کد خبر: 34263
A

ایران دارای رتبه هشتم از نظر تعداد شتر در آسیاست

رئیس هیات مدیره انجمن علمی شتر ایران گفت: این کشور از نظر تعداد شتر با داشتن حدود 154 هزار نفر، در آسیا مقام هشتم و در جهان مقام بیستم را داراست.

ایران دارای رتبه هشتم از نظر تعداد شتر در آسیاست
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر سعید زیبائی روز شنبه در نشست علمی پتانسیل پرورش شتر در دانشکده کشاورزی بیرجند افزود: جمعیت شتر در 22 استان کشور وجود دارد و حدود 12 هزار خانوار با میانگین 10 تا 15 نفر هر خانوار به این حرفه مشغولند.
وی گفت: نژاد دوکوهانه دارای جمعیت کمی است اما استفاده از شتر دوکوهانه به عنوان پایه پدری در کشور با استقبال شترداران مواجه است.
وی ادامه داد: طی دهه گذشته و به واسطه آمیخته گری گسترده بین نرهای دوکوهانه و اروانه های یک کوهانه جمعیتی حدود هزار و 200 نفر از نتاج ماده نسل اول آن ایجاد شده که تعدادی حدود 20 درصد آنها به صورت دیلاق های نسل دوم وجود دارند و در آینده به جمعیت شتر دوکوهانه خالص افزوده خواهد شد.
به گزارش ایرنا زیبائی اظهار کرد: حدود 35 تا 40 میلیون هکتار مرتع خاص تغذیه شتر در کشور وجود دارد اما احیای آن مراتع نیاز به همکاری بسیاری از سازمان های مربوطه دارد.
وی با اشاره به وضعیت تولید گوشت شتر در جهان و ایران یادآور شد: در حال حاضر در جهان 360 هزار تن گوشت برآورد می شود که سهم آفریقا حدود 238 هزار تن و آسیا 97 هزار تن است.
وی اضافه کرد: مصرف گوشت شتر در ایران رقمی معادل 13 هزار تن ( حدود پنج هزار تن از منابع داخلی و مابقی از منابع وارداتی) است.
دبیر کارگروه سیاستگذاری شتر کشور با اشاره به هدف گذاری کمی در چشم انداز برنامه 10 ساله، افزود: بطور کلی با اجرای طرح ملی از وضعیت موجود یعنی جمعیت کل 154 هزار نفر ، تولید گوشت 4 هزار و 682 تن در سال ( صرفا از رشد جمعیت و ارتقا بهره وری در واحد دامی در سرریز منابع داخلی) خواهد بود.
زیبائی گفت: همچنین در این برنامه تولید 9 هزار و 240 تن شیر در سال به وضعیت هدف گذاری شده در سال پایان برنامه قابل پیش بینی است.
وی ادامه داد: به عبارتی حداقل تعداد شتر ها به 251 هزار نفر جمعیت، گوشت به هفت هزار و 737 هزار تن تولید ( بدون احتساب منابع وارداتی و افزایش ناشی از اثرات غیرمستقیم) و شیر شتر به 85 هزار و 200 تن خواهد رسید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی چندی پیش جمعیت شتر استان را حدود 30 هزار نفر عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 37 واحد پرورش شتر دارای پروانه صنعتی و سنتی در استان وجود دارد.
هاشم ولی پور مطلق با بیان اینکه خراسان جنوبی در حوزه تولید و پرورش شتر رتبه دوم کشور را دارد، گفت: از ابتدای امسال 700 تن گوشت شتر حاصل کشتار سه هزار و 450 نفر شتر در استان تولید شد.
وی میزان شیر تولیدی شتر در این بازه زمانی را 875 تن دانست و بیان کرد: در حال حاضر یکهزار نفر بهره بردار شتر در سراسر استان به این حرفه مشغول هستند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7557* 6054*خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار- مریم پنجابی
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر