کد خبر: 34380
A

اجرای 10 طرح با هزینه 300 هزار دلار توسط جایکا در جزیره قشم

مدیرکل برنامه ریزی و بودجه منطقه آزاد قشم گفت: آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن(جایکا) در راستای ﻃﺮح ﺟﺎﻣﻊ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪار ﻣﺮدم- ﻣﺤﻮر ﺟﺰﻳﺮه ﻗﺸﻢ از سه سال پیش تا کنون 10 طرح با هزینه 300 هزار دلار اجرا کرده است.

اجرای 10 طرح با هزینه 300 هزار دلار توسط جایکا در جزیره قشم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سعید بنی عامریان شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به هزینه پنج میلیون دلاری جایکا در اجرای کامل طرح جامع افزود: برنامه ریزی برای تجربه ماهیگیری سنتی، قلابدوزی و غیر آن توسط گردشگران، برپایی باغ های گیاه شناسی، توسعه سوغات، آموزش پرورش جلبک و ایجاد موزه لنج سازی از جمله طرح هایی بود که توسط جایکا اجرا شد.
وی ادامه داد: این آژانس همچنین طرح مربوط به مدیریت پسماند را با هزینه 500 هزار دلاری سازمان منطقه آزاد قشم در این جزیره اجرا کرد.
بنی عامریان گفت: جایکا با انتقال تجربیات از اجرای طرح های مشابه در نقاط مختلف جهان روند توسعه متوازن جزیره را تسریع می کند.
وی به جزئیات ﻃﺮح ﺟﺎﻣﻊ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪار ﻣﺮدم- ﻣﺤﻮر ﺟﺰﻳﺮه ﻗﺸﻢ اشاره وتصریح کرد: اقدامات اجرایی این طرح از سال 1394 با هدف بهبود معیشت ساکنین محلی، حفظ منابع طبیعی جزیره و توسعه جزیره با محوریت حفظ محیط زیست آغاز شد.
مدیرکل برنامه ریزی و بودجه منطقه آزاد قشم افزود: در نتیجه اجرایی شدن این طرح، برنامه جامع سوئکو که 20 سال پیش برای قشم تدوین شده بود در مورد بازنگری قرار می گیرد و همچنین یک طرح جامع برای حفظ و بهبود معیشت مردم محلی و حفظ منابع طبیعی با چشم‌انداز سال 1414 تدوین می شود.
به گفته وی اجرای 11 برنامه آزمایشی برای بهبود معیشت مردم و مدیریت منابع طبیعی، تهیه برنامه عملیاتی برای بخش‌های گردشگری، شیلات، فاضلاب و پسماند و همچنین حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در جزیره از دیگر نتایج اجرای این طرح است.
بنی عامریان اظهار کرد: در راستای مطالعات انجام شده چهار برنامه توسعه تدوین شد که برنامه اول تحت عنوان برنامه توسعه اقتصادی بر تمرکز جزیره به فعالیت های صنعتی و واردات، استفاده از ترانزیت تاکید می کند که در افق این طرح جمعیتی جزیره به 340 هزار نفر می رسد.
وی افزود: آثار زیست محیطی که از این اتفاق ناشی می شود نیز باعث بالاترین حجم مهاجرت ها می شود که این امر نیز درآمد بالایی برای جزیره به ارمغان می آورد.
مدیرکل برنامه ریزی و بودجه منطقه آزاد قشم ادامه داد: بهبود تنوع اجتماعی با تاکید بر منابع طبیعی جزیره، حداکثر استفاده از محیط زیست و اقتصاد مقاومتی دیگر بخش های برنامه توسعه است که در طرح جامع تعریف شد.
وی گفت: گسترش فرصتهای شغلی، استفاده از منابع بومی در کنار مواد واردارتی محدود، ارتقاء سطح مشارکت مردم و ساخت سکونتگاه های با کیفیت، حفاظت از تنوع محیط زیست و توسعه منابع انسانی توانا و حفاظت از منابع طبیعی و سنتها به صورت پایدار از اهداف نهایی این طرح است.
بنی عامریان یادآوری کرد: موسسه جایکا فعالیت های خود را در کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه پیگیری می کند و از حدود 40 سال پیش تاکنون طرح های مشترک خود را در ایران آغاز کرده است.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر