کد خبر: 39506
A
آلبرت بغزیان اقتصاد دان در گفت و گو با دیده بان ایران تشریح کرد؛

پشت پرده افزایش قیمت دلار / بانک مرکزی با "کاهش عرضه " قیمت دلار را افزایش داده است

این استاد دانشگاه درباره دلیل افزایش دلار در بازار امروز اظهار کرد: در حال حاضر "عرضه" مهم ترین عامل افزایش نجومی قیمت دلار است. عرضه و تزریق دلار در بازار و جامعه به عهده بانک مرکزی است بنابراین زمانی که بانک مرکزی عرضه و تزریق دلار را در زمانی قطع وبازار را تشنه نگه می دارد همین امر باعث افزایش نرخ ارز و دلار در بازار می شود.

پشت پرده افزایش قیمت دلار / بانک مرکزی با "کاهش عرضه "  قیمت دلار  را افزایش داده است
دیده بان ایران سپیده اجلالی: بازار ارز  دیروز  روز پرنوسانی را پشت سرگذاشت.قیمت دلار با افزایش تقاضا در بازار، بین 70 تا 150 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. صبح امروز هم بازار تهران کار خود را با نرخ دلار 4700 تومان آغاز کرد. 

 

آنطور که کارشناسان اقتصادی می گویند، این افزایش ناشی از تقاضای تازه به بازار ارز است.بنا به گفته آنان این تقاضا کشش قیمتی جدیدی را در بازار ارز ایجاد کرده است.هرچند برخی تحلیلگران معتقدند که سخنان امشب حسن روحانی رییس جمهوری ممکن است قیمتها را روز آینده در بازار ارز تحت تاثیر قرار دهد.

 

در رابطه با دلایل افزایش نجومی نزخ دلار در بازار امروز آلبرت بغزیان اقتصاد دان و استاد دانشگاه، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: یکی از دلایل افزایش نرخ دلار در بازار افزایش تقاضای آن است اما نکته قابل توجه این است که در حالر حاضر ما با مناسبت ها و یا ایام خاص نظیر کریسمس، ازدیاد سفرهای خارجه در تابستان و ایام نوروز و یا سفرهای حج که کماکان بانک مرکزی به این بهانه اقدام به افزایش نرخ ارز می کند، مواجه نیستیم. از طرفی نیز ما با تهاجم و وضعیت نابه سامان سیاسی در کشور رو به رو نیستیم که این دلیل را بتوان بهانه ای برای افزایش نرخ دلار محسوب کرد. بنابراین هیچ عوامل تقاضایی برای افزایش نزخ ارز وجود ندارد.

 

این اقتصاد دان خاطرنشان کرد: بنده معتقدم در حال حاضر "عرضه" مهم ترین عامل افزایش نجومی قیمت دلار است. عرضه و تزریق دلار در بازار و جامعه به عهده بانک مرکزی است بنابراین زمانی که بانک مرکزی عرضه و تزریق دلار را در زمانی قطع وبازار را تشنه نگه می دارد، همین امر باعث افزایش نرخ ارز و دلار در بازار می شود. 

 

بغزیان درخصوص نرخ واقعی و اصلی دلار در ایران بیان کرد: صحبت از واقعی بودن نرخ دلار در کشور به نظر منطقی نیست. از طرفی اگر در رابطه با واقعی بودن نرخ ارز صحبت به میان می آید، لازم است دریافت که  نرخ واقعی مدنظر دولت منظور است یا مردم. نرخ واقعی نیز بر اساس هدف تعیین می شود.
 
این استاد دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: اگر هدف اشتغال، ثبات قیمت ها و یا تجارت باشد، بنده معتقدم نرخ ارز بالا نرخ واقعی نیست. در این صورت ما با افزایش قیمت ها(تورم) رو به رو هستیم از طرفی مهار تورم از سوی دولت موجب کسری بودجه می شود. وجود تورم باعث بی انگیزگی سرمایه گذار می شود می توان ادعا کرد  این عامل سرمایه گذار را به سمت رانت جویی سوق می دهد بنابراین تولید کاهش می یابد و به دنبال آن بیکاری در سطح جامعه رشد و ارتقاء می یابد.  

 

 

وی در پایان افزود: تنها نهادی که می تواند بر روی افزایش نرخ ارز و دلار دست بگذارد بانک مرکزی است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر