کد خبر: 34809
A
افشاگری احمد توکلی:

اکثر دریافت‌کنندگان تسهیلات "ثامن‌الحجج" فرزندان علما، قضات بازنشسته و شخصیت‌ها هستند

رییس دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: برای آخرین بار به دریافت‌کنندگان تسهیلات از موسسه ثامن‌الحجج هشدار می‌دهیم که اقدامی کنند در غیر این صورت اسامی آن‌ها را منتشر می‌کنیم.

 اکثر دریافت‌کنندگان تسهیلات "ثامن‌الحجج" فرزندان علما، قضات بازنشسته و شخصیت‌ها هستند

دیده بان ایران: احمد توکلی ظهر امروز (سه‌شنبه) در نشستی خبری ابتدا با اشاره به روند کار موسسات مالی، گفت: بانک با پول مردم به صاحبان کسب و کار تسهیلات می‌دهد و سود می‌گیرد. بخشی از سود را به سپرده‌گذاران داده و بخشی را نیز خود بر می‌دارد. در واقع بانک‌ها با اعتبار دولت این کار را می‌کنند به همین خاطر وزارت صنایع هیچ وقت ضمانتی دریافت نمی‌کند اما بانک‌ها باید ذخیره قانونی داشته باشند یعنی اگر موسسه مالی بشکند، بانک مرکزی می‌تواند بخشی از طلب مردم را بدهد.

وی افزود: بانک مرکزی به همین دلیل اختیارات گسترده‌ای مانند صدور جواز، کنترل مسیر، تشخیص تخلفات، اعمال ضوابط و بازخواست از متخلفان را دارد. یعنی از صفر تا صد یک بنگاه پولی به بانک مرکزی سپرده شده و وقتی بانک مرکزی متصدی حفظ ارزی پول به مقدار متناسب است، بانک‌ها خلق پول می‌کنند و بانک مرکزی نیز باید دخالت داشته باشد.

توکلی با بیان اینکه بانک مرکزی مسئولیت‌ها و اختیارات ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: بانک مرکزی نمی‌تواند از مسئولیت خود شانه خالی کند اما آیا به این معناست که اگر بانکی تبدیل به بنگاهی ورشکسته شد، خسارت تک تک سپرده‌گذاران را باید بانک مرکزی پرداخت کند؟ خیر این معنا را نمی‌دهد اما نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

وی تاکید کرد: ما نباید از بانک مرکزی انتظار داشته باشیم که اسکناس چاپ کند و پول سپرده‌گذاران را بدهد اما در برابر جامعه مسئول است بنابراین چون وزارت تعاون و بانک مرکزی غیرعقلایی کار کردند، باید پاسخگو باشند.

رییس دیده‌بان شفافیت و عدالت یادآور شد: بانک مرکزی طبق قانون معاون جرم است چون در اقدام به موقع اهمال کرده است.

توکلی ابراز عقیده کرد: تخلفات اصلی ثامن‌الحجج از سال 86 به بعد است که اتفاقا توسط بانک مرکزی نیز حمایت شد به ویژه در زمان مسئولیت آقای بهمنی. در حالیکه این موسسه بازرسان را راه نمی‌داد اما از سوی بانک مرکزی تشویق‌نامه دریافت می‌کرد.

وی تصریح کرد: زمانیکه دولت عوض شد و دولت یازدهم روی کار آمد بانک مرکزی نسبت به موضوع جدی‌تر شد اما باز هم تعلل کرد به طوریکه مدیرعامل ثامن‌الحجج در خانه‌اش و تحت‌الحفظ، محصور شد در حالیکه اگر به زندان و انفرادی می‌رفت قول می‌دهم که اموال خود را تحویل می‌داد.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: نهایتا ما در سازمان دیده‌بان پیشنهاد دادیم که به موضوع ورود کنیم و یک نفر از ما و نماینده‌ای از سپرده‌گذاران وارد موضوع شوند چون اینگونه فشار مردم را کم خواهیم کرد. مسئولین از این موضوع استقبال کردند اما عمل نکردند. بعد هم هیات اجرایی متشکل از نمایندگانی از وزارت اطلاعات، دادستانی و بانک مرکزی تعیین کردند که این هیات اخیرا استعفا داده است.

توکلی تاکید کرد: در حال حاضر بانک مرکزی باید به چند سوال پاسخ دهد، اول اینکه چرا در انحلال ثامن‌الحجج تاخیر کرد؟ دوم اینکه چرا کمیته اجرایی استعفا داده است؟ و در عین حال چرا در وصول تسهیلات پرداختی در اختیار مردم کوتاهی می‌شود؟

وی افزود: اخیرا نیز شنیده‌ایم که می‌خواهند کار را به بانک پارسیان بسپارند تا پاسخگو باشد اما بانک پارسیان به چه کسی تعهد می‌دهد که این کار را انجام دهد و چه کسی ضامن پارسیان می‌شود؟ چرا که سرمایه اجتماعی در این رابطه به شدت ضربه دیده است.

رییس دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: ما آمدیم و به مردم با توجه به شرایطی که پیش آمده می‌گوییم که مسئولیت پولی که به بنگاه مورد تایید بانک مرکزی ما سپردید به ما مربوط نیست.

توکلی یادآور شد: ما از رسانه‌ها انتظار داریم برای شفاف‌سازی این موضوع تلاش کنند تا بانک مرکزی نیز مسئولیت خود را بپذیرد و با شفافیت به مردم توضیح دهد.

وی مدعی شد: در عین حال برای آخرین بار به دریافت‌کنندگان تسهیلات از موسسه ثامن‌الحجج هشدار می‌دهیم که اقدامی کنند در غیر این صورت اسامی آنها را منتشر می‌کنیم. اکثر آنها نیز از فرزندان علما، قضات با سابقه و شخصیت‌های سیاسی هستند.

وی همچنین اظهار کرد: آقای آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه نیز در سخنانی گفته بودند دنبال مقصر نیستیم اما به نظر من منظور ایشان این بوده که باید ضرر و زیان مردم را کاهش دهیم و پرداخت کنیم و بعد به دنبال مجازات مجرمین باشیم.

رییس دیده‌بان شفافیت و عدالت همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در زمان حضور خود در مجلس اقدامی در این رابطه کرده یا خیر؟ گفت: آدم‌های فاسد در دستگاه‌های حکومت یار دارند که به کمک‌شان می‌آیند به طوریکه مدیرعامل ثامن‌الحجج یک زمان با حکم جلب آقای بهمنی به بانک مرکزی رفته بود چرا که فاسدها یارگیری کرده و مانند خودشان را تکثیر می‌کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • سپرده گذار مفلوک ثامن الحجج

    آقای توکلی یادم می یاد پارسال و چند ماه پیش هم تهدید کردید در صورت عدم برگرداندن اصل و سود وامهای میلیاردی و نجومی که عده ای خاص با ژنهای خوب از موسسه ثامن الحجج بصورت ناجوانمردانه گرفتند، نام شخصیت های سیاسی و فرهنگی ویژه خوار را افشاء خواهید کرد!
    در این دو سال که از مسدود شدن حسابهای ما نزد موسسه ثامن الحجج می گذرد؛ بین سپرده گذاران سیاه بخت خانواده هایی هستند که بیماران سرطانی ، صعب العلاج ، زندانی، فرزندان دانشگاهی، فرزندان دم بخت، حمایت کننده مخارج زندگی اولادان مجرد و مزدوج ، بدهکار به اشخاص و موسسات و بانکها و تأمین کننده صدها هزینه جاری وجود دارد. بطوریکه تمام درآمد و وابستگی آنان به سرمایه و اخذ سود از موسسه بوده است و اکثرا از هستی ساقط شدند.
    شما با این کارتان دارید نمک روی زخم ما می ریزید و بنظر می رسد با آنها دارید به نوعی معامله می کنید!؟
    اگر اینطور نیست منتظر اقدامات فوری و قاطعانه در افشای اسامی ویژه خواران و معرفی آنها به ملت به همراه میزان تسهیلات دریافتی و سود و دیرکردهای متعلقه آن هستیم.
    ضمن قطع امید از وعده های سرخرمن مسئولان و بانک مرکزی ؛ خودمان در تجمعات و تحصن های بعدی می دانیم چه جور پولامون را از حلقوم ویژه خواران درآوریم.

ارسال نظر