کد خبر: 34827
A

استاندارمرکزی بر اجرای کامل مصوبات کارگروه ملی رفع موانع تولید تاکید کرد

استاندار مرکزی، بر اجرای کامل مصوبات کارگروه ملی رفع موانع تولید تاکید کرد و گفت: در این راستا چند دستور کار جدی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندارمرکزی بر اجرای کامل مصوبات کارگروه ملی رفع موانع تولید تاکید کرد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سید علی آقازاده روز سه شنبه در نشست اقتصاد مقاومتی استان مرکزی در سالن جلسات استانداری مرکزی افزود: یکی از این دستور کارها، تخصیص اعتبار مقرر شده به شرکت آذرآب اراک است که به پیگیری جدی نیاز دارد.
وی بیان کرد: این مصوبه مربوط به 15 مهرماه امسال است و آذرآب اراک برای حیات اقتصادی و رونق تولید به آن نیاز جدی دارد.
استاندار مرکزی ادامه داد: در خصوص تحقق اعتبار تخصیص به آذر آب اراک، نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال شده و امید است این مصوبه به زودی محقق شود.
آقازاده عنوان کرد: در خصوص شرکت هپکو نیز مصوبات اجرا نشده ای وجود دارد که انتظار است در روزهای آتی اجرایی شود.
وی گفت: یک و نیم میلیارد دلار اعتبار به امر اشتغال روستاها اختصاص یافته که اگر این اعتبار در اسرع وقت تعیین تکلیف شود، رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها جان دوباره ای می گیرد.
استاندار مرکزی اضافه کرد: اشتغال روستاها نقش اثربخشی در جلوگیری از مهاجرت دارد و ارزش آفرینی اقتصادی را دو چندان می کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: صادرات هفت ماه نخست امسال این استان همپای مجموع صادرات پارسال برآورد شده که این امر جای خرسندی دارد.
آقازاده افزود: برخی ضوابط و قوانین در ارتباط با تولید و صادرات برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی تنگناهایی ایجاد می کند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی بیان کرد: مقرر شده بود استان مرکزی در هفته جاری میزبان وزرای اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت باشد اما این سفرها به دلیل نشست های فوق العاده هیات دولت به منظور بررسی بودجه پیشنهادی برای سال 97 به زمان دیگری موکول شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی هم در این نشست گفت: این استان با 29 هزار کیلومتر وسعت دارای یک میلیون و 429 هزار نفر جمعیت است و یک و هشت دهم مساحت کشور را داراست.
رقیه یادگاری افزود: یک و 39 صدم درصد از بیکاران کشور در پهنه استان مرکزی قرار دارند و وضعیت اشتغال این استان از متوسط کشور بالاتر است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی ادامه داد: از نظر هرم سنی، بیشترین جمعیت استان مرکزی در سنین 24 تا 30 سال است که بیانگر آمار بالای جمعیت پویا و جویای کار محسوب می شود.
یادگاری اظهار کرد: استان مرکزی در سال 95 بر اساس طرح نیروی کار، هفت و سه دهم درصد نرخ بیکاری و پایین ترین نرخ بیکاری را در کشور به ثبت رساند اما بر اساس سرشماری انجام شده در این سال، نرخ بیکاری، 9 و هشت دهم درصد اعلام شد که با این رقم نیز استان مرکزی پایین ترین نرخ بیکاری کشور را کسب کرد.
وی گفت: 16 و نیم درصد از ترکیب اشتغال استان مرکزی در سال 95 در حوزه کشاورزی، 41 درصد در حوزه صنعت و 42 درصد خدمات بود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی اضافه کرد: سهم این استان از میزان تسهیلات و سپرده های بانکی در کشور حدود 9درصد است.
یادگاری عنوان کرد: 21 صنعت ویژه و مادر بالای 500 نیروی کار در استان مرکزی وجود دارد و در این خطه 46 شهرک، ناحیه و قطب صنعتی و 2 منطقه ویژه اقتصادی استقرار یافته است.
وی گفت: استان مرکزی جایگاه پنجم در شاخص توسعه یافتگی بخش صنعت را داراست و در زمینه معادن نیز از وضعیت قابل قبولی برخوردار است.
یادگاری عنوان کرد: در هشت ماه امسال 633 میلیون دلار صادرات و 234 میلیون دلار واردات در استان مرکزی صورت گرفته که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 54 و 34 درصد افزایش داشته است.
وی بیان کرد: تراز تجاری استان مرکزی در سال 95 و هشت ماه امسال در جایگاه بالایی قرار دارد و صادرات این استان به 74 کشور جهان صورت گرفته است.
یادگاری اظهار کرد: استان مرکزی در زمینه گمرگ با 18 انبار اختصاصی دارای بیشترین انبار اختصاصی فعال است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: با توجه به عملکرد مناسب در راستای رونق تولید، اعتبارات بحث بازسازی و نوسازی نیز در دستور کار قرار گرفته است.
محمدرضا حاجی پور افزود: یک هزار و 703 واحد استان مرکزی در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند که از این تعداد 893 واحد به مبلغ هفت هزار و 230 میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شده اند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: از این تعداد 348 مورد به مبلغ 2 هزار و 150 میلیارد ریال به تصویب بانک های عامل رسیده و بر اساس آخرین آمار تا اول آذر ماه امسال 141 مورد با رقمی بالغ بر 960 میلیارد ریال موفق به دریافت تسهیلات شده اند.
حاجی پور گفت: پارسال هفت هزار و 170 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به یکهزار و 66 واحد تولیدی و صنعتی استان مرکزی پرداخت شد.
وی تصریح کرد: بانک های کشاورزی، ملی و سپه در این راستا رتبه های اول تا سوم را در بخش پرداخت تسهیلات و بانک های ملی، سپه و ملت رتبه های اول تا سوم را در زمینه ارزش پرداخت تسهیلات دارا هستند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: افزایش سقف اعتباری بانک ها امری ضروری است زیرا در این استان بانک ها بیشتر از 30 تا 50 میلیارد ریال امکان پرداخت ندارند.
حاجی پور اظهار کرد: در مجموع 10 هزار واحد صنفی در استان مرکزی وجود دارد که انتطار است در صورت امکان پرداخت تسهیلات رونق تولیدی برای صنوف نیز ایجاد شود.
وی گفت: طرح اشتغال فراگیر توسط اداره کل تعاون، کار و راه اجتماعی دنبال می شود که زیر ساخت های آن هنوز فراهم نشده است.
تاکنون 65 نشست اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی برگزار شده است.
استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور بیش از دو هزار و 900 واحد صنعتی دارد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر