کد خبر: 40164
A
مهدی پازوکی در گفت و گو با دیده بان ایران اثرات کاهش قیمت دلار به ضرب باتوم را تشریح کرد ؛

کاهش قیمت دلار به ضرب باتوم در دوران احمدی نژادپیاده شد اما بی نتیجه ماند/برای کنترل بازار ارز لازم است سیستم اقتصادی کشور منظم و بهبود یابد

مهدی پازوکی اقتصاد دان درباره کنترل بازار ارز گفت : در رابطه با کنترل بازار ارز نیز لازم است سیستم اقتصادی کشور منظم و بهبود یابد چرا که امروزه ما با ضعف سیستم اقتصادی مواجه هستیم و کشور ما در واقع جزء کشورهایی است که با بی انظباطی اقتصادی مواجه است. به عنوان مثال صندوق های بازنشستگی کشور دچار مشکلات متعددی هستند اما با این وجود قوانینی وجود دارد که یک نفر می تواند همزمان از دو صندوق حقوق دریافت کند

کاهش قیمت دلار به ضرب باتوم در دوران احمدی نژادپیاده شد اما بی نتیجه ماند/برای  کنترل بازار ارز لازم است سیستم اقتصادی کشور منظم و بهبود یابد
دیده بان ایران: سپیده اجلالی :صبح امروز نیروهای پلیس در سبزه میدان و میدان فردوسی که محل تجمع دلالان ارز است، حضور پیدا کردند و به زور ضرب و شتم توانستند تا حدی بازار روز چهارشنبه ارز را کنترل نمایند.
 
دلار نقدی در بازار آزاد که صبح امروز(چهارشنبه 25 بهمن) ۴ هزار و ۹۱۰ تومان قیمت داشت که حالا با دخالت نیرو‌های پلیس و برخورد با دلالان کوچک و بزرگ ۶۰ تومان کاهش داشته است و به ۴ هزار و ۸۵۰ تومان رسیده است.
 
دلار بانکی خریداری شده توسط مردم در روز جاری و در روزهای گذشته در بازار آزاد خریدار ندارد و دلالان خرید دلار را متوقف کردند که باعث نگرانی فروشندگان دلار در بازار ارز شده است.
 
احمد جلیلوند، سرهنگ یگان امداد نیروی انتظامی حاضر در خیابان منوچهری گفت: تیم یگان امداد نیروی انتظامی به منظور کنترل بازار و برخورد با دلالال ارز امروز با عملیات ویژه در خیابان فردوسی، منوچهری، سبزه میدان حضور پیدا کرد و در جریان این عملیات ۱۲ نفراز دلالان اصلی ارز دستگیر و بازداشت شدند.‌
 
وی اظهار داشت: تا پایان امروز نیروی انتظامی در بازار ارز حضور دارد و انتظار می‌رود تا بازار از کنترل دلالان ارز خارج شود.
تا این لحظه گفته می‌شود در خیابان منوچهری ۱۲ نفر ، خیابان فردوسی و سبزه میدان ۴۰ نفر دستگیر شده‌اند.

 

***پازوکی: با باتوم نمی شود بازار ارز را کنترل کرد

 

مهدی پازوکی، اقتصاد دان و استاد دانشگاه، در رابطه با همین موضوع و نوع برخورد پلیس با دلالان ارز در خیابان منوچهری  تهران به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بنده به شدت با این روش مخالف هستم چراکه این روش باعث ملتهب شدن بازار ارز خواهد شد به طور مثال؛ دولت محمود احمدی نژاد هم برای جلوگیری از بالا رفتن قیمت ارز از همین روش استفاده کرد و با بازداشت امثال جمشید بسم الله قصد داشت بازار ارز را در دست بگیرد که نتیجه نداد.

 

وی تصریح کرد: در رابطه با کنترل بازار ارز نیز لازم است سیستم اقتصادی کشور منظم و بهبود یابد چرا که امروزه ما با ضعف سیستم اقتصادی مواجه هستیم و کشور ما در واقع جزء کشورهایی است که با بی انضباطی اقتصادی مواجه است. به عنوان مثال صندوق های بازنشستگی کشور دچار مشکلات متعددی هستند اما با این وجود قوانینی وجود دارد که یک نفر می تواند همزمان از دو صندوق حقوق دریافت کند. این موضوع، یکی از فسادهای اقتصادی در کشور است که سریعا باید به حل معضلات و حواشی آن پرداخت. 

 

پازوکی همچنین ادامه داد: کشور به شیوه گرانی اداره می شود. زمانی که هزینه های دولت افزایش می یابد، به صورت مستقیم بر روی نقدینگی اثرخواهد گذاشت. از طرفی نرخ ارز را مصنوعی نگهداری و کنترل می کنیم و همین موضوع باعث می شود زمانی که بازار ارز با مشکلی مواجه شد، نتوانیم برای کنترل و مهار آن تدابیر و راهکارهایی را اتخاذ نماییم. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد تازمانی که اراده ای برای مبارزه با مفاسد اقتصادی وجود نداشته باشد، بی انضباطی اقتصادی درجامعه حکم فرما خواهد بود که اثر آن را در  جا به جائی غیرطبیعی قیمت ارز است.
این استاد دانشگاه در خصوص ثابت شدن نرخ ارز بیان کرد: بنده معتقد هستم که قیمت واقعی ارز باید درکشور برقرار شود. برای ثابت ماندن قیمت ارز لازم است، دولت نرخ تورم در جامعه را کنترل نماید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر