کد خبر: 35373
A

چابهار، بندری ایرانی در چهار راه جهانی

بندر چابهار در سواحل زیبای مَکُّران بعنوان یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی ایران و خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار خوب راهبردی در یک چهار راه جهانی قرار گرفته است که می تواند موجب توسعه تجارت و حمل ونقل جنوب شرق کشور شود.

چابهار، بندری ایرانی در چهار راه جهانی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، حاشیه اقیانوس هند، کشورهای عضو آیورا و جابجایی کالا و مسافر به کشورهایی نظیر آسیای میانه و افغانستان دارد.
بندر چابهار بعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان محسوب می شود که در کریدور شمال – جنوب نقش مهمی در ترانزیت، ترانشیپ و حمل ونقل کالا ایفا می کند و با قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شرق – غرب موقعیت مناسبی در زمینه های مختلف اقتصادی دارد.
در سال 1352 طرح جامع تاسیس بندر چابهار مطرح و قراردادهای تاسیس با پیمانکاران مربوطه امضا شد و پس از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق افتاد و بخشی از طرح شامل اسکله نصب سریع و موج شکن آغاز و به انجام رسید.
عملیات اجرایی بندر شهید کلانتری که یکی از دو بندر مهم چابهار است از سال 1362 بطور جدی آغاز و باتکمیل چهار پست اسکله فلزی در همان سال عملاً به بهره برداری رسید.
بندر شهید بهشتی نیز به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال 61 با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج فارس و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و با تاکید دولت وقت بر لزوم داشتن بندری در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث شد.
بندر چابهار در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در کرانه دریای عمان (مکران) و ارتباط با آبهای آزاد و دوری از مرکز بحران نقش مهمی در صادرات و واردات ایفا کرد.
چابهار به عنوان مهمترین بندر تجاری در خارج از خلیج فارس از نظر سیاسی و استراتژیک ملی در مواقع جنگ و بحرانهای منطقه مجزا و نقطه ای کلیدی برای تنفس اقتصادی بازرگانی خارجی کشور و ضمانتی برای گردش کار صنایع و فعالیت های اقتصادی آن محسوب می شود.
قرار گرفتن چابهار در یک خلیج موقعیت بندری ایده آلی را برای توسعه فیزیکی آینده به آن می دهد که بسیاری از بنادر دنیا دارای این حسن نیستند.
چابهار هم اینک دارای 2 بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته اند.
اسکله بندر شهید بهشتی چابهار با مساحت 240 هکتار، محوطه های بارانداز 16 هکتار، انبارهای مسقف 30هزار متر مربع و اسکله شهید کلانتری نیز دارای 30 هزار متر مربع مساحت، 35 هزار متر مربع بارانداز، 30 هزار مترمربع انبار مسقف و 14هزار و 500 مترمربع محوطه کانتینری است.
بندر شهید بهشتی پنج پست اسکله و شهید کلانتری نیز پنج پست اسکله برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارند که سه پست از اسکله شهید بهشتی چند منظوره و یک پست اسکله نفتی و اسکله شهید کلانتری نیز دارای یک پست چند منظوره و سه پست کالاهای عمومی است.
بندر شهید بهشتی از سال 1362همزمان با سفر رهبر معظم انقلاب و بندر شهید کلانتری نیز در همان سال بطور رسمی افتتاح شده است.

مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات اجرایی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از مرداد سال 1386 آغاز شده و برای تکمیل و خرید تجهیزات فاز نخست آن یک میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده است.
بهروز آقایی افزود: در مرحله نخست این طرح ساخت موج شکن به طول هزار و 650 متر، دایک گذاری بیش از 5 کیلومتر، بیش از 60 هکتار بتن ریزی و تایل گذاری و تحکیم بستر، احداث یک ترمینال کانتینری شامل دو پست اسکله به طول 640 متر، احداث سه پست اسکله چند منظوره به طول 750 متر، لایروبی به میزان 16 میلیون مترمکعب تا عمق منفی 16 متر و احیای اراضی جدید حاصل از لایروبی دریا به میزان 203 هکتار است.
وی تصریح کرد : 1700 متر اسکله احداث و 35 هکتار از محوطه کانتینری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تایل گذاری و عملیاتی شده که عملاً این بندر شروع بهره برداری از قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه های ترمینال کانتینری برخوردار خواهد بود.
وی گفت: در حال حاضر بندر چابهار با ظرفیت هشت میلیون و 500 هزار تن آماده بهره برداری است که با آماده شدن پسکرانه 15 میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد و این از افتخارات نظام و مردم است.
مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان خاطرنشان کرد: در طرح های آتی چهار فاز طراحی شده که با تکمیل این فازها متناسب با توسعه و جذب کالا و کشتی ظرفیت بندر به 77 میلیون تن ارتقاء خواهد یافت که در منطقه و کشورهای همسایه به عنوان یکی از بنادر مکمل ایفای نقش خواهد کرد.

معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چابهار موقعیت مناسبی برای توسعه روابط با کشورهای همجوار نظیر پاکستان، افغانستان و کشوری های آسیای میانه دارد.
ایوب درویشی افزود: نگاه بلند ومثبت مقام معظم رهبری و دولت تدبیروامید برای توسعه سواحل مکران و آبادانی استان محروم سیستان وبلوچستان ستودنی است.
وی افزود: معطوف شدن نگاههای ملی و بین المللی ایجاب می کند هرچه سریعتر زیرساخت های حمل ونقل ریلی، جاده ای، هوایی و بندری چابهار آماده شود تا شاهد حضور و فعالیت بیش از پیش سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشیم.
وی ادامه داد: تکمیل طرح های بزرگ نظیر پتروشیمی، فولاد و دیگر صنایع مختلف به توسعه این منطقه کمک شایانی می کند.
وی افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی را نوید دهنده توسعه تجارت، ترانزیت و حمل ونقل در این منطقه عنوان و خاطرنشان کرد: چابهار به عنوان یک چهارراه برای توسعه ایران اسلامی محسوب می شود و نقش بین المللی برای پیشرفت وآبادانی دارد.
فرماندار چابهار گفت: فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار با حضور رئیس جمهوری و مهمانان و مقامات داخلی و خارجی در 12 آذرماه جاری افتتاح و بهره برداری می شود.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
دکتر روحانی روز شنبه با ورود به شهرستان زابل سفر 2 روزه خود را به سیستان و بلوچستان آغاز می کند و پس از دیدار با مردم عازم زاهدان می شود و در نشست با مسئولان و نخبگان و دانشجویان شرکت خواهد کرد.
رئیس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه به منظور افتتاح مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی وارد چابهار می شود.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر