کد خبر: 37746
A

اردکانیان: در قبال مساله آب دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در این دوره ظرفیت شورای عالی آب‌ را در سطح نهاد عالی هماهنگ‌کننده برای فائق آمدن بر مساله عدم هماهنگی میان ذینفعان به‌کار خواهیم گرفت، گفت: مساله آب به جایی رسیده است که دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم.

اردکانیان: در قبال مساله آب دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، «رضا اردکانیان» روز شنبه در پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت در مرکز همایش های رازی تهران، افزود: نبود فرصت آزمون و خطا در بخش آب به این بدان معنا نیست که شناخت‌ ما در این زمینه کامل شده‌ است و هر کاری انجام دهیم درست خواهد بود؛ بلکه به این معناست که هر اقدام خطایی که انجام دهیم وضعیت را بدتر می کند.
وزیر نیرو بیان کرد: برخلاف آن‌ها که تصور می‌کنند راهکارها را یافته‌اند و نقشه راه روی میزشان است و فقط به پول و سایر منابع نیاز دارند یا آن‌ها که تصور می‌کنند روش‌های صورت بندی‌شده‌ غیرسازه‌ای، اجتماعی، اقتصادی و سازگار با محیط ‌زیست روی میز است و فقط تغییر رویکرد برای اجرایی کردن راهکارهای خود نیاز دارند، ماهیت مسأله آب از نظر تنوع جغرافیایی، دیدگاه‌های متعارض ذینفعان، تأثیر شرایط بیرونی (نظیر تغییر اقلیم) و سایر عوامل به گونه‌ای است که هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند راهکارهای مشخص و مطمئن روی میز است.
** مسأله آب هیچگاه به‌طور کامل حل نمی‌شود
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه مسأله آب هیچگاه به‌طور کامل حل نمی‌شود، اظهار کرد: ما ایرانیان و سایر مردم جهان همواره مسأله کمیت و کیفیت آب را خواهیم داشت و راهکارها نیز فقط برای زمانی مشخص و بسته به منابعی که در اختیار داریم، مسأله را رفع می‌کنند. راهکارها نیز کم و بیش بسته به زمان و مکان، خوب یا بد هستند. همه ابزارها در جایی از دنیا به‌کار رفته و نتایج خوب یا بدی داشته‌اند، بنابراین درستی یا غلطی آن‌ها مطرح نیست، بلکه نسبت آن‌ها با شرایط ما، مسأله است.
وی در تکمیل این بخش از سخنان خود، گفت: هر کدام از این راهکارها را نیز که به‌کار ببریم با موجی از پیامدها مواجه خواهیم شد که بخش زیادی از آن‌ها پیامدهای اجتماعی است که اجماع ایجاد کردن میان عاملان آن‌ها بسیار دشوار است. هر کدام از عاملان به‌واسطه ادراک ذهنی، شناخت‌ها و منافع بخش خود به نحوی با راهکارها تعارض پیدا می‌کنند.
وی یاد آوور شد: راهکارهایی که به‌کار می‌بندیم در ترکیبی از اجماع اجتماعی نسبی و رعایت ملاحظات محیط‌زیستی، سطح فناوری در دسترس، منابع قابل تخصیص و ارزش‌هایی که برای خود و آینده در نظر می‌گیریم، خوب یا بد قضاوت می‌شوند.
** منابع حیاتی محیط‌ زیستی را باید همبسته تلقی کرد
وزیر نیرو گفت: گزاره‌های اصلی گفتمانی که برنامه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی بر آن‌ها بنا شده در ابتدای برنامه آمده است. هفت گزاره ابتدایی برنامه نشان می‌دهند که منابع حیاتی محیط ‌زیستی را باید همبسته تلقی کرد؛ مدیریت منابع حیاتی را امری توأمان فنی، بوروکراتیک، اجتماعی، اقتصادی و محیط ‌زیستی دانست؛ باید به دنبال ایجاد اجماع سیاسی بود؛ امیدواری را باید حفظ کرد و با همین امید و عملکردهای درست، سرمایه اجتماعی را تقویت کرد و در ارزیابی عملکردهای گذشته منصف و منتقد بود. موفقیت یا ناکامی ما در مدیریت منابع آب بر اساس چنین رویکردی، شاخص کیفیت حکمرانی ماست.
اردکانیان خاطرنشان کرد: ما برای مدیریت ابرچالش‌ها از جمله مدیریت منابع آب به ابتکارهای مدیریتی، سرمایه‌گذاری، بازساختاردهی و تغییر جهت‌گیری نظام بودجه‌ریزی، تربیت و گزینش نیروی انسانی، تغییر نوع ارتباطات عمومی و سیاست‌گذاری سازگار با سه سازوکار برشمرده‌ شده نیازمندیم. بدیهی است تولید دانش در امور فنی، فناوری و سخت‌افزاری باید ادامه یابد، اما اولویت دادن به سازوکارهای مذکور اهمیت دارد.

** تولید سند آمایش آب‌محور با مشارکت تمامی ذینفعان
وزیر نیرو از عملیاتی شدن تدوین گزارش ملی آب برای اجماع‌سازی اجتماعی و سیاسی درباره مسأله آب سخن به میان آورد و گفت: ما نگاه آب ‌محور به آمایش سرزمین را عرصه‌ای برای گفت‌وگوی فراگیر میان ذینفعان می‌دانیم. تولید اسناد آمایش آب‌محور با مشارکت تمامی ذینفعان، راهکاری برای شکل دادن به ائتلاف فراگیر برای حل مسأله آب هست.
اردکانیان اضافه کرد: در این دوره ما ایده «دهه همکاری ملی برای آب» را نیز به عنوان چارچوب انسجام‌بخش و مولد انرژی اجتماعی و سیاسی برای ارتقای هماهنگی در عرصه مدیریت منابع آب، بسط داده و به صورت منسجم ارائه خواهیم کرد.
وی عنوان کرد: ما در همین چارچوب، گفت‌وگو و تعامل با جامعه را در ابعاد مختلف آغاز خواهیم کرد. ساختاردهی مجدد به ایده‌ها و سازمان‌هایی که چندین دهه با این راهبردها قرابت زیادی نداشته‌اند، زمان‌بر است اما هیچ گریزی از در پیش گرفتن چنین رویکردی نیست.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر