کد خبر: 38713
A
تجمع‌های اعتراضی، واکنش بازارهای مالی و سرمایه را به دنبال داشت

شوک به بازار

بورس تهران یک‌هزار و ٦٤٩ واحد ریخت نرخ دلار تا ٤‌هزار و ٣٠٠ تومان رکورد زد سکه تمام بهارآزادی ٢٥‌هزار تومان افزایش قیمت داشت

شوک به بازار

 دیده بان ایران: اعتراض شهروندان ایرانی رکوردهای تازه‌ای در بازار دلار و سکه و بورس به جای گذاشت. قیمت هر دلار آمریکایی تا ٤‌هزار و ٣٠٠ بالا رفت و با نزدیک‌شدن به زمان تعطیلی بازار این رقم کمی فروکش کرد و به ٤‌هزار و ٢٩٠ رسید. در بازار طلا هم هر سکه طرح قدیم با ٢٥‌هزار تومان افزایش قیمت به یک‌میلیون و ٤٢١‌هزار تومان رسید. در تالار حافظ هم تداوم تجمع اعتراضی ریزش شدید شاخص‌ها را به دنبال داشت. به‌طوری که شاخص بورس یک‌هزار و ٦٤٩ واحد سقوط کرد. این ریزش شدید شاخص بورس در‌ سال ٩٦ بی‌سابقه بوده است. پیش از این حادثه، تیراندازی به مجلس باعث ریزش ٥٣٥ واحدی بورس در یک روز شده بود.

دلار تا مرز ٤‌هزار و ٣٠٠ تومان رسید

تجمع‌های اعتراضی واکنش بازارهای ایران را به دنبال داشت. در شرایطی که قیمت ارز در سایت‌های رسمی مانند پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه طلا و جواهر کشور تغییرات قیمت را به کندی و با تخفیف ثبت می‌کرد، مشاهده میدانی از بازار تهران گویای وضع دیگری بود. در پایگاه‌های رسمی اتحادیه طلا و جواهر کشور قیمت دلار در بازار تهران همچنان در کانال ٤‌هزار و ١٠٠ درجا زد. این در شرایطی است که نرخ‌ها در سبزه‌میدان و فردوسی تا ٤‌هزار و ٣٠٠ رفت و برگشت. نرخ هر قطعه اسکناس آمریکایی در بازار تهران درحوالی ظهر به ٤‌هزار و ٣٠٠ رسید که با گذشت زمان و نزدیکی به تعطیلی بازار قیمت‌ها اندکی تعدیل شده و به کانال ٤‌هزار و ٢٩٠ رضایت داد. این موضوع درحالی رخ داد که نرخ ارز مبادله‌ای در دو روز گذشته ثابت ماند و تغییر چندانی نکرد. براین اساس، همزمان با تعطیلی در بازارهای جهانی قیمت ارز در مرکز مبادلات ارزی نیز ثابت مانده است. بر این اساس، دلار مبادله‌ای ٣‌هزار و ٦٠٤ تومان فروش می‌رود. در زمانی که دلار مبادله‌ای تحت شرایط موجود تغییر قیمتی نداشته، در بازار آزاد قیمت نوسان داشته و رو به رشد بوده است. دلار از ٤‌هزار و ٢١٠ تومان در روز شنبه تا پایان روز یکشنبه به ٤‌هزار و  ٢٩٠ تومان رسید.

بانک مرکزی در سایر نرخ‌گذاری‌های خود برای پوند ٤‌هزار و ٨٦٩ تومان و یورو ٤‌هزار و ٣٢٧ تومان قیمت اعلام کرده است.

سکه طرح قدیم ۲۵‌هزار تومان گران شد

نوسان قیمت دلار بازار طلا و سکه را هم هیجانی کرد. در بازار آزاد تهران، قیمت انواع سکه با افزایش‌ هزار تا ۲۵‌هزار تومانی مواجه شد و هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح قدیم با ۲۵‌هزار تومان افزایش به یک‌میلیون و ۴۲۱‌هزار و ۹۳ تومان معامله شد.

درجریان معاملات دیروز و مشاهدات میدانی بازار آزاد تهران، قیمت انواع سکه با افزایش ‌هزار تا ۲۵‌هزار تومانی مواجه شد. به این معنا که هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح قدیم با ۲۵‌هزار تومان افزایش، طرح جدید با ۶۵۰۰ تومان افزایش، نیم‌سکه ۶هزار تومان افزایش، ربع سکه ۵۰۰٠ تومان افزایش و سکه یک‌گرمی با ۱۰۰۰ تومان افزایش مواجه شد.

هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح قدیم یک‌میلیون و ۴۲۱‌هزار و ۹۳ تومان، طرح جدید یک‌میلیون و ۴۴۶‌هزار و ۱۱۲ تومان، نیم‌سکه ۷۰۸‌هزار و ۵۴۵ تومان، ربع سکه ۴۲۱‌هزار و ۳۲۴ تومان و سکه یک‌گرمی ۲۷۴‌هزار و ۲۱۰ تومان است.

درعین ‌حال هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۳۰۳دلار و ۸۴ سنت و هر گرم طلای ۱۸عیار ۱۳۴‌هزار و ۷۳۵ تومان است.

سقوط شاخص بورس به ۹۵‌هزار واحد

تجمع‌های اعتراضی تالار حافظ را به رکورد تازه‌ای در‌ سال ٩٦ رساند. بر این اساس، شاخص بورس را در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه با ریزش یک‌هزار و ٦٤٩ واحدی مواجه کرد و به ارتفاع ۹۵‌هزار واحد رساند.

در جریان دادوستدهای دیروز سرمایه تعداد ١٩٠١میلیون سهم و حق ‌تقدم به ‌ارزش ٤٧٢میلیارد تومان در ١٢٦هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ١٦٤٩ واحدی در ارتفاع ٩٥هزار و ٥٦١ واحد قرار گرفت.

بیشترین تأثیر منفی بر حرکت دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، گروه مپنا و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین شد و در مقابل نمادهای معاملاتی پتروشیمی پردیس، بانک سینا و پتروشیمی فجر با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی را پشت‌سر گذاشتند، به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) ٥٢٨واحد، کل (هموزن) ٤٤١واحد، قیمت (هموزن) ٣٣٣واحد، آزاد شناور ١٩٧٠واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب ١٢٥١و ٣٠٩٠ واحد افت کردند.

براساس این گزارش؛ در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله ٥٦٠میلیون ورقه به ‌ارزش ١٥١میلیارد تومان در ٥١‌هزار نوبت، آیفکس ٣٥,٦ واحد افت کرد و در ارتفاع ١٠٣٣واحد قرار گرفت.

فعالان بازار واکنش نسبت به تجمع‌های اعتراضی را واکنش‌های هیجانی بازار می‌دانند و برای آن مبنا و اساس اقتصادی قایل نیستند. آنها معتقدند با فروکش‌کردن هیجان بازار قیمت‌ها به روال سابق برمی‌گردد و حباب‌های قیمتی از بین می‌رود.

شهروند 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر