کد خبر: 40205
A
مهدی تقوی در گفت و گو با دیده بان ایران؛

بانک مرکزی به دلیل کسب سود بیشتر اقدام به جمع آوری دلالان ارز نموده است/ بالارفتن نرخ ارز در افزایش تورم تاثیر دارد/ طبق تئوری های اقتصاد قیمت دلار نباید بیشتر از 3500 تومان باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی تهران در خصوص افزایش نرخ ارز و ملتهب شدن بازار آن گفت: به دنبال افزایش نرخ ارز، اختلالی در روند واردات کشور ایجاد خواهد شد و به الطبع این اختلال در میزان افزایش نرخ تورم نیز موثر خواهد بود. در این بین می توان گفت همین دلالان ارز، روند کار طبیعی صرافی های مجاز را به چالش می کشاند وبه طورکلی باعث ملتهب شدن بازار می شوند. همین مسائل سبب می شود تا بانک مرکزی تصمیم بر جمع آوری دلالان در بازار آزاد ارز می کند.

بانک مرکزی به دلیل کسب سود بیشتر اقدام به جمع آوری دلالان ارز نموده است/ بالارفتن نرخ ارز در افزایش تورم تاثیر دارد/ طبق تئوری های اقتصاد قیمت دلار نباید بیشتر از 3500 تومان باشد
دیده بان ایران - سپیده اجلالی: روز گذشته قیمت دلار در بازار تهران ١٠٠ تومان ارزان شد، اما این خبر به جای خوشحالی، تردیدها را افزایش داد؛ کاهش قیمت نه با قواعد اقتصادی که با حضور نیروی انتظامی و آگاهی و به ضرب و زور باتوم  در سبزه‌میدان، میدان فردوسی و خیابان منوچهری عملی شد. دستگیری حدود ٩٠ نفر، تعطیلی ١٠ صرافی، نتیجه حضور نظامی‌ها در بازاری بود که دولت را کلافه کرده است. 
 
در این میان در جلسه هیات دولت نیز تصمیم گرفته شد تا بانک مرکزی اقدامات خود برای کنترل بازار ارز را هرچه زودتر اعلام کند. 
قیمت امروز ارز ناشی از تعاملات دلالان اقتصادی است که در پی کسب سود خود هستند و از طرفی باید به این نکته اشاره کرد که  دولت نتوانسته است سیاست‌های درستی را جهت کنترل نرخ ارز و همچنین کاهش تورم را در پیش گیرد.  شرایط کنونی بازار ارز کشور نیز از چندی قبل قابل پیش بینی بود. 
البته افزایش قیمت ارز و به طور کلی بحران ارزی را می توان مبنی بر کاهش  ارزش پول ملی کشورو تامین کسری بودجه دولت از این طریق دانست. 

 

در رابطه با همین امر و میزان کاهش نرخ دلار و ارز از طریق جمع آوری دلالان و حضور نیروی انتظامی مهدی تقوی، اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: دلالان به واسطه کسب سود بیشتر، با اندکی تغییر و افزایش قیمت در دلار آن را عرضه می کنند. به همین دلیل بانک مرکزی با این روش سعی در کنترل قیمت ارزی که به طرز وحشتناکی افزایش یافته است را دارد. 
وی تصریح کرد: به دنبال افزایش نرخ ارز، اختلالی در روند واردات کشور ایجاد خواهد شد و به الطبع این اختلال در میزان افزایش نرخ تورم نیز موثر خواهد بود. در این بین می توان گفت همین دلالان ارز، روند کار طبیعی صرافی های مجاز را به چالش می کشاند وبه طورکلی باعث ملتهب شدن بازار می شوند. همین مسائل سبب می شود تا بانک مرکزی تصمیم بر جمع آوری دلالان در بازار آزاد ارز می کند. 

 

تقوی همچنین افزود: مطابق تمامی نظریه های کارشناسان اقتصادی، قیمت دلار نباید با این حجم افزایش قیمت مواجه می شد اما متاسفانه این نظر به دلیل کم کاری در اعمال بسیاری از شرایط اجرا نشد. 

 

تقوی درخصوص کشش بازار در رابطه با نوسانات قیمت ارز بیان کرد: در وهله اول باید گفت که عده ای از مردم در صورت افزایش نجومی قیمت ارز بازهم قادر و مایل به خرید آن باشند اما درباره واردات کالا از سایر کشور ها باید گفت بالارفتن نرخ ارز تاثیر به سزایی را در تورم و همچنین کشش بازار بگذارد. یکی از اقدامات موثر این دولت کاهش نرخ 40 درصدی دولت پیشین بود. به مثابه کاهش نرخ تورم انتظار می رفت که نرزخ ارز نیز کاهش یابد اما متاسفانه هنوز این سیاست ددر اقتصاد ایران اعمال نشده است که گفتنی است این عامل به تنهایی باعث افزایش نرخ تورم در آینده نیز خواهد شد. 

 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بنابراین بازار ارز برای رسیدن به تعادل، چاره ای جز کاهش نرخ ارز ندارد و این مسئله در صورت حذف دلالان، سوداگران و واسطه گران تا حدودی تحقق می یابد. چرا که توزیع و عرضه ارز تنها مرتبط با بانک مرکزی و صرافی های دارای مجوز است و حضور دلالان و سوداگران نتیجه بی نظمی و ملتهب شدن بازار ارز خواهد بود. 

 

نقوی در پایان گفت: مطابق تئوری های اقتصادی قیمت دلارنباید بیشتر از 3500 تومان و در نهایت 4هزار تومان می شد چراکه کشور ما نسبت به قبل از برجام نفت بیشتری را صادر می کنیم(قبل از برجام حدود یک میلیون بشکه نفت صادر می شد اما امروزه چیزی معادل 2/5 میلیون بشکه نفت صادر می شود)از طرفی نیز امروزه کشور ما اقدام به صادر کردن گاز خود نیز کرده است بنابراین همه این موارد ارزی است که وارد کشور و اقتصاد آن می شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر