کد خبر: 34862
A

فعال صنفی: کارخانه های روغن کشی با 40درصد ظرفیت تولیدی کار می کنند

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن کشی کشور گفت: با وجود ظرفیت اسمی پنج میلیون تنی کارخانه های روغن کشی، به دلیل سیاست های مربوط به تعرفه گذاری، نقدینگی و تامین مواد اولیه فقط از 40 درصد این ظرفیت بهره گیری می شود.

فعال صنفی: کارخانه های روغن کشی با 40درصد ظرفیت تولیدی کار می کنند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، «اکبر سبقتی» امروز (سه شنبه) در نمایشگاه و همایش بین المللی روغن های خوراکی دانه های روغنی و فراورده های صنایع و ماشین آلات وابسته افزود: صنعت روغن کشی کشور می تواند سه هزار شغل مستقیم و 10 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کند.
وی گفت: می توانیم با تامین مواد اولیه مورد نیاز کشور مازاد را صادر کنیم که این امر به سیاستگذاری دولت برمی گردد.
این مقام صنفی درباره هزینه تولید دانه های روغنی نسبت به روغن خام وارداتی افزود: ما به دلیل تضاد منافع در این بخش و سیاستگذاری های غیرکارشناسی با مازاد ظرفیت تولید روبرویم که این امر باعث رقابت منفی می شود؛ درحالی که می توانیم با صادرات مازاد تولید این مشکل را حل کنیم.
به گفته وی، برای دستیابی به یک سیاستگذاری مناسب می توان از کشورهای مختلف با رعایت استانداردها الگوبرداری کرد؛ مانند تایلند که هم تولیدکننده و هم واردکننده روغن است.

** انتقاد از واردات کنجاله توسط شرکت های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن کشی کشور تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی با داشتن شرکت های واردکننده نهاده های کشاورزی بویژه کنجاله باعث رقابت منفی در این بخش شده است، درحالی که طبق اصل 44 قانون اساسی دولت باید به امر سیاستگذاری و نظارت بپردازد و بقیه امور به بخش خصوصی واگذار شود.
وی اضافه کرد: عوارض صادراتی کنجاله برای هر کیلوگرم 1500 ریال است که اگر این تعرفه برداشته شود صادرات مازاد کنجاله توجیه دارد.
به گفته وی، انجمن روغن کشی در سال 1379 گشایش یافت اما با تغییر سیاست دولت در کشت دانه های روغنی تا سال 1392 این صنعت، دچار رکود شد که با توجه به رویکرد دولت یازدهم مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان و توسعه کشت دانه های روغنی در راستای خوداتکایی، فعالیت انجمن روغن کشی دوباره آغاز شد.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه و همایش بین المللی روغن های خوراکی دانه های روغنی و فراورده های صنایع و ماشین آلات وابسته (seedex2017) امروز (هفتم مهرماه) در بوستان گفت و گو گشایش یافت.
این رویداد تخصصی که با حضور نمایندگانی از 11 کشور خارجی برگزار شده است، تا دهم آذرماه ادامه دارد.
ساماندهی واردات و صادرات و حمایت از خودکفایی در تولید کالاها بویژه محصولات غذایی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر