کد خبر: 36466
A
طلب رجا از دولت به ٣٠٠‌میلیارد تومان رسید

تهدید مدیرعامل رجا بدهی پرداخت نشود، بلیت را گران می‌کنیم

شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی که در طول سال‌های گذشته مجبور شده‌اند با محدودیت‌های اعتباری دولت و البته خدمات تکلیفی کنار بیایند، کاسه صبرشان از بدحسابی دولت لبریز شده است. بدهی‌ای که مدیرعامل رجا در تازه‌ترین اظهارنظر خود رقم آن را ٣٠٠‌میلیارد تومان اعلام و تهدید کرده که اگر پرداخت نشود، نرخ بلیت قطارهای حومه‌ای را گران خواهد کرد.

تهدید مدیرعامل رجا بدهی پرداخت نشود، بلیت را گران می‌کنیم

 دیده بان ایران: شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی که در طول سال‌های گذشته مجبور شده‌اند با محدودیت‌های اعتباری دولت و البته خدمات تکلیفی کنار بیایند، کاسه صبرشان از بدحسابی دولت لبریز شده است. بدهی‌ای که مدیرعامل رجا در تازه‌ترین اظهارنظر خود رقم آن را ٣٠٠‌میلیارد تومان اعلام و تهدید کرده که اگر پرداخت نشود، نرخ بلیت قطارهای حومه‌ای را گران خواهد کرد.

محمد رجبی با اشاره به بدهی‌های دولت به شرکت ریلی رجا اظهار داشت: با وجود نظر برخی مسئولان و نمایندگان جهت پرداخت مطالبات شرکت رجا برای ارایه خدمات تکلیفی بخش مسافری ریلی کشور، متاسفانه تاکنون این طلب سنگین پرداخت نشده و این شرکت دچار مشکلات عدیده به‌ویژه در پرداخت‌های مالی به پیمانکاران فنی و راهبری، تأمین قطعات و ... شده است.

به گفته او، رجا برای ارایه این خدمات تکلیفی به‌ویژه برای قطارهای حومه‌ای و محلی طلب ٣٠٠٠‌میلیارد ریالی از دولت دارد که لازم است مسئولان امر در دولت و نمایندگان مجلس برای پرداخت این طلب به بزرگترین شرکت ریلی مسافری کشور تسریع و تعجیل کنند، وگرنه این شرکت ناگزیر به اتخاذ تصمیم‌های جدید است.

این مقام مسئول تأکید کرد: با وجود اعلام قبلی مبنی بر حذف قطارهای محلی و حومه‌ای در صورت عدم پرداخت مطالبات رجا، این شرکت در نخستین اقدام چاره‌ای جز افزایش قیمت برای ارایه این خدمات در قطارهای حومه‌ای ندارد.او که یکی از مهمترین اولویت‌های دولت را توسعه بخش ریلی به‌عنوان ایمن‌ترین وسیله سفر برای استفاده هموطنان به‌ویژه در مسیرهای محلی و حومه‌ای می‌داند، ادامه داد: نباید با ایجاد شرایط خاص، شرکت رجا را که تنها شرکت ارایه‌دهنده خدمات تکلیفی ریلی در کشور بوده و هست، دچار مشکل و چالش کرد.

مدیرعامل رجا بر این باور است که قطعا با افزایش قیمت در قطارهای حومه‌ای و محلی همچنین قطارهای تکلیفی، مردم عزیز کشورمان دچار مشکلاتی خواهند شد و شاید این تدبیر، مردم را از استفاده قطار به‌عنوان وسیله امن سفر منصرف کرده و دوباره به جاده‌ها بکشاند.به گفته او، هم‌اکنون شرکت رجا به دلیل مشکلات متعدد مالی ناشی از عدم پرداخت این مطالبات، علاوه بر عدم امکان خرید و توسعه ناوگان، در تأمین قطعات، تعمیرات قطارها، پرداخت مطالبات به شرکت‌های پیمانکاری فنی و راهبری تحت فشار جدی است.

رجبی تأکید کرد: درخصوص پرداخت به شرکت‌های پیمانکاری رجا هم‌اکنون دستگاه‌های نظارتی و حفاظتی کشور نیز ورود کرده و پیگیر موضوع هستند.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا از مسئولان ارشد دولت و نمایندگان مجلس درخواست کرد: هرچه زودتر نسبت به این مسأله بسیار مهم واکنش نشان داده و تا دیر نشده اقدام لازم را برای پرداخت طلب رجا به عمل آورند.شرایط خاص حمل‌ونقل ریلی ایران در طول سال‌های گذشته که از یک‌سو به پایین بودن نرخ درآمد شرکت‌های ریلی انجامیده و از سوی دیگر هنوز نیاز به افزایش حمایت‌های دولتی دارد تا امکان رقابت قطار با دیگر شیوه‌های حمل‌ونقل را فراهم کند، باعث شده لزوم تغییر نگاه در سیاستگذاری‌های کلان این بخش بیش از پیش احساس شود.

البته شرکت راه‌آهن چند ماه قبل با درک این فضا برای نخستین‌بار به شرکت‌های ریلی اجازه داد در کنار استفاده از نرخ‌های مصوب اختیاراتی را نیز در قیمت‌گذاری نهایی داشته باشند. به این‌ترتیب که در صورتی که شرکت‌های ریلی در ایام پایین بودن تقاضای سفر به مسافران تخفیف ارایه کنند، می‌توانند در زمان پیک مسافرت قیمت بلیت‌هایشان را تا ۲۰‌درصد افزایش دهند، اما به نظر می‌رسد هنوز این رویکرد نیز نتوانسته چاره‌ای برای نیازهای شرکت‌های ریلی فراهم کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر