کد خبر: 36020
A

افتتاح و تمدید سپرده‌های کوتاه‌مدت ویژه 3، 6 و 9 ماهه تا پایان سال ممنوع است

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح و تمدید سپرده‌های کوتاه‌مدت ویژه 3، 6 و 9‌ ماهه بانک‌ها و موسسه های اعتباری غیربانکی تا پایان سال 1396 ممنوع است.

افتتاح و تمدید سپرده‌های کوتاه‌مدت ویژه 3، 6 و 9 ماهه تا پایان سال ممنوع است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک ها باید با ارسال مدارک و مستندات توجیهی متضمن نحوه انجام محاسبات مربوط، تقاضای خود را برای افتتاح حساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه 3 ،6 و 9 ماهه برای سال 1397 توام با نرخ‌های پیشنهادی، حداکثر تا پایان دی‌ماه امسال به معاونت نظارت بانک مرکزی ارسال کنند.
در این بخشنامه آمده است: پیرو بخشنامه پنجم شهریور ماه امسال مبنی بر اعلام سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار، استعلام‌های مختلف و متعددی از جانب بانک‌ها و موسسه های اعتباری غیربانکی درباره نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت ویژه 3، 6 و 9‌ ماهه با توجه به مسکوت بودن این بخشنامه در خصوص این نوع سپرده‌ها انجام شده است.
این بخشنامه می افزاید: بانک‌ها و موسسه های اعتباری غیربانکی موظفند نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار را بر اساس تحلیل‌ها و برآوردهای جامع خویش از شرایط اقتصادی و روندهای آتی آن و همچنین با توجه به وضعیت شبکه بانکی و سایر بازارهای مالی تعیین کنند.
از این رو انتظار بر این است که بانک‌ها و موسسه های اعتباری غیربانکی، ابتدا سود مورد انتظار ناشی از کل سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار در پایان دوره را پیش‌بینی کرده و سپس با توجه به میزان هر یک از انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار، نرخ سود علی‌الحساب آن سپرده‌ها را ‏-به صورت محتاطانه‏- تعیین کنند.
در واقع، بانک‌ها و موسسه های اعتباری غیربانکی باید بخشی از سود مورد انتظار سالیانه را به عنوان سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری تعیین و اعلام کنند؛ به گونه‌ای که در پایان سال مالی، سود علی‌الحساب پرداختی به سپرده‌گذاران، بخشی از سود قطعی پایان دوره باشد.
اکنون سود علی الحساب پرداختی توسط برخی بانک‌ها و موسسه های اعتباری غیربانکی‏- با اتخاذ رویکردی پرریسک‏- بیشتر از سود واقعی است؛ به شکلی که حتی تکافوی حق‌الوکاله بانک را نمی‌کند که این امر، با اصول و قواعد حاکم بر قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) مغایر است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر