کد خبر: 38771
A

مردم و بخش خصوصی ذی‌نفعان اصلی اجرای طرح برندینگ جایگاه های سوخت هستند

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با بیان این که ذی‌نفعان اصلی اجرای طرح برندینگ جایگاه عرضه سوخت، مصرف کنندگان و جایگاه داران بخش خصوصی هستند، گفت: هدف از اجرای این طرح، ایجاد شرکت های زنجیره ای در بخش عرضه و توزیع سوخت و واگذاری مسوولیت توزیع سوخت به بخش خصوصی است.

مردم و بخش خصوصی ذی‌نفعان اصلی اجرای طرح برندینگ جایگاه های سوخت هستند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سید محمدرضا موسوی خواه امروز (دوشنبه) در یک نشست خبری با تشریح جزئیات طرح برندینگ جایگاه های سوخت (شرکت های زنجیره ای) بیان داشت: ذینفعان اصلی این طرح، مصرف کنندگان، جایگاه داران بخش خصوصی و شرکت های صاحب نشان هستند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی افزود: هدف از اجرای این طرح، ایجاد شرکت های زنجیره ای در بخش عرضه و توزیع سوخت و واگذاری مسوولیت توزیع سوخت به بخش خصوصی است.
موسوی خواه با بیان اینکه اجرای این طرح، بار مالی برای دولت نخواهد داشت، اضافه کرد: بر اساس این طرح، فراورده های نفتی به شرکت های برند و زنجیره ای تحویل داده می شود و شرکت ملی پخش به وظایف نظارتی خود می پردازد.
وی ادامه داد: نمایندگان مجلس با سیاست های اصل 44 قانون اساسی برای خصوصی سازی موافق هستند، اما ایراداتی را به شیوه اجرای طرح برندینگ وارد دانسته اند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی به توزیع روزانه 200 میلیون لیتر فراورده نفتی در کشور اشاره کرد و بیان داشت: راهکارهای متعددی برای جلوگیری از رانت اتخاذ شده است.
موسوی خواه خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از رانت، و برقراری عدالت، مقرر شده در کشور بیش از 20 درصد، در استان بیش از 30 درصد و در هر شهرستان بیش از 50 درصد از نازل های سوخت به شرکت های زنجیره ای تحویل داده نشود.
وی ادامه داد: همچنین برای جلوگیری از رانت های احتمالی، همه ارکان مالی این شرکت ها حسابرسی می شود و سایر اسناد مورد رسیدگی قرار می گیرد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی به ارایه 85 درخواست حضور در طرح برندینگ گفت: تهیه شیوه نامه طرح برندینگ به دلیل درخواست جایگاه داران انجام شده است.
موسوی خواه خاطر نشان کرد: اگرچه تعداد این شرکت ها در ابتدا زیاد است، اما با گذشت زمان، شرکت های توانمندتر ماندگار خواهند شد.
وی درباره مشارکت شرکت های خارجی در طرح برندینگ، اظهار داشت: در صورتی که قوانین اجازه دهد، این شرکت ها می توانند در این طرح مشارکت کنند، اما با توجه به این که قیمت سوخت در ایران، یارانه ای و تکلیفی است، جذابیت این طرح برای شرکت های خارجی پایین است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی درباره ادعای بار مالی این طرح برای دولت، افزود: افزایش بار مالی صحت ندارد، بلکه نحوه گردش هزینه ها تغییر کرده است.
اکنون شرکت ملی پخش فراورده های نفتی، سوخت را از پالایشگاه ها تحویل و در جایگاه های عرضه سوخت تحویل می دهد، اما در صورت اجرای این طرح، چرخه توزیع سوخت از پالایشگاه تا عرضه در پمپ بنزین ها به شرکت های برند (زنجیره ای) واگذار می شود.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر