کد خبر: 38008
A

لزوم ثبت بلک بری، گوگل و موتورولا از 8 دی

نشان های تجاری (برند) گوگل، بلک بری و موتورولا از ساعت 24 جمعه این هفته مشمول طرح ثبت گوشی تلفن همراه (رجیستری) می شود.

لزوم ثبت بلک بری، گوگل و موتورولا از 8 دی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ساماندهی بازار گوشی تلفن همراه با اجرایی شدن 'طرح ملی ثبت گوشی در شبکه یا احراز اصالت تلفن همراه' معروف به رجیستری به 11 سال پیش برمی گردد.
برای نخستین بار این طرح سال 1383 مطرح و اجرای آن 2سال به طول انجامید اما نتوانست موفقیت لازم را کسب کند.
پس از گذشت 10 سال، نخستین مرحله این طرح بیست و هشتم مهر امسال و با پایش آخرین شناسه‌های ترکیبی از گوشی و سیمکارت در شبکه های اپراتور موبایل آغاز شد.
بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، اگر می خواهید بدانید گوشی شما به صورت قاچاق وارد کشور شده است یا قانونی، باید سه گام زیر را پیگیری کنید:
* گام نخست: #06#* را شماره گیری کنید تا کد 15 رقمی گوشی تلفن همراه مخصوص خود (IMEI) را دریافت کنید.
*گام دوم: شماره پانزده رقمی بین المللی گوشی (آی.ام.یی.آی-IMEI) را به سامانه پیامکی 30008887 ارسال یا آن را در لینک زیر وارد کنید: https://epl.irica.ir/ImeiInfoView?0
* گام سوم: پیامی درباره وضع ثبت شناسه استعلام شده از پنجره واحد تجاری گمرک برای فرد ارسال می‌شود که کد شناسه گوشی شما در گمرک ثبت شده است یا خیر.
در صورتی که این شماره ثبت نشده باشد گوشی شما به صورت قاچاق وارد کشور شده است.
رییس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی پنجم آذرماه اعلام کرد: قاچاقچیان گوشی های تلفن همراه سالیانه بیش از 20 هزار میلیارد ریال از واردات غیرقانونی خود سود می برند.
«سیدمحمود سفار» به ورود بیش از 95 درصد گوشی های تلفن همراه کشور از طریق قاچاق اشاره کرد و ادامه داد: زمان طولانی ترخیص واردات قانونی و همچنین پرداخت هزینه ای بالغ بر 10میلیون ریال برای واردات، سبب شده است گرایش به سمت قاچاق بیشتر باشد.
بازار ایران سالیانه به 12 میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه نیاز دارد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر