کد خبر: 37999
A

نقشه راه چشم انداز بیست ساله دوم بتن به دستگاه ها ارایه شد

رییس مرکز تحقیقات بتن (متب) از تدوین نقشه راه دوره دوم چشم انداز توسعه پایدار «بتن، صنعت بتن و ساخت و سازهای بتنی ایمن» و ارایه راهکارهای اجرایی آن به دستگاه های مرتبط خبر داد.

نقشه راه چشم انداز بیست ساله دوم بتن به دستگاه ها ارایه شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، «مصطفی احمدوند» امروز (دوشنبه) در حاشیه بیستمین همایش بتن و زلزله افزود: کاربردهای علمی و راهکارهای اجرای این نقشه راه به دستگاه های اجرایی مانند وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، نیرو، سازمان ملی استاندارد سازمان نظام مهندسی و بنیاد مسکن ارایه شده است.
به گفته وی، شورای توسعه استراتژیک بتن ایران متشکل از بخش دولتی، خصوصی و انجمن‌های مرتبط با این حوزه جلسات متعددی را برای تدوین چشم‌انداز این صنعت برگزار کردند تا بتوانند نقشه راه دوره دوم چشم‌انداز 20 ساله توسعه پایدار بتن، صنعت بتن، و ساخت و ساز بتنی ایمن را تهیه کنند.
احمدوند ابراز امیدواری کرد با اجرای این نقشه راه در 20 سال آینده، شاهد ساخت و سازهای مقاوم بتنی در برابر زلزله باشیم.
رییس مرکز تحقیقات بتن گفت: در 20 سال گذشته برای ارتقای کیفیت بتن ایران 27 استاندارد ملی تدوین و به دستگاه های اجرایی مورد نظر ارسال شده است.
به گفته وی، با وجود قوانین و مقررات و استانداردهای ملی تاکنون نظارت بر ساخت و سازها در کشور آنچنان ثمری نداشته و فقدان سیستم منظم بازرسی و ارزیابی اندک ساخت و سازها توسط دستگاه های نظارتی، باعث ناتوانی در ارتقای کیفیت ساخت و سازها در کشور شده است.

** 18 درصد ساختمان های تهران بتنی است
احمدوند اعلام کرد: سازه های بتنی در برابر زلزله مقاومت بیشتری دارند اما در تهران فقط 18 درصد ساختمان ها بتنی ساخته شده و بسیاری از برج های ساختمانی ترکیبی از بتن و فولاد است.
وی بیان کرد: دوره ساخت بناهای بتنی و هزینه ساخت آن کمتر از ساختمان‌ها با سازه های فولادی است؛ در حالی که مقاومت ساختمان های بتنی بسیار بیشتر از سازه های فولادی برآورد می شود.
به گفته وی، در صورتی که تولید بتن کیفی در کشور در دستور کار قرار گیرد و استانداردهای آن را رعایت کنیم، مقاومت سازه های بتنی در برابر زلزله بیش از پیش تقویت می شود.
احمدوند با بیان این که اکنون بیش از گذشته ضرورت اصلاح روش های ساخت وسازها احساس می شود، یادآورشد: پیاده سازی واقعی استاندارد ملی اجباری مدون برای ارتقای کیفی ساخت و سازهای بتنی با دوام، مقاومت ساختمان ها را در برابر زلزله ارتقا می دهد و هرچه در این زمینه گام برداریم به نفع منافع ملی ما خواهد بود.

** افزایش مقاومت بتن ایران در سال 1397 به 35 مگاپاسکال و در سال 1404 به 50 مگاپاسکال
رییس انجمن موسسه بین المللی بتن امریکا- شاخه ایران نیز در این همایش گفت: در 20 همایش برگزار شده تاکنون، بیش از هشت هزار تکنسین برجسته در کشور تربیت شده است و وجود این نیروی انسانی ماهر در حوزه ساخت وساز و بویژه در زمینه تولید بتن کیفیت ها را ارتقا می دهد.
«جواد برنجیان» افزود: زلزله یک بلایای طبیعی است اما با ارائه راهکارهای مناسب می توانیم با این پدیده به سهولت مقابله کنیم و در این زمینه الگو برداری و استفاده از تجارب کشورهای مختلف جهان برای ما ضرورت دارد.
برنجیان ادامه داد: مشکلات ساخت وساز و ضعف سازه ها در تهران سبب شده است اگر زلزله ای در تهران رخ دهد شاهد یک فاجعه باشیم؛ در حالی که در ژاپن و برخی کشورهای جهان برای مقابله با این پدیده برنامه ریزی مناسبی انجام شده است.
وی یادآوری کرد: پیش از این یکی از مقاوم‌ترین بتن را که در ایران تولید شد به دنیا معرفی کردیم اما تاکنون کسی به این دستاورد بزرگ کارشناسان ایرانی توجه نکرده است؛ در حالی که طبق برنامه وزارت راه و شهرسازی به دنبال ارتقای مقاومت بتن ایران به 50 مگاپاسکال هستیم.
برنجیان درباره چشم انداز افزایش کیفیت و مقاومت بتن گفت: مقرر شده است مقاومت بتن ایران در سال 1397 به 35 مگاپاسکال و در سال 1404 به 50 مگاپاسکال افزایش یابد اما تاکنون در این زمینه آنچنان توفیقی نداشته ایم.
به گزارش ایرنا، بیستمین همایش سالیانه بتن و زلزله چهارم و پنجم دی ماه در مرکز همایش های باشگاه شماره یک شرکت نفت برگزار می شود.
در این همایش راهکارهای ارتقای کیفیت بتن و پیشرفت های آن در دنیا بررسی می شود تا با ساخت وساز امن و مقاوم خسارت به ساختمان ها و مردم در زمان وقوع زلزله و دیگر پدیده های طبیعی کاهش یابد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر