کد خبر: 36407
A

کمبود آب جنوب شرق استان تهران را تهدید می کند

کارشناس سازمان مدیریت بحران استان تهران از کمبود آب به عنوان بحران جدی تهدید کننده شهرستان های جنوب شرق استان تهران یاد کرد.

کمبود آب جنوب شرق استان تهران را تهدید می کند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر الهه منصوری روز شنبه در کارگاه آموزشی مدیریت بحران که با حضور پرسنل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ، جمعیت هلال احمر و مسئولان ورامین در سالن همایش های شهرداری این شهرستان برگزار شد اظهار کرد: کمبود آب شیرین ، یکی از مهمترین چالش های پیش روی شهرستان های جنوب شرق استان تهران چه در حوزه آب شرب چه در حوزه آب کشاورزی است.
وی افزود: کاهش میزان بارش نزولات جوی باعث شده تا میزان استخراج آب از منابع آب زیرزمینی به حد فزاینده رو به افزایش بگذارد به طوری که سطح آب های زیرزمینی این مناطق تا 200 متر نیز کاهش یافته است.
وی اظهار کرد: در سال های نه چندان دور ، در این مناطق حتی می شد از عمق 30 متری زمین نیز آب استخراج کرد ، عمقی که آن زمان از آن به عنوان چاه های عمیق یاد می شد ولی امروز افت شدید سطح آب های زیرزمینی باعث شده تا سطح آب به عمق 200 متری و یا بیشتر کاهش یابد.
منصوری بیان کرد: امروز آبی که از دل زمین استخراج می شود ، دیگر ازسفره های زیر زمینی نیست بلکه آب فسیلی است که سال های متمادی در لایه های بسیار عمیق ذخیره شده بود.
وی گفت : افزایش تعداد چاه های غیر مجاز و استحصال بیش از حد آب از سفره های زیرزمینی باعث بروز پدیده فرونشست زمین در دشت ورامین شده است ، پدیده ای که اراضی کشاورزی را نابود کرده ، میله های چاه ها را منحرف ساخته ، زیرساخت ها را از بین برده و امکان کشت و کار محصولات زراعی در آن وجود ندارد.
این کارشناس مدیریت بحران تأکید کرد: امروز کمبود آب به بحرانی جدی در جنوب شرق استان تهران تبدیل شده و اگر امروز برای درمان آن چاره ای اندیشیده نشود ، ممکن است که فردا با خالی شدن سکنه روستاها و نابودی اراضی کشاورزی نتوان برای آن اقدامی اساسی انجام داد.
وی بیان کرد: تغییر شیوه های آبیاری از غرقابی به بارانی و نوین ، ممانعت از کشت محصولاتی که برای عمل آوری آن به مقادیر زیادی آب نیاز است مانند هندوانه و کاهو و بازچرخانی آب با اجرای طرح های تصفیه فاضلاب می تواند از سرعت بروز این بحران بکاهد.
شهرستان های جنوب شرق استان تهران شامل ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت است که این شهرستان ها بیش از 150 هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که به دلیل کمبود شدید منابع آبی، تنها نیمی از این اراضی زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی می رود.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر