کد خبر: 34348
A

آذربایجان شرقی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی

مجید خدابخش، استاندار آذربایجان شرقی در راستای تلاش مدیریت ارشد استان برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، امروز شنبه، میهمان شهرستان شبستر بود.

آذربایجان شرقی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، استاندار آذربایجان شرقی در این سفر با بازدید میدانی از یکی از 2 شهرک صنعتی بخش خصوصی شهرستان از نزدیک در جریان کیفیت فعالیت آن و نیز مشکلات و موانع موجود در سر راه توسعه فعالیت های این شهر قرار گرفت.
شهرستان شبستر با 135 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری تبریز از زمان های قدیم تا به امروز در زمره مناطق توسعه یافته آذربایجان شرقی از منظر اقتصادی و فرهنگی محسوب می شود و تولیدکنندگان و فعالان صنعتی آن علاوه بر تهران و دیگر شهرهای کشورمان، در ترکیه نیز فعالیت های موفقی داشته اند و حتی تشکل های صنفی خاص خود را در این کشور دارند.
خدابخش در سفر یکروزه خود به شهرستان شبستر با همراهی فرماندار و نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی و چند تن از مدیران استانی و شهرستانی همچنین پای سخنان تولید کنندگان و سرمایه گذاران نشست و دستورات لازم برای رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان را صادر کرد.
خدابخش پس از بازدید از واحدهای تولیدی و کشاورزی در نشست مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان شبستر نیز حضور یافت.

** تسریع روند انتقال آب رود ارس به شبستر
فرماندار شهرستان شبستر در این نشست گفت: شهرستان شبستر با جمعیتی افزون بر 135 هزار نفر با 1.5 درصد نرخ رشد اقتصادی نسبت به سال 1390 یکی از شهرستان های آذربایجان شرقی با نرخ رشد مثبت می باشد.
منصور طالب پور افزود: این شهرستان همچنین به مدد وجود کارآفرینان و فعالان قدرتمند اقتصادی با 5.95 درصد نرخ بیکاری ، پایین ترین نرخ بیکاری در سطح استان را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه در این شهرستان 420 واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری و 120 واحد صنایع تبدیلی کشاورزی وجود دارد، ادامه داد: در شهرستان شبستر هشت شهرک صنعتی وجود دارد که 4 شهرک آن دولتی، 2 ناحیه صنعتی و 2 شهرک صنعتی خصوصی است.
طالب پور با اشاره به سند تدبیر و توسعه شهرستان شبستر اظهار کرد: توسعه ظرفیت سرمایه گذاری و تحرک بخشی شهرستان، اصلاح الگوی کشت و توسعه صنایع تبدیلی و توسعه گردشگری در شهرستان سه هسته کلیدی سند تدبیر و توسعه شهرستان بود.
وی افزود: مهم ترین برنامه سال جاری شهرستان ساماندهی خوشه های ریز روستایی در قالب اصلاح دام سبک است که با همکاری و هماهنگی بخش خصوصی و سازمان جهاد کشاورزی اقدامات خوبی در این زمینه انجام یافته است.
فرماندارشهرستان شبستر با اشاره به ارائه تسهیلات اشتغال و توسعه بخش کشاورزی و روستایی که به گفته وی ابلاغ شده است، اضافه کرد: برخی مشکلات و موانع فراروی سرمایه گذاری و استفاده از این تسهیلات وجود دارد که بخش عمده این مشکلات ریشه آیین نامه ای و قانونی دارند که درخواست پیگیری داریم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی های متوالی که از سال های گذشته شهرستان را تحت تاثیر قرار داده، نیازمند تغییر الگوی معیشت در روستاهای شهرستان هستیم.
طالب پور افزود: در این راستا تلاش می کنیم با ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی و کارگاه های کوچک حاشیه روستایی با همکاری بانک ها و دستگاه های اجرایی گام های موثری برداریم.
وی با اشاره به انتقال آب رود ارس به شهرستان شبستر و دشت تبریز ادامه داد: با توجه به حشکسالی های اتفاق افتاده و بهره برداری از چاه های کشاورزی به دلیل وجود باغات انبوه در شهرستان، انتقال این آب راه نجاتی برای بخش شرب و صنعتی شهرستان باشد.
فرماندار شهرستان اظهار کرد: رفع نواقص جاده صوفیان به شبستر و همچنین تخصیص اعتبار به جاده شبستر به تسوج و ادامه محور 4 بانده شبستر به سلماس نیز از دیگر درخواست های مردم شهرستان است.

** موانع سر راه تولید باید برداشته شود
نماینده مردم شهرستان شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به برخی موانعی که بر سر راه تولید کنندگان و سرمایه گذاران وجود دارد، گفت: بخشی از این موانع مربوط به قوانین کلی، آیین نامه های داخلی و تبصره هاست و کمیسیون اقتصادی مجلس به دنبال شفاف سازی قوانین و رفع موانع است.
وی ادامه داد: بر اساس نظرسنجی های انجام شده در پایش ملی کسب و کار که در سال جاری انجام یافته است سه مانع در کل کشور شناسایی شده که امیدواریم با مدیریت صحیح مسوولان استانی این مشکلات احصاء شوند.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: وجود تنگناهای مالی بنگاه ها کوچک و متوسط، رویه های غیرمنصفانه و ناعادلانه در ممیزی و دریافت مالیات و همچنین بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن قیمت ها به خصوص در مواد اولیه سه مانعی است که در کشور شناسایی شده است.
وی اظهار کرد: تولید کنندگان ما تولید کنندگان خوبی هستند ولی متاسفانه فروشندگان و بازاریابان خوب و موفقی نیستند که ضروری است در این خصوص توجه شود.
آقاپور افزود: در میانگین وزنی محیط کسب و کار در ایران در شهریور سال جاری از نمره 10 نمره 5.69 را دریافت کرده ایم که در بین کشورهای خارمیانه بدترین نمره است.

**
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به بازدید خود از مجموعه های صنعتی شهرک صنعتی خصوصی شبستر گفت: وجود کارآفرینانی خلاق، فعال و توانا در امر تولید و صادرات در استان بسیار ارزشمند است.
مجید خدابخش با اشاره به بازدید خود از واحدهای مختلف شرکت شیرین عسل افزود: شیرین عسل نماد خلاقیت آذربایجان است که توانسته برای 15 هزار نفر شغل ایجاد کند و همچنین مدیرعامل این شرکت وعده افزایش شمار کارکنان طی دوسال آینده به 100 هزار نفر را داد.
وی ادامه داد: باید واحدهای نمونه و فعال استان به عنوان الگو به جوانان و دانشجویان معرفی شوند.
خدابخش با بیان اینکه دیدا دنیای رقابت است، خاطرنشان کرد: نباید برخی ماده تبصره ها مانع تولید کنندگان شود و اگر نیاز به تغییر و اصلاح وجود داشته باشد، باید برای تحقق آنها تلاش کنیم.
وی تاکید کرد: مدیران دستگاه های اجرایی استان باید در راستای احصاء مشکلات واحدهای تولیدی و سرمایه گذاران تلاش کنند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر