کد خبر: 38113
A

تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در پیچ سازمان برنامه

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: دیروز معاون اول رییس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی در جلسه شورای اقتصاد به طور مکرر بر اعلام هرچه زودتر نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی توسط سازمان برنامه و بودجه تاکید داشتند.

تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در پیچ سازمان برنامه
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، «عبدالمهدی بخشنده» امروز (سه شنبه) در نشست خبری در پاسخ به ایرنا افزود: برای تعیین تکلیف و افزایش انگیزه کشاورزان نرخ خرید تضمینی گندم و سایر محصولات همچون دانه های روغنی باید در نیمه شهریورماه هر سال اعلام شود اما تاکنون این نرخ توسط شورای اقتصاد تعیین نشده است.
وی درباره نگرانی کشاورزان از شیوه اجرای خرید تضمینی در سال 1397 گفت: پیشنهاد ما به سازمان برنامه و بودجه این است که ساز و کار برای سال آینده همانند امسال اجرا شود و در شیوه خرید تغییری ندهیم.
وی تصریح کرد: با توجه به کاهش بارندگی های امسال و شرایط بد آب و هوایی برای کشت گندم دیم، در سال آینده حدود 10 میلیون تن خرید تضمینی گندم پیش بینی می شود که با توجه به استمرار خودکفایی به واردات این محصول نیازی نخواهیم داشت.
به گفته وی، نرخ خرید تضمینی گندم متناسب با نرخ تورم (براساس شاخص های بانک مرکزی) و هزینه های تولیدکنندگان محاسبه می شود که پیشنهاد دولت افزایش هشت تا 9 درصدی نسبت به قیمت امسال است.
به گزارش ایرنا، از آغاز فصل خرید تضمینی گندم تاکنون نزدیک 9 میلیون تن گندم به ارزش بیش از 114 هزار میلیارد ریال از گندمکاران سراسر کشور خریداری شده است و با توجه به ذخایر پارسال همچنان خودکفایی در تولید این محصول استمرار دارد.
براساس مصوبه شورای اقتصاد در سال زراعی 1395 - 1396 هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید 2 درصد به مبلغ 13 هزار ریال (1300 تومان) و گندم دوروم 13 هزار و 300ریال (1330 تومان) خریداری می شد.
در سال زراعی 1394 - 1395 قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم 13هزار و 68 ریال بود.
طبق آمارها پارسال 14 میلیون و 590 هزارتن گندم تولید شد که دولت 11 میلیون و 525 هزار تن را به ارزش بیش از 145 هزار میلیارد ریال خرید.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر