کد خبر: 37240
A

توسعه اقتصادی، راهکار اساسی برای ترویج صلح و پیشگیری از جنگ در غرب آسیا است

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اهمیت توسعه اقتصادی منطقه غرب آسیا گفت: توجه به اقتصاد و بسترهای توسعه این منطقه به عنوان راهکارهای اساسی در راستای ترویج و تثبیت صلح و پیشگیری از وقوع تعارض و جنگ است.

توسعه اقتصادی، راهکار اساسی برای ترویج صلح و پیشگیری از جنگ در غرب آسیا است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، مجیدرضا مومنی روز دوشنبه در همایش «توسعه اقتصادی و امنیت منطقه ای در غرب آسیا» در محل دانشگاه علامه طباطبایی افزود: باید از رهگذر پیوند اقتصاد و مقوله های امنیتی به این منطقه بنگریم و ارتباط توسعه، اقتصاد و امنیت را مورد بررسی قرار دهیم.
وی ادامه داد: یکی از مفاهیم اساسی که در تحولات منطقه غرب آسیا مغفول مانده، توسعه اقتصادی است و این درحالیست که نباید از اهمیت اقتصاد و بسترهای توسعه غافل بود.
عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه از دیرباز منطقه غرب آسیا تحولات و پویش های امنیتی فراوانی را تجربه کرده است، گفت: همچنان این منطقه در کانون تحولات امنیتی قرار دارد و امنیت منطقه ای این محدوده تابع عوامل متعددی است.
وی تجربه توسعه به ویژه توسعه اقتصادی در منطقه غرب آسیا را با سایر نقاط دنیا متفاوت دانست و گفت: بررسی منطقه غرب آسیا از سطح تحلیلی ساختاری و کلان تا سطح تحلیلی خرد و ملی از موضوعات سیاسی و فرهنگی گرفته تا موضوعات امنیتی و نظامی و البته موضوع مهم اقتصاد دارای اهمیت است.
مومنی درباره تحولات بین المللی گفت: نظام بین الملل در ٣٠ سال پس از پایان جنگ سرد و ظهور جهانی شدن دستخوش تغییرات بسیاری شده که بسیاری از معادلات و تحولات در سطح بین المللی را تحت تاثیر قرار داده که از جمله این تحولات، توجه به امر توسعه است.
وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر شاهد افزایش روز افزون روندهای تجاری و اقتصادی در سطوح بین المللی و همچنین منطقه ای هستیم و شاهد مثال این ادعا، رشد بی سابقه مناطق آزاد تجاری است که مورد اهتمام ویژه بسیاری از دولتمردان در کشورهای مختلف است و موجب رشد کمی و کیفی کنشگران در عرصه های اقتصاد، تجارت و فرهنگ می شود.
مومنی تصریح کرد: منطقه غرب آسیا همواره زیر سایه سنگین نظم و ترتیبات امنیتی به سر می برد و می توان اذعان کرد که در قرن ٢١ منطقه ای به جز غرب آسیا نمی توان یافت که نظم و ترتیبات خود را اینگونه با شدت و سرعت دستخوش تحول می یابد.
دبیر علمی این همایش، این نشست را اهتمامی در جهت کمک به قشر اجرایی و دانشگاهی در راستای پیوند میان اقتصاد و امنیت منطقه ای دانست و افزود: ابعاد توسعه و مختصات آن، رویکردهای راهبردی و نظری، بازیگران و روندها، بایسته ها و چشم انداز توسعه اقتصادی در این همایش مورد بررسی قرار می گیرد و تاثیر آن بر امنیت منطقه ای موردتحلیل و واکاوی واقع خواهد شد.
مومنی اظهار کرد: دبیرخانه همایش ٧٠ چکیده مقاله دریافت کرد که پس از داوری اولیه ٤٣ چکیده در مجموعه مقالات به چاپ رسید.
به گزارش ایرنا، همایش «توسعه اقتصادی و امنیت منطقه ای در غرب آسیا» صبح امروز (دوشنبه) با حضور جمعی از صاحب نظران، استادان و دانشجویان حوزه سیاسی و اقتصادی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر