کد خبر: 34706
A

اجرای چهارمین طرح ملی جنگلانه در البرز

چهارمین طرح ملی جنگلانه استان البرز امروز/ دوشنبه با حضور همیاران طبیعت و تشکل های مردمی در روستای آدران شهرستان کرج اجرا شد.

اجرای چهارمین طرح ملی جنگلانه در البرز
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، جنگلانه طرحی مشارکتی، خودجوش و مردمی است که با توجه به خشکیدگی وسیع رویشگاه های جنگلی و مرتعی کشورمان، به دلیل اقدامات مخرب انسانی، صنعتی، چرای دام، سرشاخه زنی، شخم زیر اشکوب، ریزگردها، تغییر اقلیم، خشکسالی و ... چهارمین سال فعالیت خود را در سطح ملی و بالطبع در استان البرز اجرا کرد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرج در خصوص اجرای این طرح گفت: از چهار سال پیش همیاران طبیعت و سازمان های مردم نهاد نسبت به پوشش گیاهی عرصه های کشور احساس نگرانی کردند و از آن زمان تا کنون نسبت به احیای پوشش گیاهی عرصه ها که به دلیل اقدامات مخرب انسانی، صنعتی، چرای دام، سرشاخه زنی و تغییرات اقلیمی با خطراتی مواجه شده، اقدام کردند.
سیاوش ذاکری افزود: در سال های گذشته این طرح به صورت نمادین اجرا می شد ولی در سال جاری ساکنان روستاهای شهرستان همچون نوجان، دوروان، آتشگاه و وارنگه رود ابراز علاقه کردند تا با دریافت بذر مناسب عرصه ها، در این طرح مشارکت داشته باشند.
وی اظهار داشت: در شهرستان کرج با توجه به اقلیم و شرایط مساعد کشت، پوشش گیاهی عرصه های این منطقه را گراس های یکساله و گون، پروموس، آگروپایرون، کما، کنگر و خارشتر تشکیل می دهد که بذور این گونه ها در اختیار مشارکت کنندگان در طرح برای کشت قرار گرفت.
ذاکری با بیان اینکه مدت زمان اجرای طرح مذکور به مدت یکماه از ابتدا تا انتهای آذرماه سال جاری است، گفت: سال گذشته طی اجرای طرح بصورت ملی این برنامه در 19 آذرماه به همت تمام دوستداران و حافظان طبیعت در سطح استان و شهرستان های تابعه به اجرا درآمد.
وی یادآور شد که با توجه به امکان بروز سرما و یخبندان در آذرماه؛ اجرای این طرح امسال از تمرکز خارج شده و بنابر شرایط آب و هوایی اعلام شده توسط متقاضیان در طی آذرماه برگزار می شود.
روستای آدران در ارتفاع 1600 متری از سطح دریا واقع شد که عرصه های مرتعی آن 1850 هکتار بوده و 904 واحد دامی با 5 بهره بردار در آن وجود دارد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر