کد خبر: 35701
A

برخورداری 47.6 درصد جمعیت شهری از شبکه فاضلاب/ 112 تصفیه‌خانه در حال ساخت

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: 47.6 درصد جمعیت شهری کشور از شبکه های جمع‌آوری فاضلاب برخوردار هستند.

برخورداری 47.6 درصد جمعیت شهری از شبکه فاضلاب/ 112 تصفیه‌خانه در حال ساخت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، از وزارت نیرو، «شاهین پاکروح» اضافه کرد: جمعیت تحت پوشش شهرهای دارای شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب تا شهریورماه امسال بیش از 27 میلیون و 577 هزار نفر بود که این تعداد 47.6 درصد جمعیت شهری کشور را در بر می گیرد.
وی اضافه کرد: این جمعیت در 295 شهر در 6 میلیون و 641 هزار فقره انشعاب فاضلاب که توسط 59 هزار و 500 کیلومتر شبکه جمع‌آوری می‌شود در مدار بهره‌برداری قرار دارند.
معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری آبفای کشور ادامه داد: فاضلاب جمع‌آوری شده در 183 تصفیه‌خانه برای جمعیتی معادل 18 میلیون و 300 هزار نفر بوده که سالیانه پسابی به میزان یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب تولید می‌کند.
وی با اشاره به اینکه یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب پساب توسط 183 باب تصفیه‌خانه به منظور مصارف کشاورزی و صنعتی تولید می شود، از اجرای 112 پروژه تصفیه خانه جدید در کشور خبر داد.
معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: 56 درصد از پساب‌های تولیدی در مصارف کشاورزی و حدود 40 درصد جهت تخلیه به آب‌های سطحی و منابع آب‌های پذیرنده مصرف می‌شود و مابقی پساب تولیدی در صنعت، آبیاری فضای سبز و مصارف شهرداری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فقط 42 روستا از شبکه جمع آوری فاضلاب برخوردار است
پاکروح با اشاره به اینکه احداث تاسیسات زیربنایی فاضلاب در روستاهای پیشرفت چندانی نداشته است، افزود: در زمان کنونی فقط حدود چهار دهم درصد از جمعیت روستایی کشور از پوشش تاسیسات فاضلاب برخوردارهستند که این تاسیسات در 42 روستا با 19 هزار فقره انشعاب اجرا و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.
پاکروح همچنین درباره وضعیت اجرای طرح‌های فاضلاب در شهرهای ساحلی گفت: تعداد 14 مورد از تصفیه‌خانه‌های در مدار بهره‌برداری، در نوار ساحلی شمالی و 17 مورد از تصفیه خانه‌های در مدار بهره برداری، در نوار ساحلی جنوبی قرار دارند که غالب آن‌ها با استفاده از فرایندهای مدرن، به تصفیه فاضلاب مشغول هستند.
وی اعلام کرد: احداث شبکه و تصفیه‌خانه در سایر شهرهای ساحلی شمالی و جنوبی توسط حوزه معاونت مهندسی و توسعه آبفای کشور در دست مطالعه و یا اجرا است.
وی در ادامه افزود: از تصفیه‌خانه‌های در حال بهره‌برداری در نوار شمالی کشور طرح مطالعه و ارتقاء تصفیه‌خانه‌های چالوس و نوشهر، بابل و بابلسر توسط دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به تصویب رسیده است که اجرای آن به اعتباری معادل 364 هزارو 890 میلیون ریال نیازمند است.
پاکروح گفت: در نوار ساحلی جنوبی کشور نیز طرح مطالعه و ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب بوشهر توسط دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب به تصویب رسیده است که اجرای این طرح هم به 95 هزار میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.
به گزارش ایرنا، اجرای این پروژه ها در زمینه آب و فاضلاب علاوه بر کارکرد خدمات رسانی، موجب رونق بخشیدن به این صنعت و فعالان اقتصادی این بخش نیز می شود.
به گفته ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو، بازاری به ارزش یک هزار و 600 میلیارد ریال پروژه در عرصه آب و فاضلاب کشور، آماده جذب سرمایه و کار است.
وی با تاکید بر اینکه این بازار در اختیار کمتر تولیدکنندگانی در کشورهای منطقه است، گفت: جمعیت 80 میلیون نفری کشور، 200 میلیون نفری منطقه و 400 میلیون نفری فرامنطقه ای، ظرفیت مناسبی برای فعالیت صنعتگران داخلی است.
محمودی با اشاره به ظرفیت یک هزار و 200 شهر و 30 هزار روستا برای توسعه تاسیسات و خدمات در بخش آب و فاضلاب، گفت: بازار طراحی، تولید و اجرا و همچنین بهره برداری و خدمات بعد از فروش برای فعالان صنعت آب فراهم است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر