کد خبر: 37033
A

مدیرعامل بانک مسکن: صندوق های زمین و ساختمان ریسک حوزه ساخت را کاهش دادند

مدیرعامل بانک مسکن گفت: با آغاز فعالیت صندوق های زمین و ساختمان در حوزه ساختمان، ریسک مشارکت در ساخت واحدهای مسکونی کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، «محمدهاشم بت شکن» روز شنبه در آیین بهره برداری از نخستین مجتمع مسکونی صندوق زمین و ساختمان (پروژه نسیم) افزود: مشارکت بین مردم برای ساخت و ساز همواره دارای ریسک های زیادی است، اما با تشکیل صندوق زمین و ساختمان و بیشتر شدن اعتماد بین مالک و نهاد توسعه گر، اطمینان به مشارکت در این بخش بسیار بیشتر شده است.
وی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه بر احیای بافت های فرسوده شهری تاکید شده است و از این رو صندوق های زمین و ساختمان به عنوان نهاد توسعه گر می توانند در هر منطقه و شهر با تامین منابع مالی در نوسازی بافت های فرسوده شهری مشارکت کنند.
مدیرعامل بانک مسکن با یادآوری اینکه ایران تجربه خوبی در زمینه مشارکت عمومی در نوسازی بافت فرسوده ندارد، از پروژه مشهد به عنوان یکی از پروژه های ناموفق در این بخش نام برد و گفت: پروژه نوسازی بافت فرسوده مشهد یکی از نمونه‌های ناموفق به کارگیری اعتماد عمومی بدون نظارت بود.
بت شکن به استفاده از ظرفیت های صندوق های زمین و مسکن برای سرمایه گذاری در پروژه های مسکن اشاره کرد و گفت: در پروژه نسیم سرمایه گذاری در بخش مسکن منابع مالی به صورت درستی اختصاص و با تضمین کیفیت ساخت و سازها در این مجتمع مسکونی، برای نخستین بار در کشور اطمینان خاطر بیشتری برای خریداران ایجاد شد.
مدیرعامل بانک مسکن توضیح داد: در این روش نهاد توسعه گر با مالکان زمین برای سرمایه گذاری اقدام می کند که این یکی از مناسبت ترین روش در حوزه احیای بافت های فرسوده شهری است و با توسعه این صندوق ها شاهد تحولات مثبتی در این این حوزه خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت گروه مالی بانک مسکن نیز در این آیین گفت: با این روش تامین مالی هم اکنون ساخت و تکمیل یک هزار واحد مسکونی در کشور در دست اقدام قرار گرفته و اگر این صندوق های زمین و مسکن توسعه یابند، در افق 1400 خورشیدی، دهها هزار واحد مسکونی در دست ساخت قرار می گیرد.
مصطفی ازگلی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه تشکیل هر صندوق جدید منوط به اخذ مجوز از بانک مرکزی شده است و اگر عملیاتی شود، توسعه صندوق ها به عنوان نهاد توسعه گر با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت گروه مالی بانک مسکن بیان کرد: رشد قیت مسکن از سال 93 که این پروژه آغاز شد، معادل صفر بود ولی در سال 94 به 4 درصد افزایش یافت و در سال گذشته به 9.6 درصد رسید در حالی که بازدهی سرمایه این صندوق بین 11 تا 14 درصد بوده است.
وی با اشاره به ضرورت نوسازی بافت‌های فرسوده شهری تاکید کرد: در صورتی که شهرداری‌ها نسبت به آزاد کردن برخی از پلاک ها در بافت های فرسوده اقدام کنند، بهترین روش نوسازی بافت های فرسوده شهری استفاده از منابع مالی صندوق های زمین و ساختمان است و این مدل مناسبی برای جمع‌آوری سرمایه‌های بخش خصوصی و هدایت آنها به سمت ساخت و سازها در بافت‌های فرسوده است.
به گزارش ایرنا، صبح امروز (شنبه) با حضور عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی و مسئولان این وزارتخانه و نیزمدیران بانک مسکن و گروه مالی این بانک و مدیران بازار سرمایه، مجتمع 80 واحدی نسیم در غرب تهران در 15 طبقه که با استفاده از منابع مالی صندوق زمین و ساختمان تکمیل شده به بهره برداری رسید.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر