کد خبر: 39794
A
توضیح یک کارشناس اقتصادی درباره بخشنامه جدید بانک مرکزی در گفت و گو با دیده بان ایران؛

آلبرت بغزیان: هدف از ایجاد تغییر و تحول در سیستم پرداخت الکترونیکی شاپرک، جلوگیری از تراکنش های مشکوک و پولشویی است/ مخالفان با این طرح به فکر منافع شخصی خودشان هستند

آلبرت بغزیان کارشناس بانکی در رابطه با دلیل اصلی تحول در سیستم پرداخت الکترونیکی شاپرک اظهار کرد: بانک مرکزی وظیفه دارد مبارزه با تخلفات مالی و پولشویی را مدیریت و کنترل نماید. یکی از راهکارهای کنترل همین تخلفات، ابلاغ بخشنامه جدید بانک مرکزی در راستای تغییر در سیستم شبکه الکترونیکی پرداخت شاپرک است که که این اقدام را برای جلوگیری از تراکنش های مشکوک انجام می دهند.

آلبرت بغزیان: هدف از ایجاد تغییر و تحول در سیستم پرداخت الکترونیکی شاپرک، جلوگیری از تراکنش های مشکوک و پولشویی است/ مخالفان با این طرح به فکر منافع شخصی خودشان هستند
 

دیده بان ایران- سپیده اجلالی: در روزهای اخیر دو اقدام شبکه بانکی کشور شامل رمزنگاری واریز مبلغ از طریق یو اس اس دی‌ها همچنین تاخیر واریز وجه تراکنش‌ها که ظاهرا 24ساعته اعلام شده اما برخی اصناف ازجمله جایگاه‌ داران بنزین آن را بیش از 24ساعت تاخیر اعلام کرده‌اند موجب انتقادهای مختلفی از سوی کسب وکارهای مختلف و فعالان اقتصادی شده است.  برخی فعالان اقتصادی و ازجمله تعدادی از نمایندگان مجلس معتقدند که حذف تراکنش از طریق یو اس اس دی‌ها و تاخیر در واریز وجه باید به تدریج انجام شود و نباید به بهانه ایجاد امنیت برای تراکنش‌های بانکی، بخش عمده ا‌یی از تراکنش‌ها و پرداخت‌ها با مشکل و محدودیت گسترده مواجه شود.

 

واحدهای صنفی و خدماتی ازجمله جایگاه‌های سوخت، شرکت‌های بیمه و بسیاری دیگر از شرکت‌ها که باید بلافاصله مبلغ مشتری را به سازمان‌ها و شرکت‌های بالادستی، مجاور و همکار مانند بیمه مرکزی، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و... واریز کنند با مشکلات پرداخت مواجه هستند و در نتیجه مشتری را ملزم کرده‌اند که یا پول بنزین و خرید بیمه و... را به صورت نقد واریز کنند یا به حساب افراد واریز کنند یا با تاخیر منتظر خدمات مورد انتظار خود باشند. 

 

در همین رابطه "آلبرت بغزیان" کارشناس اقتصادی، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: در ابتدا باید گفت که در همه جای دنیا پرداخت های الکترونیکی به همین شکل انجام می شود.البته این موضوع قابل اهمیت است که در کشور ما در هر زمینه ای که از سوی برخی افراد خاص مخالفت می شود( به ویژه در مسئله های نظارتی) به موازات آن، بلافاصله مخالفت ها از سوی مردم هم افزایش می یابد. 

 

وقتی صحبت از اختلاس ها و یا فرارهای مالیاتی به میان می آید، برای عموم مردم روشن می شود که در یک جایی این وجوهات قابل گردش و در حال جا به جایی است. از طرفی بانک ها وظیفه جا به جایی وجوهات را برعهده دارند بنابراین رد این وجوهات جا به جا شده را باید از کسانی که درگیر خلاف مالی و اقتصادی شده اند، بیابیم.

 

بغزیان ادامه داد: بانک مرکزی نیز وظیفه دارد مبارزه با تخلفات مالی و پول شویی را مدیریت و کنترل نماید. یکی از راهکارهای کنترل همین تخلفات، ابلاغ بخشنامه جدید بانک مرکزی در راستای تغییر در سیستم شبکه الکترونیکی پرداخت "شاپرک" است که که این اقدام برای جلوگیری از تراکنش های مشکوک صورت گرفته است.

 

این استاد دانشگاه درپاسخ به این سوال که آیا این اقدام سودی هم برای بانک مرکزی در پی خواهد داشت یا خیر، بیان کرد: وظیفه بانک مرکزی مانند سایر بانک ها نیست که بخواهد از طریق واسطه گری مالی، سپرده را بگیرد و با سودی این سپرده را نگه دارد و این سود ها را در قالب وام در اختیار عموم مردم قرار دهد بلکه بانک مرکزی وظیفه دارد بستری را جهت ایجاد جریان مالی است بر اساس اقتصاد هایی که برپایه اقتصادهای پولی است و نه اقتصاد های تهاتری؛ بنابراین سیستم لازم است این جریان مالی را هدایت کند که بانک مرکزی می تواند مولد هدایت این جریان باشد. سود این جریان مالی نیز از طریق رشد اقتصادی، ثبات قیمت ها، اشتغال زایی صورت می گیرد لذا به جهت بررسی وجوهات مبتنی بر این شرایط اقتصادی لازم اسست سیستمی در هر 24 ساعت یک بار وجوهات دریافتی و پرداختی را به طور کامل چک و بررسی نماید تا از بروز مشکلات اقتصادی و تخلفات مالی جلوگیری به عمل آید. 

 

این اقتصاد دان افزود: اگر کسی با این سیستم جدید مخالفت کند، معین می شود که در پسِ این مخالفت و معترض بودن، منافعی شخصی او رو به زوال بوده و همچنین مشخص می شود که تخلفات این دسته از افراد در حال علنی شدن است.

 

بغزیان همچنین در خصوص نحوه کار این شبکه پرداخت الکترونیکی در سایر کشورهای جهان اظهار کرد: سیستم پرداخت الکترونیکی سایر کشور ها نیز تقریبا مشابه کشور ایران عمل می کنند با این تفاوت که در سایر کشورها هیچ بانکی اجازه انجام و رخ دادن تخلفات در سیستم بانکی خود را به دلیل بدنام شدن نمی دهد. این کار هم به وسیله ایجاد محدودیت هایی در این زمینه شکل می گیرد. البته این مباحث در رسانه های داخل کشور منتشر نمی شود و مردم ما نیز به همین دلیل گمان می کنند که این سیستم سراسر ایراد است و تنها در ایران اجرا می شود. بنده معتقدم این اخبار به دلایل غرض ورزی های شخصی منتشر نمی شود؛ همانند تقویت شورای رقابتی که این نهاد در سراسر دنیا بانک ها را به دلیل جا به جایی کمترین میزان وجوهات جریمه می کند اما متاسفانه در ایران این نهاد را یک سیستم خلاف جهت منافع مردم، متهم می کنند.

 

بغزیان در پایان درباره انجام این سیستم پرداخت الکترونیکی  و اختلال در بازار شب عید گفت: خیر این موضوع باعث اختلال در بازار شب عید نمی شود چرا که این وجوهات در حساب کسبه است و امکان هیچگونه کلاهبرداری در این زمینه و در بازار شلوغ شب عید وجود ندارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر