنوع به لحاظ متراژ های خیلی بزرگ(Refah Hyper)، بزرگ (Refah Extra) و متوسط(Refah Exoress) تقسیم بندی می شوند. عمدتا توجه وتمرکز ما در سال های آینده بر روی توسعه فروشگاهی مدل extra خواهد بود.لذا در نوع چهارم یعنی فروشگاه های کوچک با متراژ زیر 300 متر، برنامه ما واگذاری آن ها و پشتیبانی از فروشگاه های انفرادی در قالب مدل نمایندگی (franchising) خواهد بود.

 

فروشگاه های کوچک و محله ای از جنبه اقتصادی  راهی جز پیوستن به شبکهفروشگاه هایزنجیره ای ندارند. مدل پنج توسعه ما، مدیریت یکپارچه مجتمع های تجاری است که در حال حاضر چند قرارداد جدید در این زمینه داریم تا به صورت یکپارچه، کسب و کارهای یک مجتمع را مدیریت کنیم

 

آیا فروشگاه های محله ای با این مسئله موافقت کرده اند؟

 

عده ای از آن ها پذیرفته و عده ای قبول نمی کنند و ترجیح می دهند سود های کوتاه مدت را جایگزین سود های کلان و بلند مدت نمایند.

 

دلیل نپذیرفتن و عدم همکاری آنها چیست؟

 

شرکت رفاه، کلیه اقلام خود را به صورت کاملا قانونی و با معیارهای سخت گیرانه بهداشتی و سلامت تامین می کند. همچنین تمام قوانین مالی و مالیاتی کشور و تامین از مجاری قانونی را دنبال می کند. لذا این سطح از شفافیت و رعایت چهارچوب های قانونی و بهداشتی ممکن است از نظر برخی فروشندگان محلی، موضوع فروش و سود را مختل می کند. البته ما اعتقادمان این است با گذشت از سودهای کوتاه مدت، این رویکرد باعث ثبات و پایداری فروشگاه های کوچک و محله ای می شود و رویکردهای دولت هم همه فروشگاه ها را مکلف به رعایت شفاف قوانین مربوطه خواهد کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر