کد خبر: 34780
A

گام هایی سازنده بسیج در مسیر «اقتصاد مقاومتی»

خودباوری، سازندگی و کارآفرینی از آموزه های ارزشمند فرهنگ بسیجی است که تمسک به آنها در بخش های مختلف اقتصادی، می تواند موتور محرک کسب و کار بوده و ما را به تحقق اهداف «اقتصاد مقاومتی» نزدیک سازد.

گام هایی سازنده بسیج در مسیر «اقتصاد مقاومتی»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، تفکر بسیجی همواره با انقلابی گری، کارآفرینی و سازندگی گره خورده است؛ آموزه هایی که تحقق آنها در بخش های مختلف اقتصادی می تواند یاری رسان اجرای «اقتصاد مقاومتی» مورد نظر رهبر معظم انقلاب باشد. از این رو، از رهگذار فرهنگ و تفکر بسیجی می توان به اشتغالزایی، بهبود و توسعه فضای کسب و کار کشور امیدوار بود؛ فرهنگی که بی شک تسری آن در شاهراه های اصلی اقتصاد، گامی مهم در مسیر رفع چالش های اقتصادی جامعه است.

** بسیج بازوی یاری رسان سازندگی
فرهنگ بسیجی که حاوی ارزش های بزرگی چون سازندگی، کار و اتکای به خود است، بی شک می تواند کلیدی طلایی در حل چالش های اقتصادی کشور و فضای کسب و کار باشد. از این رو، نهادینگی فرهنگ جهادی در اقتصاد که فرهنگ بسیجی از آن جمله است، می تواند موتور سازندگی را با ظرفیتی چند برابری به حرکت در آورد.
رهبر انقلاب تاکنون بارها بر اهمیت سازندگی تاکید و این امر را نوعی «عبادت» و «ارزش آفرینی» خوانده اند. ایشان در همین ارتباط، جهادگران بسیج را افرادی دانسته اند که با تلاش در مسیر سازندگی به اجرای اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن این هدف یاری رسانده اند.
ایشان چهارم آذرماه 1394، در دیدار با فرماندهان بسیج خاطرنشان ساختند: «به مسوولان دولت سفارش کرده ام که در اقتصاد مقاومتی از ظرفیت بسیج استفاده شود.» رهبری در آذر ماه 1393، در دیدار اعضای مجمع عالی بسیج نیز با تاکید بر اینکه پایه اقتصاد مقاومتی تقویت تولید داخلی است به مسوولان دولتی توصیه کردند که در این مسیر از بسیج کمک بگیرند.در آیات، روایات و آموزه های اسلامی نیز از فعالیت های سازنده جهادی و بسیج انسانی با عنوان «عبادت» یاد شده است.
بسیج انقلابی، طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره نشان داده است که می تواند در جهت سازندگی، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادِ متکی به خود همانند بازویی قدرتمند عمل کند. تاکنون بسیج در جای جای ایران با بهره گیری از فرصت ها، ظرفیت ها و توانمندی های موجود به آبادی خرابی ها و ایجاد شغل به ویژه در مناطق محروم همت گمارده است. بسیج نیروی مقتدر و پرشوری است که خدمات رسانی اثر بخش آن در مقطع زمانی هشت سال دفاع مقدس و عرصه سازندگی پس از آن، غیر قابل انکار است. از این رو، تلاش برای ایجاد بسترهای لازم جهت فعالیت بسیج در مسیر آبادانی کشور به مانند سال های پس از هشت سال جنگ تحمیلی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی را هموار سازد.

** «بسیجِ کارآفرینی» گامی رو به جلو در جاده اقتصاد مقاومتی
در کنار سازندگی، کارآفرینی نیز جلوه ای مهم در فعالیت های بسیج است؛ موضوع مهمی که با آغاز به کار مرکز «بسیج کارآفرینی» کشور در تیرماه 1393، با جدیت بیشتری از سوی بسیج پیگیری شد. «بسیج کارآفرینی» گامی نو و رو به جلو در جهت شکوفایی ظرفیت های کارآفرینی بسیج و در راستای حمایت و هدایت کارآفرینان علمی بوده است؛ مرکزی که با تفاهم چهارجانبه سازمان بسیج علمی کشور، سازمان آموزش فنی و حرفه ‌ای، شهرداری تهران و شرکت سرمایه‌ گذاری «اول سازان» به عنوان مجری طرح آغاز به کار کرده است. این مرکز با هدف یکپارچه کردن امکانات دولتی با سرمایه و تفکر بخش خصوصی، تاکنون توانسته اقدام های موثری در جهت اشتغالزایی انجام دهد. از آنجا که کارآفرینی موتور محرک رشد و توسعه در حوزه اقتصاد و همچنین پیشرفت در عرصه های اجتماعی و فرهنگی است، گسترش و فراگیری آن می تواند به تحول و دگرگونی بنیادینِ «اقتصاد ملی» منجر شود.
از آنجا که اشتغالزایی یکی از محورهای مهم و در واقع نخستِ سیاست های اقتصاد مقاومتی است و این روزها بحث های بسیاری در خصوص بسترها و راهکارهای لازم جهت تحقق آن مطرح است، بسیج کارآفرینی می تواند نقشی مهم در این عرصه ایفا کند و با همت و یاری خود در مسیر بهبود وضعیت اشتغال جامعه، اهرمی موثر جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به شمار آید.
بسیج کارآفرین که تاکنون به ایجاد هزاران شغل برای زنان و مردان به ویژه در نقاط محروم کشور همت گمارده است، با دست یازی به ارزش ها و اهداف اولیه نهاد مردمی بسیج بیش از گذشته در مسیر بهبود فضای کسب و کار نقش آفرین است. در این مسیر اگر بخش دولتی و دیگر نهادهای نظام، همگام با بخش خصوصی به حرکت درآیند می شود به آینده فضای اشتغال کشور امیدوارتر بود و در مسیر پیشرفت و آبادانی گام های جدی تری برداشت.
شکوفایی فضای کسب و کار به همت بازوهای مختلفی چون بسیج، بی شک به پیشرفت اقتصاد و بی نیازی اقتصادی کشور منجر خواهد شد و هدف اصلی اقتصاد مقاومتی را که همانا رسیدن به اقتصادی درونزا و متکی به ظرفیت های داخلی است محقق خواهد ساخت. در این مسیر، حفظ روحیه بسیجی و کوتاه نیامدن در برابر موانع و مشکلات راهگشا است و همزمان زمینه های دلگرمی و همیاری بیشتر مردم با بسیج را نیز فراهم می سازد. بسیج نیروی مقتدر و پرشوری است که خدمات رسانی اثر بخش آن در مقطع زمانی هشت سال دفاع مقدس و عرصه سازندگی پس از آن، غیر قابل انکار است. بی تردید تحقق آرمان های خالص بسیجی در مسیر کارآفرینی و سازندگیِ اقتصاد ما را به اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی نزدیکتر می سازد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر