کد خبر: 36714
A
ابراهیم رازقی در گفتگو با دیده بان ایران؛

هرسال بودجه کشور بر اساس حمایت از ثروتمندان جامعه تنظیم می شود/ اقدامات قرارگاه خاتم الانبیاء و آستان قدس رضوی جهت توسعه کشور بوده و هست

ابراهیم رزاقی، استاد اقتصاد ایران در دانشگاه تهران، در رابطه با نحوه بودجه نویسی در ایران و اشکالات وارده به خبرنگار دیده بان ایران گفت: پس از درگذشت امام خمینی و روی کار آمدن دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی چون سیاست های سرمایه داری لیبرال تحت عنوان تعدیل اقتصادی پیاده شد، بودجه کشور بر اساس حمایت از ثروتمدان جامعه تنظیم می شود(همانند ارزان فروشی دلار به وارد کنندگان و یا عدم اخذ مالیات از قشر مرفه جامعه) و نه در جهت توسعه کشور و یا حمایت از مستضعفان جامعه. تقریبا بر همین اساس هرسال بودجه کشور از سوی دولت تنظیم و مجلس نیز آن را تصویب می نماید.

هرسال بودجه کشور بر اساس حمایت از ثروتمندان جامعه تنظیم می شود/ اقدامات قرارگاه خاتم الانبیاء و آستان قدس رضوی جهت توسعه کشور بوده و هست

دیده بان ایران: لایحه بودجه 1397 کل کشور که پیش‌بینی درآمدها و هزینه‌های دولت در طول یک سال 1397 است، چند روز پیش از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی برای بررسی و تصویب تقدیم شد.

بر اساس لایحه تقدیمی دولت به مجلس در بودجه 97 عوارض خروج از کشور از 75 هزار تومان به 220هزار‌ تومان افزایش پیدا می‌کند.

 

بر این اساس در سفر دوم به خارج از کشور 50درصد این مبلغ بیشتر می‌شود و برای بار سوم و سفرهای بیشتر نیز این مبلغ به صد درصد افزایش پیدا می‌کند.

 

بر اساس بخشی از این لایحه منابع عمومی بودجه 368 هزار میلیارد تومان و درآمدهای مالیاتی و گمرکی و سایر 193 هزار میلیارد تومان است. همچنین قیمت نفت در لایحه بودجه بر اساس بشکه‌ای 55 دلار و با نرخ تسعیر ارز که درواقع یک نرخ حسابداری است، هر دلار 3500 تومان محاسبه می‌شود. 

 

هزینه‌های جاری دولت در لایحه بودجه با رشد 8.9 درصد همراه بوده و طرح‌های عمرانی با 15 درصد کاهش و طرح‌های تملک دارایی مالی با 44.8 درصد افزایش همراه است.

 

ابراهیم رزاقی، استاد اقتصاد ایران در دانشگاه تهران، در رابطه با نحوه  بودجه نویسی در ایران و اشکالات وارده به خبرنگار دیده بان ایران گفت: پس از درگذشت امام خمینی و روی کار آمدن دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی چون سیاست های سرمایه داری لیبرال تحت عنوان تعدیل اقتصادی پیاده شد، بودجه کشور بر اساس حمایت از ثروتمدان جامعه تنظیم می شود(همانند ارزان فروشی دلار به وارد کنندگان و یا عدم اخذ مالیات از قشر مرفه جامعه) و نه در جهت توسعه کشور و یا حمایت از مستضعفان جامعه. تقریبا بر همین اساس هرسال بودجه کشور از سوی دولت تنظیم و مجلس نیز آن را تصویب می نماید. 

 

رزاقی در پاسخ به این مسئله که چرا دربرنامه بودجه سال 97 مبلغ قابل توجهی را به برخی از ارگان ها همانند قرارگاه خاتم الانبیاء و آستان قدس رضوی که خود در واقع درآمدزا هستند، اختصاص داده اند، گفت: قرارگاه خاتم الانبیاء کارهای بسیار زیادی جهت رشد و نمو مردم و کشور انجام داده است درواقع با کمترین قیمت بهترین پروژه های عمرانی را ایجاد نموده اند و اگر دولت به این نوع مدیریت و سازمان ها توجه می نمود، امروزه کشورمان به یکی از کشورهای صنعتی دنیا تبدیل شده بود. 

 

وی در پایان افزود: آستان قدس رضوی تنها از طریق بودجه تخصیص داده دولت به خود، سر نمی کند بلکه این آستان خود به تنهایی از تمامی اماکن زیارتی کشور درآمد دارد. همچنین این آستان از طریق درآمد خود به انفاق به مصیبت زدگان و دیگران، تولید و اشتغال زایی، دفاع از فقرا و بیکاران اختصاص می دهد. و در نهایت می توان گفت که این 2 ارگان کارهای به سزا و مهمی را پس از انقلاب برای کشور رقم زده اند و حق آن ها این است تا از بودجه کافی جهت به ثمر رساندن کارهای خود استفاده کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر