کد خبر: 40399
A

قیمت نفت رو به افزایش است اما اوپک هنوز می خواهد سقف تولید را نگه دارد

بعد از یک سال کاهش تولید، سازمان کشور های تولید کننده نفت، ‌اوپک و شریک غیر اویکی آن،‌ روسیه، در نهایت به هدف خود برای کاهش ذخایر متورم نفت جهانی نزدیک شده اند، ‌اما این سازمان و روسیه در همراهی با یک دیگر هنوز قصد ندارند کاهش تولید و کنترل سقف آن را از دستور کار خود خارج کنند.

قیمت نفت رو به افزایش است اما اوپک هنوز می خواهد سقف تولید را نگه دارد
دیده بان ایران- به گزارش سایت سلام خبر؛ علت این تصمیم در محور اوپک-‌ روسیه چیست؟ شاید بتوان پاسخ آن را در جایی بین ماهیت تیره و ناقص داده های نفتی و منافع رقابتی تولید کننده های نفت یافت.
اتحادیه اوپک که متشکل از 24 کشور مختلف است می خواهد ذخایر نفتی را در یک بازه زمانی پنج ساله کاهش دهد. این هدفی است که تقریبا با سیاست های آژانس بین المللی انرژی در مورد تولید نفت خام هم سو است، عربستان سعودی و روسیه در حال حاضر می گویند معیار ها برای بررسی وضعیت تولید نفت در سال های اخیر متاثر از رشد اقتصادی در کشور های در حال توسعه و عدم شفافیت در مورد ارائه داده های مربوط به ذخایر و تولید نفت دنیا غیرقابل استناد است.
انتخاب یک معیار دیگر که برای این تولید کنندگان نفت قابل قبول باشد،‌ نیازمند ادامه روند اعمال محدودیت بر تولید و عرضه نفت در سال 2018 است،  عربستان سعودی مایل است این معیار های تازه را ایجاد کند و جا بیاندازد تا راهی برای دست یابی به توازن در بازار های نفت دنیا پیدا کند و به صورت بالاقوه بتواند اجازه دهد برخی از کشور های عضو اوپک به اعمال محدودیت سقف تولید در داخل کشور پایان دهند.

 

در این میان،‌ برخی از امکانات در دسترس اینها هستند:
خالد الفلح،‌ وزیر انرژی عربستان اخیرا گفته است که عربستان سعودی به جای این که تنها مقادیر موجود اعلام شده نفت را بررسی کند، باید کل داده های ارائه شده در اوپک را بررسی کند، شاخصی که عربستان سعودی خواهان بازنگری در آن است، به عنوان پوشش تقاضای مستقیم شناخته می شود و با توجه به عرضه در روزهای مختلف سال استخراج می شود.
دلایل خوبی برای این معیار گذاری جدید وجود دارد،‌ و آن چگونگی رشد مصرف در چند سال گذشته است،‌ طبق داده های آژانس بین المللی انرژی ذخایر در افتصاد های توسعه یافته تقریبا برای حد اقل 60 روز وجود دارد،‌ که حاصل بررسی های دوره ای در پنج سال گذشته است.
اوپک می گوید که منحصرا انبار های موجود در کشور های توسعه یافته را هدف قرار داده است، اما در واقع اطلاعات کمی د رمورد هر کشوری خارج از مجموعه کشور ها ی سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه دارد،‌ به گفته آژانس بین الملی انرژی ذخایر نفت در جهان توسعه یافته در دسامبر به 52 میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج ساله میزان ذخایر نفت بودده است.
اما مساله باز هم پیچیده تر می شود وقتی پای هند و چین، از مهم ترین مصرف کننده های نفت دنیا به قصه باز می شود. داده های مصرف و ذخایر این کشور ها حتی از این هم غیر شفاف تر است.
گروه پیشبینی و بررسی بازار سیتی گروپ، از معیارهای جهانی در مورد مساله تولید و ذخایر نفت‌ در دنیا، می گوید تلاش برای ایجاد یک معیار تازه برای ارزیابی میزان مصرف و ذخایر نفتی کشور های مختلف،‌ نشانگر ماموریت تازه اوپک است. این گروه مالی معتقد است که مساله اوپک بیشتر میزان نفت ذخیره شده در تاکنر در کشور های غیر عضو اوپک از جمله برزیل است. این شاخص هم نسبت به میانگین پنج ساله خود رشد غیر قابل قبولی را نشان می دهد.
بازار نفت در یک دوره طولانی عرضه بیش از تقاضا که قیمت ها را به پاییین تر سطح خود در 12 سال گذشته کشانده بود خارج شده است. ذخایر نفت خام ایالات متحده به بالاترین حد خود در دهه های گذشته رسیده است، ‌یعنی با هر محسابه ای باز هم در سه سال آینده موجودی بیش از مصرف خواهد بود. با این حال اوپک امیدوار است که بتواند راه حلی برای مدیریت بازار و حل مساله فعلی پیدا کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر