کد خبر: 40079
A

آینده‌ی شرکت مخابرات ایران؛ بیم‌ها و امیدها

"تصمیم گیران جدید شرکت مخابرات ایران برای حفظ جایگاه خود در میان رقبا، نیاز به برنامه ریزی دقیق تر و منسجم تر با استفاده از منابع مناسب و مطلوب و تجربیات موفق سایر شرکت‌های هم صنف دارند".

آینده‌ی شرکت مخابرات ایران؛ بیم‌ها و امیدها

دیده بان ایران: "اقبال اسماعیلی" کارشناس ارشد حوزه‌ی مخابرات و ارتباطات در یادداشت ارسالی برای سیتنا، نوشت: "امروزه سرعت پیشرفت تکنولوژی در حوزه‌ی مخابرات آنچنان زیاد شده است که هر روز با خبری جدید در  این حوزه مواجه می شویم. تمرکز شرکت‌های بزرگ مخابراتی روز دنیا بر توسعه و غنی سازی شغلی منابع انسانی، کنترل شفاف بودجه و ارزیابی دقیق از نیازهای بازار و سلایق مشتریان استوار می‌باشد.

بدون شک شرکت مخابرات ایران به عنوان یکی از بزرگترین اپراتورهای مخابراتی در خاورمیانه، در حوزه‌ی تعداد مشتری برای روزهای آینده خود در برابر رقبا روزهای سختی را خواهد داشت. شرکت مخابرات ایران برای ادامه یکتازی خود در بازار مخابراتی کشور نیازمند است تحلیل دقیقی از وضع موجود بازار از حیث خواسته‌ی مشتریان، توانایی رقبا و همچنین بروز نمودن خود از لحاظ تکنولوژی داشته باشد. اگر تحلیل درستی از بازار موجود برای هر یک از اپراتورهای داخلی داشته باشیم و اشراف جامع بر این حوزه تخصصی، امیدهای شرکت مخابرات برای برتری در بازار آتی مخابرات کشور، عبارتند از انحصار در تملک زیرساخت های سیمی و فیبری کشور، اشراف بر جغرافیای مخابراتی کشور از حیث توزیع تجهیزات و امکانات مخابراتی، شراکت با دولت به عنوان دیگر سهامدار و از همه مهمتر داشتن منابع انسانی کافی و با تجربه که در اختیار این شرکت می‌باشد.

بدون شک تلفیق صحیح این مزایا، نقشه‌ی راه صحیح آینده‌ی این شرکت برای ادامه‌ی حیات به عنوان اپراتور برتر در کشور می باشد. در دنیای کنونی داشتن این مزایای انحصاری، برای یک شرکت، برگ برنده‌ای است که تا سال‌های سال می‌تواند از مزایای اقتصادی حاصله آن بهره برداری کند.

سوال مهمی که در این خصوص ایجاد می‌شود آیا این شرکت توانایی ترکیب مناسب و بجا از این مزیت ها را دارد یا خیر که تحت عنوان بیم‌های آتی شرکت در ذهن متبادر می شود. شرکت مخابرات ایران با داشتن امتیازات مورد اشاره در بالا دارای تهدیدهای بالقوه و بالفعلی همزمان می باشد.

اولین تهدید برای آینده‌ی شرکت مخابرات ایران از نارضایتی کارکنان آن تولید خواهد شد. عدم توجه به خواسته‌های مادی و رفاهی کارکنان در شرکت مخابرات در سال‌های اخیر باعث رشد نارضایتی شده است؛ به طوری که در تمامی مناطق مخابراتی این شرکت، کارکنان جهت احقاق حقوق خود دست به دامن محاکم اداری و قضایی شده‌اند که بر اساس یافته‌ها و تحقیقات بسیاری که در حوزه‌ی علم مدیریت به عمل آمده این موضوع تاثیر منفی شدیدی بر کارآمدی و بهره وری شرکت خواهد داشت و عملا در حصول سود پیش بینی شده شرکت اثر کاهشی خواهد داشت.

استفاده از مدیران سنتی و متعلق به تکنولوژی گذشته که موثر در تصمیم گیری‌های شرکت می باشند دومین خطر برای آینده این شرکت عظیم می باشد. بدون شک وجود افکار سنتی و متعلق به گذشته برای یک شرکت بروز و پیشرو بمانند سم مهلکی می‌باشد که ممکن است چرخ‌های توسعه و پیشرفت آن شرکت را از حرکت بازدارد.

سومین خطر برای شرکت مخابرات عدم توجه به مساله مهم آموزش می‌باشد که سال‌هاست فراموش شده است و تقریبا کارکنان شرکت مخابرات چیزی به نام آموزش را از خاطر خود بیرون انداخته اند.

چهارمین خطر برای شرکت مخابرات عدم توجه صحیح به خواسته ها و نیازهای روز مشتریان می باشد. عدم استفاده از نیروهای متخصص در حوزه‌ی بازاریابی و روانشناسی دقیق از رفتار مشتری و خواسته های آنها، هم اکنون یک معضل لاینحل در این شرکت بزرگ می‌باشد. شناخت دقیق از مشتری و دسته بندی مشتریان، تجزیه و تحلیل خواسته ها و نیازهای آنها می تواند کمک بزرگی در فضای رقابتی حوزه‌ی مخابراتی کشور به این شرکت بنماید.

عدم ارزیابی درست از وضعیت مخابراتی مناطق مختلف و مقایسه‌ی کیفیت خدمات ارائه شده‌ی آنها با سایر اپراتورها هم به نوبه خود آسیبی جدی برای آینده‌ی رقابت شرکت مخابرات ایران با سایر اپراتورها می باشد.

به نظر می‌رسد تصمیم گیران جدید شرکت مخابرات ایران برای حفظ جایگاه خود در میان رقبا، نیاز به برنامه ریزی دقیق تر و منسجم تر با استفاده از منابع مناسب و مطلوب و تجربیات موفق سایر شرکت‌های هم صنف دارند. الگوبرداری مناسب در دوران موفق مدیریتی آقای مهندس صدری مدیرعامل جدید شرکت مخابرات ایران که طی سالهای اخیر در شرکت رایتل داشته اند و تطبیق آن الزامات مدیریتی با داشته های شرکت مخابرات می‌تواند چشم انداز روشنی برای این شرکت، سهامداران، کارکنان و مشتریان  آن داشته باشد".

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر