کد خبر: 36707
A
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان چهارمحال و بختیاری:

کاهش فقر مطلق در دستور کار برنامه و بودجه سال 97 قرار دارد

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری گفت: در بودجه 97 به تولید و اشتغال در زمینه های مختلف صنعت و معدن, کشاورزی و گردشگری توجه ویژه ای شده است.

کاهش فقر مطلق در دستور کار برنامه و بودجه سال 97 قرار دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، وفایی اظهار کرد: به طور مثال مستمری یک خانوار یک نفره در سال جاری که برابر 53 هزار تومان و یارانه وی 45 هزار و 500 تومان در مجموع 98 هزار و 500 تومان بوده، در صورت تصویب لایحه بودجه 95 هزار تومان از محل افزایش سرانه هدفمندی یارانه ها موضوع تبصره 14 مطابق ماده 79 قانون برنامه ششم دریافت می کند که در این صورت جمع دریافتی یک خانوار یک نفره به صورت ماهانه در سال 1397 به 193 هزار و 500 تومان خواهد رسید.

وی ادامه داد: به عبارتی ساده تر یک خانوار یک نفره ماهانه 193 هزار و 500 تومان ماهانه دریافت خواهد کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری بیان کرد: به همین ترتیب یک خانوار پنج نفره که مستمری 100 هزار تومانی دریافت می کند به علاوه یارانه های سال 1396 که برابر 227 هزار و 500 تومان است و در حال حاضر مبلغ 327 هزار و 500 تومان دریافت می کند، مبلغ 365 هزار تومان نیز از محل افزایش سرانه هدفمندی دریافت می کند که در مجموع در سال 1397 هر ماه برابر 692 هزار و 500 تومان دریافت خواهد کرد.

وی یادآور شد: در گام دوم کاهش فقر مطلق از طریق تحت پوشش قرار دادن تمام افراد با در آمد کمتر از میزان مستمری نهادهای حمایتی عملیاتی خواهد شد.

وفایی عنوان کرد: پیش بینی می شود بین 600  تا 800 هزار خانوار مشمول دریافت مابه التفاوت شوند که این خانوارهای جدید تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار می گیرند.

وی اظهار داشت: همچنین کودکان شیرخواره رها شده، انواع معلولان متقاضی کمک و کودکان کار می توانند در شمول این طرح قرار گیرند که با فرض تحت پوشش قرار گرفتن 700 هزار خانوارهای جدید و با فرض صفر بودن درآمد فعلی آن ها میزان پرداختی فوق خانوارهای تحت پوشش موجود و خانوارهایی را که جدید ثبت نام می کنند را راستی آزمایی می کند و بر آن اساس خانوارهایی که شرایط لازم را ندارند حذف خواهد کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: از این رو در سال آینده با عنایت به ملاحظات اقتصادی کشور و کاهش تعداد از یارانه بگیران یک بانک اطلاعاتی افراد واجد شرایط تهیه و افراد مورد نظر شناسایی خواهند شد.

وی گفت: سپس براساس معیارهای مربوطه افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) پالایش می شوند و در صورت تأمین منابع مالی خط مستمری تا حذف خط فقر مطلق افزایش خواهد یافت.

وفایی تأکید کرد: در این زمینه علاوه بر پرداخت مستمری ماهانه، دولت منابعی را در برنامه توسعه اشتغال خود صرف تأمین یارانه برای ایجاد اشتغال حمایتی برای افراد تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی در خصوص نهاد سازی بودجه سال 1397 افزود: برای اجرای سیاست های هدفمندی یارانه ها قرار است سازمان هدفمندی یارانه ها در سال آینده به صندوق رفاه اجتماعی با مأموریت حذف فقر مطلق ایجاد شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بدیهی است بخشی از منابع ناشی از حذف یارانه بگیران متمکن صرف حذف فقر مطلق و بخشی صرف بهبود بهداشت و سلامت آحاد جامعه می شود.

وی درباره جمع بندی بودجه سال 1397 بیان داشت: در بودجه سال آینده با هدف کمک به تولید و اشتغال به بخش های گردشگری، صنعت، معدن، کشاورزی، صنایع دستی، آی تی، آی سی تی، و حمل و نقل عمومی و ریلی توجه ویژه شده است.

وفایی اضافه کرد: ضمن اینکه به مقوله صادرات غیرنفتی از طریق مشوق های لازم توجه شده است.

وی عنوان داشت: در این بودجه به اولویت های برنامه ای از جمله آب، محیط زیست، حمل و نقل عمومی و ریلی و بافت های فرسوده توجه گردیده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: تنوع در تأمین منابع مالی برای پروژه های عمرانی و تجهیز حداکثری منابع در این زمینه در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت و بر این مبنا علاوه بر منابع عمومی و در آمدهای اختصاصی، از محل منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی برای پروژه های مشارکتی نیز استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: بخشی از منابع نیز قرار است به عنوان آورده بخش خصوصی برای پروژه های مشارکتی مورد استفاده قرار گیرد.

وفایی بیان کرد: ایجاد فرصت های شغلی و توجه به عدالت اجتماعی از دیگر ویژگی های بارز این بودجه خواهد بود که در کنار هدفمندی یارانه ها برای نخستین بار از زمان اجرای آن تاکنون و استفاده منابع حاصله در جهت کاهش فقر مطلق و بهداشت و سلامت جامعه بودجه سال 1397 را از سایر بودجه ها متمایز می سازد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر