کد خبر: 38762
A

انحراف آب رودخانه شور به روستاهای قم با اعتراض عشایر ورامین مواجه شد

انحراف آب رودخانه شور به سمت روستاهای قم با اعتراض عشایر و کشاورزان جنوب دشت ورامین مواجه شد و این افراد از مسئولان خواستند تا نسبت به آن رسیدگی کنند.

انحراف آب رودخانه شور به روستاهای قم با اعتراض عشایر ورامین مواجه شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، آب مورد نیاز مراتع جنوب دشت ورامین و تالاب بندعلیخان ، از دو منبع روخانه شور و شیرین تأمین می شود تا علاوه بر تأمین علوفه کوچ قشلاقی عشایر دشت ورامین ، حیات تالاب را که سد عظیمی در برابر ریزگردهاست تأمین کند.
هر چند که کاهش میزان بارندگی در سال های اخیر ، باعث شده تا مراتع جنوب ورامین با مشکل مواجه شوند ولی اندک آبی که از رودخانه شور به سمت این مناطق وارد می شود ، باعث شده تا پوشش گیاهی مناسبی برای چرای دام وجود داشته باشد.
یکی از مهمترین مشکلات مراتع و تالاب بندعلیخان ، تقسیم مدیریت آن در به استان تهران ، قم و گرمسار است که این امر حتی در مدیریت مصرف آب نیز مشکلاتی را برای کشاورزان و عشایر منطقه به وجود آورده است.
به گفته کشاورزان و عشایر ورامین ، در هفته های اخیر ، کشاورزان قم ، با حفر کانالی 11 کیلومتری ، آب رودخانه شور را به سمت روستای علی آباد منتقل کرده اند و این امر باعث شده تا آبیاری مراتع با مشکل مواجه شوند.
مدیرعامل شرکت تعاونی آب بران استان تهران دراین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: آب رودخانه شور به آبیاری مراتع جنوب دشت ورامین اختصاص دارد ولی برخی از عشایر و کشاورزان استان قم ، با منحرف کردن مسیر رودخانه ، آب را به سمت روستای علی آباد قم قصد دارند که از آن برای کاشت محصولات کشاورزی استفاده کنند.
حاج قدم بوربور افزود: این آب حتی برای کشاورزی دشت ورامین نیز استفاده نمی شود این اقدام عشایر و کشاورزان قمی ، با اعتراض شدید عشایر ورامین مواجه شده و حتی کار به درگیری فیزیکی منجر شده است.
وی گفت: عشایر قم با تخریب بندی موسوی به گابیون که کار انتقال آب رودخانه شور به مراتع جنوب دشت ورامین و تالاب فصلی بندعلیخان را بر عهده دارد و حفر کانالی 11 کیلومتری ،حق آبه مراتع ورامین را به سمت جنوب دشت و روستاهای قم منتقل کرده اند.
وی تصریح کرد: با توجه به جلسات متعددی که در استانداری تهران در خصوص تعیین حق آبه رودخانه شور تشکیل شد، این آب مختص عشایر ، مراتع و تالاب بندعلیخان ورامین است و نباید به امر کشاورزی قم اختصاص یابد.
بوربور گفت : روز گذشته با توجه به حکم قانونی ، عشایر و مسئولان ورامین اقدام به ترمیم بند گابیون کردند که با مخالفت عشایر قم مواجه شدند و به دلیل احتمال درگیری فیزیکی ، در حال حاضر کار تعطیل شده است و لازم است تا هر چه سریعتر با تشکیل جلسه ، این مشکل برطرف شود.
رئیس منابع طبیعی شهرستان ورامین نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: انتقال آب رودخانه شور به سمت اراضی کشاورزی قم و چرای بی رویه صدها نفر شتر در مراتع جنوب دشت ورامین ، حیات مراتع و پوشش گیاهی منطقه را در معرض نابودی کامل قرار داده است.
احمد فدایی افزود: موضوع تخریب بند گابیون و انحراف مسیر آب از مراجع قانونی در حال پیگیری است و با ورود سازمان جنگل ها به موضوع این پرونده، امید می رود که هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود.
تالاب فصلی بندعلیخان و مراتع اطراف آن بیش از 25 هزار هکتار وسعت دارد که علاوه بر تعلیف دام عشایر ، به عنوان سدی مستحکم در برابر ریزگردهای دشت قرار گرفته است.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تالاب فصلی بند علیخان در 45 کیلومتری جنوب دشت ورامین واقع شده است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر