کد خبر: 34576
A

رفع موانع صادرات سنگ تزئینی استان مرکزی ضروریست

استاندار استان مرکزی گفت: شناسایی و رفع موانع در روند صادرات سنگ تزئینی این استان ضروریست و باید برای شکوفایی این صنعت از همه ظرفیت ها به صورت اصولی هدفمند استفاده شود.

رفع موانع صادرات سنگ تزئینی استان مرکزی ضروریست
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سیدعلی آقازاده شامگاه یکشنبه در نشست با فعالان معادن استان مرکزی در اراک افزود: استان مرکزی ظرفیت ارزشمند اقتصادی در حوزه معادن دارد و تنوع مواد معدنی فرصت و ثروتی است که باید به بهترین شکل از آن بهره گرفته شود.
وی اظهار کرد: معادن در شرایط فعلی به عنوان اهرم بزرگ اقتصادی کشور عمل می کنند و با وجود تحریم ها می توانند در رشد اقتصادی تاثیرگذار باشند.
استاندار استان مرکزی گفت: با استفاده صحیح از ظرفیت های غنی و قوی معادن، وابستگی به نفت و سایر منابع زیرزمینی در اقتصاد کاهش پیدا می کند.
آقازاده افزود: معادن نسل جدیدی از فعالیت های اقتصادی است و در اقتصاد مقاومتی محور فعالیت های تولیدی به شمار می رود.
وی اظهار کرد: حمایت از فعالان این صنعت در زمره وظایف مهم مجموعه مدیران استان است تا در سایه حمایت هدفمند موانع پیش رو یکی پس از دیگری برداشته شود.
استاندار استان مرکزی گفت: ذخایر معدنی غنی در حوزه سرب، روی، طلا،مس و آهن در این استان شناسایی شده است که باید با برنامه و به شکل اصولی بهره برداری از آن ها صورت بگیرد.
آقازاده افزود: از رگه های معادن مس، روی و طلا کشور بخشی نیز در استان مرکزی وجود دارد که می تواند به عنوان فعالیت های اقتصادی جاذب در حوزه صنایع معدنی رویکرد توسعه ای داشته باشند.
وی اظهار کرد: دایره دغدغه فعالان معادن در مسایل جرائم، دارایی، مالیات، محیط زیست، منابع طبیعی و ارزش افزوده است که در شورای عالی سنگ بررسی و تمامی تلاش این خواهد بود که بهترین نتیجه برای فعالان معدنی رقم بخورد.
استاندار استان مرکزی با یادآوری برگزاری نمایشگاه بین المللی سنگ محلات گفت: این نمایشگاه یک دهه سابقه دارد و به عنوان ظرفیت موثر در اقتصاد استان و کشور مورد حمایت است و اخذ سند 30 هکتاری مکان نمایشگاه نیز باید پیگیری شود.
آقازاده افزود: هشت کشور امسال در نمایشگاه سنگ محلات شرکت داشتند و فعالان حوزه صنعت سنگ 30 کشور نیز بازدید کننده آن بودند.
استاندار استان مرکزی گفت: صنعت سنگ می تواند یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی در این استان باشد و از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن برای تحقق اهداف اقتصادی بهره گرفته شود.
آقازاده افزود: توجه به این صنعت به شکوفایی صنایع معدنی استان منجر می شود.
وی اظهار کرد: با وجود رکود اقتصادی و تحریم ها می توان از ظرفیت معادن استان در راستای رشد اقتصادی استفاده بهینه کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: این استان با 31 نوع ماده معدنی رتبه هفتم کشور را در تنوع و تعدد معادن به خود اختصاص داده است.
محمدرضا حاجی پور افزود: تشکیل شورای سیاستگذاری سنگ یکی از اقدامات پایه و موثر در حوزه سنگ استان است.
وی اظهار کرد: فناوری در صنعت سنگ استان هم راستا با تولیدات معادن رشد ندارد که رفع این معضل نیازمند برنامه ریزی منسجم است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: واحدهای تولید معادن سنگ استان در فرآوری ضایعات به علت نداشتن ظرفیت های فناوری پیشرفته چندان موفق نیستند و انباشته زاید از این صنعت دغدغه آفرین است.
حاجی پور افزود: خام فروشی از دیگر مشکلات فعالان حوزه صنعت و معدن استان مرکزی است.
وی اظهار کرد: کاهش عوارض حوزه سنگ به صورت پلکانی به توسعه صادرات و ارزش افزوده کمک می کند.
رئیس کمیسیون صنایع معدنی اتاق بازرگانی اراک نیز در این نشست گفت: پنج درصد از معادن استان مرکزی درجه یک است و بقیه در زمره معادن درجه 2 به شمار می روند.
بهنام نیکفر افزود: حمایت از معادن درجه یک و استفاده از این ظرفیت درآمدزای استان موضوعی است که باید با قوت و برنامه ریزی منسجم دنبال شود.
وی اظهار کرد: معادن درجه 2 متعددی در استان است که به دلایل مختلفی با همه توان کار نمی کنند و یا راکد هستند.
رئیس کمیسیون صنایع معدنی اتاق بازرگانی اراک گفت: امید است دولت با برنامه توسعه محور با تقویت صادرات، چشم انداز مطلوبی را برای فعالان این عرصه ترسیم کند.
نیکفر اظهار کرد: ممنوعیت صادرات سنگ تزئینی به این صنعت آسیب جدی وارد می کند و تمام توان استان باید برای صادرات سنگ بسیج شود.
رئیس کمیسیون صنایع معدنی اتاق بازرگانی اراک گفت: حمایت اصولی از صادرات محصولات معادن سنگ از جمله برنامه هایی است که می تواند فعالان این حوزه را یاری دهد.
رئیس نظام مهندسی معدن استان مرکزی گفت: یکی از وظایف این مجموعه کاهش ضایعات سنگ است که با داشتن توان مالی این مهم قابل اجرا است.
ایرج یوسفی افزود: در حالی که بر اساس قوانین موجود نظام مهندسی معدن از پرداخت مالیات معاف است، 700 میلیون ریال برای این مجموعه مالیات تعیین شده است.
وی اظهار کرد: طبق ماده 34 قانون باید کار غیرحاکمیتی به نظام مهندسی معدن واگذار شود که تاکنون عملیاتی نشده است.
استان مرکزی با 380 معدن و استخراج سالانه 14 میلیون تن ماده معدنی رتبه هفتم معدنی کشور را دارد.
تاکنون از 57 نوع ماده معدنی موجود در کشور 42 نوع آن در استان مرکزی شناسایی شده که 35 نوع ماده معدنی بهره برداری می شود.
تراورتن، سولفات سدیم، سرب، روی، سنگ آهن، سنگ گچ، پوزولان، کائولن ، باریت و خاک های صنعتی از مهمترین ذخایر غنی معدنی قابل بهره برداری در این استان هستند.
امکانات بالفعل برای استخراج تنگستن، قلع و مولیبدن، طلا، مس، آندالوزیت، مرمریت های سیاه، گرانیت، کانی های قیمتی و زینتی شامل فیروزه، کریزوکولا، جاسیر، آزوریت و مالاکیت، عقیق، بلور کوارتز، ارپیمان (سولفور آرسنیک) ، بنتونیت و کلسیت در استان مرکزی وجود دارد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر