کد خبر: 36814
A

11 هزار میلیارد تومان برای حل مشکل آب خوزستان اعتبار مورد نیاز است

استاندار خوزستان تاکید کرد: 11 هزار میلیارد تومان برای حل مشکل آب خوزستان اعتبار مورد نیاز است.

11 هزار میلیارد تومان برای حل مشکل آب خوزستان اعتبار مورد نیاز است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان روز چهارشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در خصوص مسایل پیش آمده در جلسه شورای اداری دولت و حاشیه دیدار نمایندگان مجلس با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره انتقال آب کارون به استان هایی مانند اصفهان افزود: رئیس جمهوری در اولین سفر خود به استان خوزستان این موضوع را تعیین تکلیف کرد براین اساس رئیس جمهوری عنوان کرد طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری باید اجرا شود یعنی برای آب خوزستان راه استفاده را تعیین و مشخص کرد.
وی افزود: آب، زمین و آفتاب مناسب در خوزستان وجود دارد از این رو شرایط مناسب برای توسعه کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.
شریعتی ادامه داد: با این شرایط و در سفر مقام معظم رهبری در سال 75 به خوزستان دستور لازم برای به ثمر نشاندن طرح 550 هزار هکتاری از سوی معظم له صادر شد و در سال 92 بنابر احیای اراضی گذاشته شد که در شرایط فعلی 250 هزار هکتار آن انجام شده و در فاز دوم باقی اراضی به بهره برداری و در دستور کار قرار خواهد گرفت.
استاندار خوزستان تصریح کرد: در سفر رئیس جمهوری به استان در حد انتقال آب شرب برای آب خوزستان تعیین تکلیف شد.
وی تصریح کرد: براین اساس در بحث آب شرب مشکل نداریم و آنچه بهره وری بیشتر برای کشور را به دنبال دارد، انجام می دهیم.
شریعتی تاکید کرد: رئیس جمهوری در حد انتقال آب شرب را اجازه داد و در خصوص انتقال بیش از آن برای کشاورزی مجوزی صادر نکرد.
استاندار خوزستان با اشاره به این که در سطح استان خوزستان یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین وجود دارد که مستعد کشاورزی است، افزود: اما متاسفانه این استان با مشکل کمبود آب کشاورزی روبه روست و با این حساب استان امکان انتقال آب کشاورزی را نخواهد داشت.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری پیرامون طرح این مساله از سوی آقای کلانتری معاون رئیس جمهوری گفت: به هر حال معاون رئیس جمهوری پیشنهادی داد و در مقابل آن نظرات کارشناسی ارایه می شود اما چارچوب کلی دولت آن است که رئیس جمهوری عنوان می کند.
شریعتی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص زمینه مفاهمه دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب در استان خوزستان نیز گفت: به طور کلی از این دو طیف چهره های سیاسی همواره به ارایه نظرات خود در این استان می پرداختند و ما نیز از این تریبون ها صیانت و دفاع کردیم و از این جهت از طرف استانداری مشکلی وجود ندارد.
استاندار خوزستان تصریح کرد: در زمان انتخابات نیز افراد زیادی در استان ما سخنرانی می کردند و از سوی دیگر ما در استان خوزستان خانه احزاب را تشکیل دادیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص این که با توجه به اقدامات مثبت صورت گرفته در استان خوزستان در جهت رشد و توسعه در این استان و این که چرا این استان تا به حال مغفول مانده است، گفت: استانداری در مدت پنج سال اخیر به رغم تنگناهایی چون هزینه های بالا، منافع پایین سعی کرد در حوزه زیرساخت ها اقدامات موثری انجام دهد.
شریعتی از جمله این اقدامات را طرح 550 هزار هکتاری مسکوت مانده از زمان دستور مقام معظم رهبری در سال 75 عنوان کرد و افزود: این که چه تضمینی برای پایداری این طرح ها وجود دارد احداث و عملیاتی کردن آنهاست ما اراضی بایر را احیا کردیم که کار پایداری است، زمین ها را زهکشی کردیم، شبکه های آب را مدرن کردیم و این کار اقدامی مردمی است که برکات آن برای کشور پایدار خواهد ماند و امنیت غذایی کشور را به دنبال خواهد داشت.
استاندار خوزستان افزود: این اقدام مهاجرت معکوس را نیز به دنبال داشت و براساس این طرح زمین های کشاورزی که در زمان جنگ از بین رفته و یا مملو از مین و خمپاره بود پاکسازی و مین روبی و زهکشی انجام شد و بخش اعظمی از این زمین ها زیر کشت رفته و بخش دیگر نیز به زودی زیر کشت می رود.
وی در خصوص عدم استخدام نیروهای مردمی در صنایع نفت و گاز خوزستان که اخیرا توسط امام جمعه این استان مطرح شده است نیز گفت: بحث استخدام وزارت نفت دو مقوله است یکی آن که آگهی شده و استخدام وزارت نفت است که اعتراض ائمه جمعه را به دنبال داشت و قبل آن بنده این موضوع را با وزیر نفت پیگیری و اعتراض و نگرانی که مردم استان داشتند، انتقال دادم.
شریعتی افزود: به اعتقاد ما هم باید ملاحظات ائمه جمعه و هم ملاحظات فرهنگی سیاسی در نظر گرفته شود که در این آگهی رعایت خدمات فنی و دانش شود.
استاندار خوزستان افزود: به عنوان استانی که عمده نفت دنیا از آنجا تامین می شود اصلاحاتی در این آگهی ایجاد شد اما ما خواستار اصلاحات بیشتر بودیم.
وی افزود: البته دسترسی به پروژه های نمک زدایی غرب کارون نیز ما مصر به استفاده از نیروهای بومی بودیم.
شریعتی در خصوص گلایه مندی مردم خوزستان از تامین آب شرب این استان نیز گفت: به اعتقاد من وظیفه دولت ها تامین امنیت، سلامت و آموزش است در استان خوزستان به دلیل این که برداشت آب از رودخانه های جاری و آب های سطحی است بعد توسعه کشاورزی کیفیت آب های سطحی دچار افول و مشکل شده است من مساله را شخصا با رئیس جمهوری در میان گذاشتم و از طریق وی پیگیری کردم.
وی افزود: براین اساس 11 هزار میلیارد تومان برای حل مشکل آب خوزستان اعتبار مورد نیاز است و رئیس جمهوری در سفری که در اسفند ماه گذشته داشت دستور حل آب خوزستان را صادر و در 15 فروردین برای پنج مشکل بزرگ خوزستان از جمله مساله آب ارایه طریق شد. براین اساس عملیات اجرایی شروع شده البته ما در طرح غدیر نیز کارهای نیمه فعالی داشتیم و این طرح اعتبارات زیادی می خواست که دولت منابع آن را تامین کرده و تا امروز 500 میلیارد تومان اعتبارات خزانه داشته است.
استاندار خوزستان در خصوص ابلاغ فاینانس به طرح های آبی در این استان نیز گفت: براین اساس مبلغ دو هزار و 230 میلیارد تومان برای کل کشور فاینانس ابلاغ شده که هزار و 280 میلیارد تومان آن سهم استان خوزستان است.
وی در خصوص اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان خوزستان گفت: این طرح در استان ما به خوبی اجرا شده است البته اخیرا دچار مشکلاتی در تامین منابع گشته که در حال رایزنی برای حل این مشکلات هستیم.
شریعتی در خصوص اقدامات انجام شده برای دفع کانون ریزگردها اظهار کرد: برای این منظور اخیرا 6 هزار و 100کانون ریزگرد را نهال کاری کرده ایم که به ثمر رسیده و این کار با همت جهاد نصر و جهاد سازندگی انجام شده است و در سال جاری نیز 30 هزار هکتار کانون دیگر را نهال کاری خواهیم کرد که این اقدام به همت سپاه و بسیج سازندگی انجام می شود.
استاندار خوزستان در خصوص بحث آب در استان خوزستان نیز گفت: متاسفانه پرت آب در خوزستان 40 درصد است که در مقایسه با متوسط آن در کشور که 25 درصد می باشد، میزان بالایی است.
وی دلیل این حجم از پرت آب در خوزستان را تحمل شرایط جنگ و قدیمی بودن شرایط صنایع لوله کشی در این استان دانست و افزود: استان خوزستان اولین استان به لحاظ لوله کشی آب بوده است.
شریعتی تصریح کرد: براین اساس و برای نوسازی صنایع لوله کشی و جلوگیری از پرت آب در خوزستان در سال جاری 300 میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته و در دو سال آینده نیز سالانه به همین میزان اختصاص داده خواهد شد.
استاندار خوزستان تصریح کرد: براساس این روند سالانه پنج درصد پرت آب در این استان کاهش خواهد یافت که خوزستان را به میزان متوسط پرت آب در کشور نزدیک خواهد کرد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر