کد خبر: 37791
A

قاضی‌زاده هاشمی: در ۱۹ سال، ۶۰۹ هزار میلیارد تومان بنزین دود کرده‌ایم

یک عضو هیات رییسه مجلس شوری اسلامی گفت که در عرض ۱۹ سال بیش از ۶۰۹ هزار میلیارد تومان بنزین در کشور دود شده که هم باعث از بین رفتن سرمایه‌ها و هم ایجاد آلودگی هوا شده است.

قاضی‌زاده هاشمی: در ۱۹ سال، ۶۰۹ هزار میلیارد تومان بنزین دود کرده‌ایم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس، گفت: در عرض ۱۹ سال بیش از ۶۰۹ هزار میلیارد تومان بنزین دود کرده‌ایم اما اگر صنعت خودروسازی در این سال‌ها به سمت فناوری‌های آینده رفته بود و شهرهای ما به کمک دانشگاهیان هوشمند شده بودند نه این حجم از سرمایه دود می شد و نه گرفتار آلودگی هوا بودیم.

وی افزود: تجربه دولت در مساله برجام نشان داد همراهی با مدیریت با تجربه و کارآزموده ولایت امر یک ضرورت است و بازی برد ـ برد با دشمن امکان‌پذیر نیست. دولت باید بازی برد ـ برد را با کشاورزان، صنعت‌گران، کارآفرینان و تجار ایرانی دنبال کند، بازی که در آن سرمایه‌دار، صنعتگر و نیروی کار ایرانی با عقد اخوت در هم تنیده شده‌اند و با خودباوری در جهت پیشرفت قدم برمی‌دارند.  

این نماینده مجلس ادامه داد: لیبرالیسم ما را به ناکجاآباد فقر و شکاف طبقاتی و بی‌هویتی خواهد برد. ما می‌توانیم با اتکا به استعداد و توانایی و خودکفایی در مسیر پیشرفت، مقاوم‌سازی اقتصادی و توانمندسازی اجتماعی گام برداریم. باید دیپلماسی اقتصادی را برای وارد کردن فناوری آینده به ایران و فتح بازار برای تولید داخلی فعال کنیم. متاسفانه ما به جای واردات تکنولوژی یا محصولات را وارد کردیم یا تکنولوژی‌های قدیمی را.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: امروز دوره طلایی جمعیت ایران است. اگر از این فرصت برای ایجاد ثروت و ارزش افزوده استفاده نکنیم فردا با جامعه کهنسال بدون تامین اجتماعی روبرو خواهیم شد بنابراین باید در سیاست‌های جمعیتی و تابعیتی بازنگری شود.

وی ادامه داد: روندی که در پیش گرفته‌ایم ما را به سوی ورشکستگی زیست محیطی، آلودگی هوا، خشکسالی، ورشکستگی سیستم بانکی و تامین اجتماعی پیش خواهد برد. در حوزه اقتصادی وابستگی ما به درآمدهای نفتی سبب شده منابع انسانی ما با چالش‌های فنی و مدیریتی روبرو نشود و قدرت خلاقیت و کارآفرینی آن رشد نکند. همچنین به علت عدم رشدیافتگی مدیران دولتی به جای تبدیل بودجه‌های نفتی به ارزش افزوده و ثروت، این بودجه‌ها را به رزومه‌سازی برای ارتقای خود تبدیل کرده‌اند.

این عضو هیات رییسه مجلس با بیان اینکه دوران اتکا به درآمدهای نفتی تمام شده، خاطرنشان کرد: نفت دیگر برای آینده قابل اتکا نیست. تصمیم به فروش سهام شرکت‌های نفتی توسط عربستان و نروژ و انتقال سرمایه و فناوری‌های نو هم به علت همین پیش‌نگری کاهش فروش نفت است لذا باید با ایجاد ثبات اقتصادی، سرمایه‌داران را به سرمایه‌گذاری تبدیل کنیم که راهی جز سرمایه‌گذاری در تولید برای افزایش سرمایه‌اش نیست.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم اکوسیستم اقتصادی طراحی کنیم که پیشرفت و توسعه پیدا کند. سازوکارهای اجتماعی و اقتصادی ما مخرب است به طوریکه سود نهادها و افراد علیه منافع اجتماعی است. شرایط باید به نحوی بهبود یابد که رشد هر نهاد و فرد در گرو رشد جامعه، ایجاد ارزش افزوده و حرکت به سمت فناوری‌های نو باشد. ما باید بتوانیم بر اساس فرصت‌های ژئوپلتیک ثروت‌آفرینی کنیم و بر اساس فرهنگ خانواده محور خود سازوکار ایجاد فرهنگ کار گروهی و هم‌افزایی را ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنی راهکاری نو برای تولید ثروت مستقل از پول نفت است، گفت: در اقتصاد مقاومتی آموزش و پرورش باید انسان را برای زندگی اجتماعی تربیت کند که استعدادش شکوفا شود، نه برای تست زدن در کنکور و دانشجوی ما باید برای بازار کار طراحی شود نه رقابت و مدرک‌گرایی و بازار کار باید برای کارآفرینان، مهندسان و متخصصان واقعی به پیش برود.

این عضو هیات رییسه مجلس تاکید کرد: در عصر فناوری اطلاعات، سرعت تغییرات صدها برابر گذشته است و جامعه ما غافل است. اگر در جهت فناوری‌های آینده مثل خودروهای الکتریکی، انرژی خورشیدی، هوش مصنوعی و ساختارهای نامتمرکز و شهرهای هوشمند قدم برنداریم مشکلات‌مان هر روز بیشتر خواهد شد. وزارت علوم به معنای ایجاد فناوری نو بر اساس علم و دانش در جهت رشد و توسعه جامعه ایران است که با بودجه نفتی ضرورت فناوری‌ها را احساس نکردیم و نفت را تبدیل به مقاله و تحقیقات غیرهدفمند کردیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه سیاست‌های غلط اعطای تابعیت باعث مهاجرت بخشی از جوانان مستعد به کشورهای غربی شده، گفت: ما باید با پیر شدن جامعه ایران برای جذب نخبگان فنی و اقتصادی جهان اسلام برنامه داشته باشیم و مشهد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای مذهبی جهان اسلام می‌تواند مرکزی برای جذب طبقه مستعد، هنرمند و باهوش جهان اسلام باشد که متاسفانه با تنگ‌نظری در حال از دست دادن این منبع قدرت و پیشرفت هستیم. مشهد می‌تواند به شهری هوشمند و تجارت‌محور تبدیل شود لذا باید با هوشمندسازی در حوزه اقتصاد شهری، روان‌سازی فضای کسب و کار و تسهیل تابعیت شرایط جذب نخبگان جهان اسلام در مشهد را فراهم کنیم.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر