کد خبر: 40126
A
احمد انارکی‌محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

سیستم مدیریتی بیمه ایران فشل است/کمیسیون اقتصادی پیگیر تحقیق و تفحص از بیمه ایران می‎ایستد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بیمه ایران به عنوان بزرگترین شرکت بیمه دولتی که زیرنظر بیمه مرکزی است وقتی شرایطش این است یعنی سیستم مدیریتی آن فشل است.

 سیستم مدیریتی بیمه ایران فشل است/کمیسیون اقتصادی پیگیر تحقیق و تفحص از بیمه ایران می‎ایستد
دیده بان ایران: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بیمه ایران به عنوان بزرگترین شرکت بیمه دولتی که زیرنظر بیمه مرکزی است وقتی شرایطش این است یعنی سیستم مدیریتی آن فشل است.

 

پس از آنکه رییس جمهور دولت‌های نهم و دهم انواع و اقسام تحریم‌های بین‌المللی را یک مشت کاغذ پاره خواند حتی خوش‌بین‌ترین هواداران دولت در آن روزها هم تصور چنین شرایط بد اقتصادی را نمی‌کردند. به هر تقدیر و به لطف و مدد رییس جمهور فاتح 24 خرداد 92 و تیم دیپلماسی‌اش فضایی بوجود آمد تا روند کشور مسیری منطقی‌تر را دنبال کند.

 

هرچند تا حدودی موانع از سر راه بسیاری از مدیران برداشته شده اما موضوعی که اکنون حائزاهمیت است بکارگیری افرادی در راس کار است که بتوانند در مقابل سوءمدیریت‌ها و اختلاس‌ها محکم و قاطع ظاهر شوند.

 

خبرهایی که در ماه‌های اخیر از بیمه ایران به گوش می‌رسد نشان می‌دهد که این مسیر مدیریتی، 180 درجه با رویکرد، روش و منش دولت تدبیر و امید مغایر است. حال که بحث تحقیق و تفحص از شرکت بیمه ایران که بزرگترین شرکت بیمه‌ای دولتی است نقل محافل و مخصوصاً فعالان حوزه بیمه شده مردم منتظر تا ببینند نمایندگانشان چطور و چگونه با این چالش اخیر برخورد و وارد عمل خواهند شد.

احمد انارکی‌محمدی،عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره آمار و ارقام سال‌های اخیر که نشان از آن دارد که بیمه ایران به عنوان بزرگترین شرکت بیمه‌ای دولتی به لحاظ اقتصادی در شرایط خوبی بسر نمی‌برد و از قرار معلوم با پادرمیانی برخی افراد، فعلاً موضوع تحقیق و تفحص از این شرکت جهت تصمیم‌گیری به روزهای آتی موکول شده است گفت: تحقیق و تفحص حق قانونی همه نمایندگان مجلس است. به هر حال این ابزار نظارتی در دست نمایندگان مردم است که بوسیله آن بتوانند به برخی شائبه‌ها رسیدگی و در ادامه با این روند به حل موضوع کمک کنند.

 

وی افزود: یکی از انتظارات مردم ایران همین سر و سامان دادن به موضوع بیمه‌ها است. مردم از بیمه‌ها خرید خدمت می‌کنند ولی آن بازخورد لازم را از این خریدها نمی‌گیرند و از نظرشان این خدمت با خدمات واقعی که باید به آن‌ها ارائه شود فاصله دارد. در این رابطه و در برخی مواقع مردم به حق خودشان آگاه نیستند و گاهاً می‌بینیم که بوروکراسی اداری موجود در کار، افراد را از پیگیری‌های بعدی خسته می‌کند؛ از طرفی خود بیمه‌ها هم معضلاتی دارند.

 

انارکی‌محمدی ادامه داد: از این‌رو تحقیق و تفحص از بیمه ایران در مراحل اولیه کار است و صحبت‌هایی راجع به این موضوع مطرح شده ولی هنوز بطور رسمی در کمیسیون اقتصادی اعلام وصول نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره به اینکه گفته می‌شود چند هفته پیش مدیران بیمه ایران و حتی برخی از مدیران ارشد بیمه مرکزی فرصتی را خواستند تا تحقیق و تفحص به آینده موکول شود افزود: در اینکه فرصتی بخواهند تا بتوانند خودشان را به‌روز کنند تا به سوالات و شبهات پاسخ دهند اصلاٌ اشکالی وارد نیست. به نظر من اتفاقاً اگر قبل از تحقیق و تفحص موضوعات مورد بحث سوال شود و پاسخ‌های منطقی هم دریافت شود به نفع همه است که در سیکل باطل نیافتیم.

نماینده استان کرمان در پاسخ به اینکه یکی از مباحث مهم در رتبه‌بندی بیمه‌ها، رتبه توانگری آن‌ها است و بیمه ایران به عنوان بزرگترین شرکت بیمه‌ دولتی، رتبه 4 توانگری را از 5 به خود اختصاص داده که این نشان دهنده شرایط بحرانی این شرکت است تصریح کرد: متاسفانه بیمه‌ها ابزار لازم را برای کار ندارند و از به‌روز شدن فاصله گرفته‌اند. البته بخشی از بزرگ شدن و هزینه‌بر شدن بیمه‌ها ریشه در گذشته‌ها هم دارد که این مشکلات به مرور روی هم انباشت شده است. 

 

وبی افزود: سوال نمایندگان هم درباره همین مشکلات است و انتظار پاسخ در خور توجهی را دارند. البته روند مدیریتی دستگاه‌های دیگر هم بر نزول جایگاه بیمه‌ها تاثیر داشته است، به طور مثال بعضی از سازندگان خودرو در کشور، بیمه‌ها را به مرز ورشکستگی سوق داده‌اند.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم در مورد اینکه نقش سوءمدیریت را در بیمه ایران مخصوصاً آنکه از سال 93 تاکنون آمار و ارقام‌ها حکایت از این دارد که این شرکت بیمه‌ای در این مدت از استاندارد صنعت بیمه دور شده و حتی سود شرکت سرمایه‌گذاری بیمه ایران (سبا) که زیرمجموعه شرکت بیمه ایران این است کاهش معناداری پیدا کرده است گفت: قطعاً سوءمدیریت و نبود مدیران توانمند و با برنامه یکی از دلایل اصلی افت بنگاه‌های اقتصادی است. یکی از توقعات از رییس جمهور این است که دولت چابک شود و مدیرانی بکار گرفته شوند که هم به‌روز باشند و هم قابل باشند تا بتوانند از پس کار بربیایند. متاسفانه مدیران ما عملاٌ در این چرخه مدیریتی می‌چرخند و نتیجه‌اش هم شده، وضعیت کنونی. به نظر باید یک بار برای همیشه جلوی سوءمدیریت ایستاد و این کار وظیفه دولت است.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بیمه ایران به عنوان بزرگترین شرکت بیمه دولتی که زیرنظر بیمه مرکزی است وقتی شرایطش این است یعنی سیستم مدیریتی آن فشل است.

انارکی درباره اینکه مدیران ارشد بیمه ایران به لحاظ خط و خطوط سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری همراه با آقای روحانی نبودند و حتی معاون اداری – مالی این مجموعه که در آستانه ورشکستگی است از تخصص لازم در این رابطه برخوردار نیست اضافه کرد: دولت باید بر اساس وضعیت و نیاز خودش مدیرانی را انتخاب کند. واقعاً اگر مدیرانی در راس کار هستند که با دولت همراه نیستند باید دولت راساً وارد عمل شود زیرا این موضوعات شوخی‌بردار نیست و قرار است سرنوشت مردم در آن رقم بخورد.

وی در پایان در رابطه با جدیدترین اختلاس صورت گرفته در بیمه ایران توسط فردی که سه بار سابقه درخواست بازنشستگی داشته و اینکه در حال حاضر افکار عمومی منتظر است تا ببینند آیا مجلس در برابر این اختلاس و پیگیری روند تحقیق و تفحص محکم خواهد ایستاد یا خیر؟ گفت: من قطعاً قول می‌دهم که کمیسیون اقتصادی محکم بر سر قضیه تحقیق و تفحص بیمه ایران ایستاده و کوتاه نخواهد آمد و حتماً مجلس به صورت شفاف موضوع را به اطلاع عموم خواهد رساند.

منبع: رویداد 24

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • حسین عزیزی

    طلام این مطلب تکذیب شده است لطفا اصلاح بفرمایید

ارسال نظر