کد خبر: 34822
A

نماینده ایران:تنگه هرمزامن‌ترین خطوط کشتیرانی در جهان است

«محمد راستاد» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی روز سه‌شنبه در سازمان بین المللی دریانوردی در لندن با اشاره به حضور ناوگان دریایی ایران در خلیج‌فارس و دریای عمان اظهار داشت: تنگه هرمز امن‌ترین منطقه کشتیرانی جهان است.

نماینده ایران:تنگه هرمزامن‌ترین خطوط کشتیرانی در جهان است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، راستاد در ادامه اظهار داشت: بدون تردید کشتیرانی بین‌المللی نقش مهمی را در عرصه نیاز بشریت ایفا می‌کند. ایران با دارا بودن مجموع 5 هزار و 700 کیلومتر ساحل در خلیج‌فارس و دریای عمان در جنوب کشور و سواحل دریای خزر در شمال، جایگاه اقیانوس و دریا و نقش کشتیرانی را به‌خوبی درک می‌کند.
وی با اشاره به اهمیت دستورالعمل‌های سازمان بین‌الملل دریانوردی در حوزه دریایی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران بر لزوم اجرای دقیق دستورالعمل‌های یادشده تأکید داشته و بر این باور است که این مساله بایستی به‌عنوان محور اصلی این سازمان موردتوجه قرار گیرد.
راستاد با بیان اینکه 'امنیت و حفاظت از خطوط کشتیرانی همواره در دستور کار اصلی جمهوری اسلامی قرار دارد' تصریح کرد: حضور ناوگان دریایی ایران در خلیج‌فارس و دریای عمان نقش کلیدی در برقراری امنیت دریانوردی آب‌های منطقه ایفا کرده ‌طوری‌که تنگه هرمز اکنون به‌عنوان یکی از امن‌ترین خطوط کشتیرانی در جهان شناخته‌شده و کشتی‌ها در این منطقه با آرامش تردد می‌کنند.
وی همچنین از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در برقراری امنیت و حفاظت از دریای خزر در کنار کشورهای هم‌جوار خبر داد و گفت: ایران آمادگی دارد تا با مشارکت و نظارت سازمان بین‌المللی دریانوردی در این پروژه همکاری نماید.
سی‌امین اجلاس مجمع عمومی سازمان بین‌المللی دریانوردی روز گذشته با حضور هیاتی به نمایندگی از کشورمان در لندن گشایش یافت.
محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، دکتر حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، سیروس کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفت‌کش، دکتر محمد سعیدی مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، علی‌اکبر مرزبان مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی، ماندانا منصوریان معاون نماینده جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان بین‌المللی دریانوردی، هادی میرزایی عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت‌کش و سید محمدرضا شمس دولت‌آبادی رئیس روابط بین‌الملل شرکت ملی نفت‌کش ازجمله اعضاء هیات ایرانی هستند که در اجلاس سال جاری حضور دارند.
مجمع سازمان بین‌المللی دریانوردی که محلی برای اجتماع بزرگ مقامات 172 کشور عضو این سازمان می‌باشد، هر دو سال یک‌بار در شهر لندن برگزار می‌شود. در این نشست، عالی‌ترین مقامات دریایی کشورها دورهم جمع شده و به بررسی دستور کارهای مهم و اساسی در رابطه با ایمنی، حفظ محیط‌زیست و امنیت در عرصه دریانوردی پرداخته و مهم‌ترین تصمیمات را اتخاذ می کنند.
ازجمله دستور کارهای مهم این اجلاس عبارتند از: تصویب طرح استراتژیک سازمان آیمو، بررسی و تصویب گزارش کمیته های اصلی شامل کمیته ایمنی دریانوردی، کمیته حقوقی، کمیته محیط زیست دریایی، کمیته فنی و کمیته تسهیل ترافیک دریایی. انتخاب چهل عضو شورا براساس مواد 16 و 17 کنوانسیون آیمو و در سه گروه الف، ب و ج از اصلی ترین دستور کارهای دیگر این مجمع می‌باشد.
در حاشیه این نشست بزرگ دریانوردی جهانی، مقامات دریایی کشورمان دیدارهایی نیز با سران عالی دریایی برخی کشورهای صاحب‌نام در عرصه دریانوردی خواهند داشت و در مورد موضوعات موردعلاقه و همکاری و مشارکت در زمینه‌های حمل‌ونقل دریایی به بحث و تبادل‌نظر خواهند پرداخت.
اروپام ** ه. ن**
ناشر: فریبا مدنی
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر