کد خبر: 34485
A

یک مسئول صنفی: قاچاقیان تلفن همراه سالی 20هزار میلیارد ریال سود می برند

رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی گفت: قاچاقچیان گوشی های تلفن همراه سالیانه بیش از 20 هزار میلیارد ریال از واردات غیرقانونی خود سود می برند

یک مسئول صنفی: قاچاقیان تلفن همراه سالی 20هزار میلیارد ریال سود می برند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سید محمود سفار روز یکشنبه در نشست خبری با تاکید بر حمایت کامل از اجرای طرح رجیستری از به تعویق افتادن هفتگی آن انتقاد کرد و افزود: دولت در حالی که می تواند سالی 27 هزار میلیارد ریال از محل واردات قانونی تلفن همراه، سود داشته باشد، با این حجم قاچاق از درآمد واردات رسمی آن هم محروم شده است.
وی با بیان اینکه اکنون روزانه بین 30 تا 35 هزار گوشی قاچاق به کشور وارد می شود، اظهار داشت: تاخیر در اجرای طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) ضمن آسیب جدی به ساختار اقتصادی کشور سلامت جامعه را هم با خطر جدی مواجه می سازد.
وی تاکید کرد: انجمن وارد کنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی مصرانه خواستار اجرای سریعتر طرح رجیستری است تا بازار سامان پیدا کند.
سفار، اجرای طرح رجیستری را همسو با رونق اشتغال، افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی ارزیابی کرد و گفت: تحقق اجرای این طرح، جلوی قاچاق را برای همیشه خواهد گرفت.
این فعال اقتصادی به تزریق ماهانه 10 هزار میلیارد ریال کالای قاچاق به بازار کشور اشاره کرد و ادامه داد: چرا اجرای این طرح هر دفعه عقب می افتد در حالی که اجرای این طرح به نفع همه کشور است.
وی از افزایش 89 درصدی واردات قانونی تلفن همراه با هدف حمایت از اجرای طرح رجیستری خبر داد.
رئیس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان تلفن همراه به ورود بیش از 95 درصد گوشی های تلفن همراه کشور از طریق قاچاق اشاره کرد و ادامه داد: طولانی شدن زمان ترخیص واردات قانونی و همچنین پرداخت هزینه ای بالغ بر 10میلیون ریال برای واردات، سبب شده گرایش به سمت قاچاق بیشتر باشد.

*گران شدن گوشی های وارداتی ارتباطی با اجرای طرح رجیستری ندارد
سفاری گران شدن گوشی های تلفن همراه را بی ارتباط با موضوع اجرای طرح رجیستری دانست و علت اصلی آن را قطع شدن ارز مبادله ای دانست و گفت: علاوه بر آن نوسانی که در نرخ ارز ایجاد شد در افزایش نرخ گوشی های تلفن همراه موثر بود.
وی، با یادآوری اینکه بازار ایران سالیانه به 12 میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه نیاز دارد، گفت: واردکنندگان قانونی گوشی های تلفن همراه خواهان آن هستند تا دولت هرچه زودتر نسبت به اجرای طرح رجیستری اقدام کند تا حقوق مصرف کنندگان تامین شود.
سفاری اجرای طرح رجیستری را عاملی در افزایش سطح اشتغال کشور، سرمایه گذاری داخلی و خارجی و توسعه سلامت ارزیابی کرد و عقب افتادن آن را به ضرر مردم دانست.
به گفته وی، قاچاقچیان گوشی های تلفن همراه سالیانه بیش از 20 هزار میلیارد ریال از واردات غیرقانونی خود سود می برند و دولت در حالی که می تواند سالی 27 هزار میلیارد ریال از محل واردات قانونی آن سود داشته باشد، محروم شده است.
رئیس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان تلفن همراه به ورود بیش از 95 درصد گوشی های تلفن همراه کشور از طریق قاچاق اشاره کرد و ادامه داد: طولانی شدن زمان ترخیص واردات قانونی و همچنین پرداخت هزینه ای بالغ بر یک میلیون تومان برای واردات سبب شده گرایش به سمت قاچاق بیشتر باشد.

* نیاز بازار را تامین می کنیم
رئیس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان تلفن همراه کشور گفت: شرکت های وارد کننده عضو این انجمن تلاش خود را بکار گرفته اند تا بازار در موقع اجرای طرح رجیستری با کمبودی مواجهه نشود و براین اساس مصمم به تامین نیاز بازار هستند.
سفاری از تلاش برای استفاده از مزیت های صندوق ضمانت صادرات برای وارد کنندگان قانونی گوشی های تلفن همراه خبر داد و گفت: وارد کنندگان مصمم به تامین بازار به هنگام اجرای طرح هستند و اگر نتوانند به دولت اعلام کرده اند تا مجوز واردات به دیگر شرکت ها بدهد تا نیاز بازار تامین شود.
به گفته وی، طرح رجیستری جدید به هیچ عنوان امکانی برای تقلب در آن ندارد و کسی نمی تواند آن را کپی برداری کند.
به گزارش ایرنا، جمعه بیست و هشتم مهرماه امسال بود که طبق گزارش ها و وعده های قبلی داده شده طرح کددارکردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) وارد مرحله نخست خود که مرحله پایش بازار بود، شد.
مرحله پایش بازار به گفته محمد جواد آذری جهرمی تنها تلاش دارد با رصد بازار تلفن همراه کشور آمار دقیقی از انواع گوشی های تلفن همراهی که وارد کشور می شوند چه از راه قانونی و چه از راه های غیر قانونی به دست آورد و علاوه بر آن همه گوشی های فعال در شبکه تلفن همراه کشور را رجیستر کند.
اکنون فاز نخست اجرای طرح با رصد بازار از وجود گوشی های قاچاق به آخرین روزهای خود نزدیک شده است این درحالیست که سال ها پیش نیز یکبار دیگر طرحی برای ساماندهی بازار قاچاق تلفن همراه از سوی دولت های وقت ارائه شد که به دلیل های مختلف در عمل با شکست مواجه شد و شاید بتوان یکی از دلیل ها را نادیده گرفتن شبکه توزیع دانست.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفتم آبان ماه و در نشست خبری خود در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات به مرحله نخست اجرای طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) اشاره کرد و گفت: تاکنون 60 درصد گوشی های فعال شبکه تلفن همراه کشور رجیستر شده اند.
آذری جهرمی این وعده را داد که مرحله پایش بازار تا آخر هفته دوم آبان به پایان می رسد و از ابتدای هفته سوم آبان وارد مرحله عملیاتی می شود.
وی ادامه داد: با پایان یافتن مرحله نخست وارد فاز عملیاتی و اجرایی ثبت و شناسه دار کردن گوشی های موبایل در شبکه ارتباطی کشور می شویم تا ساماندهی بازار از گوشی های قاچاق اجرایی شود.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر