کد خبر: 35006
A

هشدار یک موسسه تحقیقاتی: اوپک توافق کاهش تولید نفت را برای 9 ماه تمدید نمی کند

موسسه تحقیقاتی «سیتی ریسرچ» آمریکا اعلام کرد، بر خلاف آنچه بازار انتظار دارد، بعید است تولید -کنندگان نفت، توافقی را تمدید کنند که تولید آنها را برای 9 ماه دیگر محدود می کند و می تواند قیمت های نفت را به شدت افزایش دهد.

هشدار یک موسسه تحقیقاتی: اوپک توافق کاهش تولید نفت را برای 9 ماه تمدید نمی کند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، به نقل از شبکه خبری سی. ان. بی. سی آمریکا، تحلیلگران موسسه تحقیقاتی یاد شده که در آستانه برگزاری نشست فردای (9 آذر) سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان غیراوپک در راس آنها روسیه، این پیش بینی را مطرح کرده اند، معتقدند: قیمت های کنونی نفت منعکس کننده انتظار بازار مبنی بر تمدید توافق مذکور تا پایان سال 2018 است.
آنها می گویند، انتظار ما این است که سرنوشت توافق کاهش تولید نفت چیزی کمتر از یک تمدید 9 ماه خواهد بود. انتظار می رود سرنوشت این توافق، یک تمدید کوتاهتر یا به تاخیر انداختن تصمیم گیری در مورد آن تا پایان سه ماه نخست سال 2018 (اواسط فروردین 1397) باشد، زمانی که اعتبار توافق یادشده نیز به پایان می رسد.
سی ان بی سی اعلام کرد، اگر این پیش بینی درست باشد، انتظار می رود معامله گران، اوراق بهادار نفتی خود را بفروشند، فروش گسترده ای که ممکن است در آن سطح قیمت بیش از 3 دلار در هر بشکه ای که در مه (اردیبهشت-خرداد) گذشته پس از آنکه آخرین نشست اوپک بازار را ناامید کرد، کاهش یابد.
قیمت نفت دیروز (سه شنبه) پس از آنکه رویترز اعلام کرد یک کمیته فنی متشکل از نمایندگان اوپک و غیراوپک از تمدید 9 ماه توافق کاهش تولید نفت به شرط بازنگری آن در ماه ژوئن (خرداد-تیر 1397) حمایت کردند، اندکی کاهش یافت.
سیتی معتقد است، عربستان و روسیه هنوز موافق تمدید 9 ماه نیستند.
تردید در مورد طرح روسی کاهش تولید نفت که اعتراض شرکت های بزرگ نفتی روسیه جرقه آن را زد، موجب کاهش سطح اطمینان بازار به تمدید توافق مذکور در نشست فردای اوپک شده است.
به گزارش ایرنا، اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه ) 1395 خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
14 کشور الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، ایران،عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا عضو اوپک هستند.
ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.
اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک در نشست رسمی چهارم خرداد امسال این سازمان با تمدید توافق کاهش تولید نفت برای 9 ماه دیگر موافقت کردند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر